פרסום ושיווק

#METOO: אבל במשרדי הפרסום כמו מאומה לא קרה

עולם הפרסום היה שוויוני מתמיד עולם הפרסום לא ממש מתקדם

ב-2017, ויקטוריה ברוקס, סגנית הנשיא של רשת הנטוורקינג בלום לעובדות אמריקאיות בתעשיית הפרסום, החליטה להוסיף לכנס השנתי של הארגון את מה שנודע אחר כך כביתן האמת. ביתן האמת הראשון היה מבנה מתנפח בצורת איגלו שעמד באולם הכנסים. עובדות בתעשייה יכלו להיכנס לתוכו ולכתוב עדויות אנונימיות על הטרדות מיניות שחוו במקום העבודה. בסיום הכנס הוקראו העדויות בלייב על הבמה על ידי נשיאת הארגון.

שלוש שנים, לא מעט ביתני אמת ומהפכת #METOO אחת אחר כך, ומצב הנשים בתעשיה לא השתנה כמעט. השפעת #MEETOO על תעשיית הפרסום העולמית התבטאה בעיקר במודעות הגברית לעין הנשית שנחה עליהם. אנחנו רואות קצת יותר גיוון בפרסומות, סוגי גוף וגילאים שונים, התבטאויות קצת יותר זהירות, התנצלויות ״סליחה אם פגענו״ מהירות מאוד כשנשמעת ביקורת על פרסום פוגעני, כמו גם הרבה מס שפתיים ששולם בקמפיינים כמו הפרסום נגד הטרדות מיניות במקום העבודה ושיתוף פעולה של איגוד הפרסום האמריקאי עם אגודת הנשים בפרסום ותקשורת. אנחנו רחוקות משינוי מהותי.

פערי השכר בתעשיית הפרסום האמריקאית עצומים, ועומדים על ממוצע של 36% לטובת הפרסומאים הגברים. נשים מהוות 29% בלבד מסך העובדות בתעשיה, ומעטות מהן יושבות בתפקידי ניהול בכירים ובדירקטוריונים. רק 12% ממנהלות הקריאייטיב בתעשיה הן נשים.

אלי האן, בעבר קריאייטיב בסוכנות פרסום הענק אוגליבי וכעת מנהלת את ארגון Creative equals, ששם לעצמו למטרה לשנות את הייצוג הלא שיוויוני בתעשיה, הן בפרסומות עצמן והן בהעסקה, אומרת: ״זה מגוחך. לפי מחקרים, נשים שולטות ב-85% מהחלטות הקניה. לא היה לנו צורך בסטנדרטי פוליטיקלי קורקט שמעמידה מועצת הפרסום אם פשוט היו יותר נשים בתפקידים האלו״.

מחקרים שנערכו בארצות הברית מראים שכ-34% נשים בתעשיה יוטרדו במהלך הקריירה שלהן, רובן יותר מפעם אחת. רוב ההטרדות מתרחשות כשהנשים המוטרדות נמצאות בתפקידי ג׳וניור. 83% מהמוטרדות לא מדווחות על ההטרדה. ויתכן שהמספרים אף גבוהים עוד יותר, מכיוון שבמקרים רבים נחתמים הסכמי סודיות.

גם בישראל המצב לא שונה בהרבה. סיפורי הטרדות מיניות וסביבה רעילה ולא בטוחה לנשים מסתובבים שנים בקבוצות המקצועיות, והמטרידים רשאים להיות מודאגים – בסופו של דבר, הם כנראה יתפוצצו. רוב הסוכנויות, כידוע, מובלות על ידי גברים בתפקידים בכירים.

הדרך לשינוי ברורה ופשוטה: יותר נשים. יותר נשים בתפקידי קריאייטיב, יותר נשים בתפקידים בכירים. שיוויון בהעסקה בתעשיה עצמה, יותר נשים בתפקידי קריאייטיב, יותר נשים בכירות שמתוות דרך, נשים ליד השולחן לא רק כמטאפורה אלא בפועל – זו הדרך היחידה להוביל לשינוי אמיתי ולהטמיע מבט נשי בפרסום. ואולי כך נתקרב לעולם בו ייצוגי אישה וגבר הם פשוט נשים וגברים, בלי סטיאוטיפי מגדר, בלי לעשות עניין. פשוט להיות.

טורים קודמים:

נתלי מון היא מנהלת קהילות ושיווק דיגיטל והבעלים של סמארטפיש

————–

בואו להתעדכן בכל מה שקורה בעולמות המדיה בקבוצת הפוש הייעודית של כסית בווטסאפ – בלי חפירות, בלי דיבורים, רק קישורים לאייטמים חדשים. להצטרפות לחצו כאן.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות