מדיה

התאגיד: רצוי היה לאזן את דברי אורנה בנאי על הקורונה

אורנה בנאי אורנה בנאי

לפני יותר משבוע, לרגל הצטרפותה לתוכנית הבידור "עד כאן", התראיינה אורנה בנאי בהרחבה לתאגיד. בריאיון שחררה אורנה בנאי כמה הצהרות פוליטיות וכמה קביעות רפואיות שנויות במחלוקת ביחס לקורונה, כמו "זו שפעת", ואף שיבחה את הבנתו הרפואית כביכול של יובל אשרוב, מכחיש קורונה ורב סלבס מקובל.

אורנה בנאי ידועה כאישיות דעתנית שאינה מהססת לומר את דיעותיה הפוליטיות, ואף לא את העובדה שהיא מתנגדת חיסונים ומכחישת קורונה. כמה שבועות לפי הריאיון בתאגיד אף אמרה בנאי ל"7 לילות" שהיא "ממפקפקי הקורונה… אני עם יורם לס. כן, זו שפעת עם יחסי ציבור". רק אז הדברים עברו בשקט.

הראיון בטלוויזיה יצר סערה ברשתות החברתיות, שחצתה גבולות פוליטיים. בהארץ פרסם הכתב ג'וש בריינר טור נוקב נגד אורנה בנאי וקבע שהיא מסכנת את חיינו אף יותר מיובל אשרוב.

שי גליק, מנכ"ל ארגון "בצלמו" הנוהג להגיש חדשות לבקרים קבילות בנושאים שונים לאמצעי התקשורת, פנה לתאגיד ביחס לריאיון ששודר. להלן התגובה שקיבל:

1. תלונתך בעניין כתבה וריאיון עם אורנה בנאי התקבלה ונבדקה על-ידי, במהלכה התבקשה חטיבת החדשות למסור את תשובתה המצורפת בזה:

אורנה בנאי היא שחקנית ובדרנית מוכרת, סטנאדפיסטית ותיקה, ודמות ציבורית בולטת בהפגנות בבלפור, ולכן ריאיון איתה הוא ראוי. הריאיון אף עורר עניין ושיח."

במהלך הריאיון בנאי הביעה את דעתה לגבי הקורונה, ומיכל רבינוביץ' הביעה בשאלותיה ובמעשיה – את דעתה על הדעות האלו. היא עימתה אותה עם עמדות המומחים ובהן שרון אלרעי פרייס, שבה ושאלה שאלה ביקורתית על העניין (וגם חבשה מסכה בעצמה). אנו בחטיבת החדשות לא מאמינים בסתימת פיות. חטיבת החדשות סבורה שהדרך להתמודד עם כל טענה היא באמצעות הבאת עובדות ונתונים. כך קורה בכל ראיון וכך קרה גם הפעם. באופן כללי אנחנו מביאים נתונים כדי להתמודד עם מכחישי קורונה. כך לדוגמא אתמול שקף במהדורה שמבסס בנתונים את העובדה שהחיסונים עובדים."

2. לאחר צפיה בכתבה עיון בתשובת החטיבה, להלן עמדתי:

א. למערכת החדשות עומדת הזכות המקצועית לקבוע ולהחליט מה יהיו התכנים המשודרים במסגרת תוכניות החדשות והאקטואליה וזאת, בכפוף לכללים עיתונאיים מקובלים. מכאן, שההחלטה לשדר כתבה עם אורנה בנאי, שחקנית ידועה ודמות ציבורית בולטת – אינה מוטלת בספק ולא נשמעה טענה לעצם שידור כתבה עם גב' בנאי.

השאלה שהתעוררה היא האם היה נכון לתת לגב' בנאי במה נרחבת ו/או פתחון פה להשמיע במהלך הריאיון את דעותיה הנחשבות כ"הכחשת קורונה" וזאת, בימים קשים מאוד של התרחבות והתפשטות המגפה, על השלכותיה הבריאותיות, הכלכליות והחברתיות.

ב. תפקידו כל כלי תקשורת לשקף ולהביא מגוון דעות, מקובלות ושאינן, וגם כאלה שהינן מקוממות. הדבר נכון בעיקר לעמדות ואמירות פוליטיות, חברתיות וכד', שכן מדובר בחופש הביטוי שהינו אבן היסוד של חברה דמוקרטית. לעומת זאת, כאשר מובעות עמדות ודעות שהינן עניין מקצועי מובהק של ברי סמכא, כמו במקרה של מגפה כלל עולמית – חלה על גוף תקשורת חובת זהירות מוגברת. עליו להישמר מלשמש במה להשמעת דעות ועמדות חסרות שחר, בלתי מבוססות מדעית, מחקרית ורפואית, ללא האיזון הנדרש.

ג. יובהר – אין משמעות הדבר שהמערכת הייתה צריכה להשמיט את דברי אורנה בנאי בעניין הקורונה. הם חלק אינטגרלי משיחה רחבה שהתקיימה עימה, מהווים חלק מהפרסונה הייחודית שהינה, ובהיותה דמות ציבורית מוכרת יש עניין לעמוד על דעותיה.

עם זאת, לצד השמעת אמירות וקביעות שאינן בתחום סמכותה המקצועית של בנאי, דעתי היא שרצוי היה לאזן ולשקף לציבור את הנתונים העובדתיים והמדעיים הנכונים, וזאת יותר מכפי שנעשה במהלך הכתבה.

בברכה,

אורלי ממן
הממונה על קבילות הציבור

————–

בואו להתעדכן בכל מה שקורה בעולמות המדיה בקבוצת הפוש הייעודית של כסית בווטסאפ – בלי חפירות, בלי דיבורים, רק קישורים לאייטמים חדשים. להצטרפות לחצו כאן.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות