מדיה

כרוניקה של אשפה ידועה מראש

מוטי קסטל באולפן ערוץ 20 מוטי קסטל באולפן ערוץ 20

בתולדות האנושות זכורות פרשיות אפלות שרק בזכות עיתונאים עשויים ללא חת נחשפו וזכו לאור היום, שכידוע מחטא ומאפשר את תחילת תהליך הריפוי. אך לעתים, מה שמתגדר בהילה של מרדף אחר האמת ו"האנשים הרעים", המבוצע בידי עיתונאים אמיצים הנשמעים לציווי המקצועי של אל תירא ואל תחת, מתברר, במבט טיפה קרוב יותר, כעניין שהוא פחות אל תירא ויותר סיפור מהתחת.

אחת מסיפורי היה-בה-יה המופצים על ידי שופרות בלפור נוגעים לעבירות הבניה של התובעת הראשית במשפטו של נתניהו, ליאת בן-ארי. נראה שאין גבול להתנכלויות וה"חשיפות" סביב האין-סיפור הזה. מהפרגולה הזדונית ועבירות הבניה החמורות, עובר להפגנות של אורלי לב בעלת הקול הערב מול ביתה ועד אבי רצון מביך את עצמו כמי שאינו יודע מה פירוש המילה "מלש"ב", כדי לטנף קצת על בנה של הפרקליטה. הפרקליטה זוכה להגנה כאילו היה מדובר במשפט נגד המאפיה באיטליה, והמסר ברור: לא מתנכלים לצדיק שליח השם וממציא החיסונים, אם רוצים שקט בבית.

הפרשיות הללו, סוג של אניגמה עטופה בכלום ברוטב של גורנישט מיט גורנישט, לא מיועדות לחשוף דבר. מטרת ההצפה היא להפוך את פרשת הנדל"ן המוניציפלי למשהו בליגה של פרשת הרפז – עניין שאף אחד לא מבין באמת את כל פרטיו, או רוצה להבין, אבל שברור לכולם שיש פה משהו מאוד מסריח.

במסגרת המתקפה על עצם הקונספט של האמת, הועלה השבוע האייטם הבא בערוץ 20. האייטם עוסק בשאלה האם בן זוגה לחיים של ליאת בן ארי נכנס לוויקיפדיה, בשמו שלו, ושינה את הערך הנוגע לה, כשהוא עורך החוצה פרטים מביכים. הנה קטע קצר מתוך האייטם, כפי שהועלה לטוויטר על ידי ערוץ 20:

https://www.20il.co.il/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%91%D7%A2%D7%9C%D7%94-%D7%A9%D7%9C-%D7%9C%D7%99%D7%90%D7%AA-%D7%91%D7%9F-%D7%90%D7%A8%D7%99-%D7%9E%D7%A0%D7%A1%D7%94-%D7%9C%D7%9E%D7%97%D7%95%D7%A7-%D7%9E%D7%94%D7%94%D7%99%D7%A1/

כמובן שאין תשובה מוסמכת מה באמת קרה – מישהו עם שם דומה לבן הזוג של בן ארי אכן נכנס לוויקיפדיה ושינה את הערך. הכתב מוטי קסטל, רך ונרגש כנער בר מצוה ששפמו אך החל לצמוח מתמוגג כאילו בת אולפנה עשתה לו שלום מבוייש מעבר לגדר: "אנחנו לא בטוחים בוודאות שמדובר באותו אביב שוויקי. אבל אם מדובר בבן זוגה של ליאת בן ארי, אז הסיפור הזה הוא פשוט בלתי נתפס".

בתרגום לעברית: אם לסבתא היו גלגלים, אז מוטי קסטל היה עיתונאי והיה לו סיפור. אבל לסבתא אין, אז בואו נעשה קולות כאילו יש כאן משהו. למגיש התוכנית, אראל סג"ל, קילומטראז' ונפח מנוע מספיק גדולים בתקשורת כדי להבין שמדובר בידיעת כלום. מצד שני, כמו בשירת שבחי ירושלים, עת בחירות היא ליעקב וחייבים לעזור לשליח השם.

סג"ל שואל את קסטל האם כל מי שנכנס היום לערך הוויקיפדיה של בן ארי לא יכול לדעת את העובדות שנמחקו, לכאורה, על ידי המשתמש האלמוני. קסטל מאשר. זהו שקר כל כך מטומטם, שלא ברור אם הוא נאמר במכוון או שקסטל פשוט לא מבין את ה"סיפור" שהביא: כפי שגילה עורך טכנולוגיה בהארץ, עומר בן יעקב, הזמן בו הושארו השינויים והמחיקות בערך הוויקיפדיה חשופים לציבור היה 8 דקות שלמות לפני כשלושה שבועות. 8 דקות שבסופן בדק אחד העורכים הקבועים את הערך, וביטל את השינויים המדוברים.

אורך האייטם בערוץ 20 – 5 דקות. כלומר – אורך האייטם הוא כשני שליש מאורך האירוע המדווח עצמו. טוב, בכל זאת צריך להתרגש, ולדקלם, ולהזדעזע, ולמלא זמן מסך, וידה ידה ידה.

כשעומתו אחר כך עם הנושא בטוויטר, הגיבו – בנפרד – הן סג"ל והן קסטל באזכור הדיווחים שהיו על עריכת ערך הוויקיפדיה של אילן ישועה, עד המדינה נגד נתניהו בתיק וואלה, כדוגמה למשהו מיותר. ולמה באמת לא דיברתם על זה יא צבועים.

בביביסטית קוראים לחרטבונה הזו ז.ל.א.ד. ("זה לא אותו דבר") – כי להבהיר שיש לפעמים בעולם דברים שהם לא כמו דברים אחרים זה עסק מורכב. מילא זה, האם הדרך לטעון שאייטם חדשותי לכאורה הוא פח היא להעלות בפרצוף רציני של חושפי ווטרגייט אייטם פח אחר?

ברור שלא.

ז.ל.א.ד.
ז.ל.א.ד.

לטענת קסטל וסג"ל, כפי שהיא מפורטת בטוויטר, מדובר במאמץ מזעזע להנדס תודעה כדי שלא נוכל לדעת ולגלות שליאת בן ארי קשורה לפרגולות ושערוריות נדל"ן נוראות בראש העין.

אגב, שיהיה ברור: הידיעות על הנדל"ן בראש העין מעניינות את ערוץ 20 וכתביו העשויים ללא חת כמו שהן מעניינות אתכם. המטרה היא להזכיר שמי שמתנכל לשליח השם – שליחי המצווה שלו ימררו לו את החיים.

————–

בואו להתעדכן בכל מה שקורה בעולמות המדיה בקבוצת הפוש הייעודית של כסית בווטסאפ – בלי חפירות, בלי דיבורים, רק קישורים לאייטמים חדשים. להצטרפות לחצו כאן.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות