על סדר היום

קורס העיתונאות המקוצרר בזום, העיתונאית המקסימה, מנכ"ל אגודת העיתונאים בתל אביב והעו"ד המסתורי

יוסי בר מוחא, מנכ"ל אגודת העיתונאים בתל אביב יוסי בר מוחא, מנכ"ל אגודת העיתונאים בתל אביב

"נמאס לכם שמתייחסים אליכם בתור אזרח סוג ג'? הגיע הזמן לשינוי אמיתי!!! הפעם אף שוטר תנועה לא ינסה לדחוף לכם דוח לא במקום כשיידע שאתם "עיתונאים" ואם הוא יעשה זאת מחר ידע אותו שוטר שהוא יהיה בעיתון בעמוד הראשון ויצטרך לחפש לעצמו עבודה אחרת לאחר מכן!!! הכח בידים שלכם הפעם!!!עם עתונאים לא מתעסקים", כך כתב צבי סרוסי מאתר ישראל NEWS בקבוצת ווטסאפ, בבואו לשווק את קורס העיתונות של עורכת האתר, רות קרייתי.

"אם תשאלו היום ממי ראש הממשלה הכי חושש? זה מעיתונאים!!! ומדוע? כי הכח בידים שלהם לטוב ולמוטב!!! אפילו בזמן הקורונה, כשיש סגר לכולם באותה עיר עיתונאי יכול להיכנס ולצאת כרצונו בתור מסקר את השטח, ומשטרת ישראל יודעת שהיא חייבת ליתן לו לעשות את עבודתו!!! ולאפשר לו לנוע כרצונו! לגופו של עניין. זמן הקורס הינו 30 יום בלבד לאחר הקורס משתתפי הקורס יקבלו תעודת עיתונאי רשמית מאגודת העיתונאים בתל אביב. כל שיעור יהיה שעתיים למשך 4 שיעורים (כל שבוע שיעור אחד) באם יהיו שאלות או השלמות לשיעור לאחר מכן הדברים יעשו בוואצפ לרוב או בטלפון. לאחר הקורס יהיה על משתתפי הקורס לעשות 3 כתבות ולאחר מכן יקבלו תעודת עיתונאי רשמית מאגודת העיתונאים בתל אביב!!! מי שיעביר את הקורס הינה העיתונאית הוותיקה והבכירה רות קרייתי עורכת העיתון ישראל ניוז !!!".

בהקלטות שהגיעו לידי מערכת כסית, כמו גם בעמוד הפייסבוק של רות קרייתי "קורס עיתונות וכתיבה יוצרת", מובטחת למשתתפים תעודת עיתונאי של אגודת העיתונאים בתל אביב. כל שעליך לעשות על מנת לקבל את התעודה הנכספת, שתאפשר לך לנוע בחופשיות בזמן סגר הקורונה, הוא להשתתף בקורס בן 8 שעות שמועבר בזום על ידי רות קרייתי.

מתוך ההקלטות של צבי סרוסי שהגיעו לידי מערכת כסית:

"זה לא קורס קצר, זה קורס מקוצרר. אם תצטרכי השלמות אפשר בווטסאפ. זה סך הכל 8 שעות ולאחריו את מקבלת את התעודה. תעודת עיתונאי של אגודת עיתונאים תל אביב… עם התעודה את הולכת לאן שאת רוצה. גם בקורונה. יש סגר, תיכנס. ראש הממשלה עכשיו בא לאיזה מקום, לאיזה עיר, לאיזה דבר, את יכולה להיכנס".

כל עיתונאי ותיק יודע כי על מנת לקבל תעודת עיתונאי יהיה עליו לא רק ללמוד, אלא בעיקר לעבוד, ולעבוד קשה מאוד באחד מגופי התקשורת – לאורך תקופה. רק לאחר מכן, אולי, ובהמלצת העורך והמוציא לאור, תוכל לקבל תעודה של לע"מ. על פי הפרסומים של רות קרייתי, אפשר לעשות את זה בצורה קצרה מאוד. וכך פורט בעמוד הפייסבוק של הקורס: "הזדמנות נדירה בעקבות הקורונה לקבל תעודת עיתונאי רשמית מאגודת העיתונאים, בשמונה שעות לימוד בלבד בלימוד "בזום" במקום קורס של 8 חודשים עד שנה בדרך כלל".

מתוך פרסום הקורס בפייסבוק
מתוך פרסום הקורס בפייסבוק

לא הצלחנו למצוא מהם הקריטריונים שיש לעמוד בהם על מנת לקבל תעודה מאגודת העיתונאים תל אביב. זאת בניגוד כאמור לתעודת לע"מ, שהתנאים המוקדמים לקבלתה מפורטים באתר לשכת העיתונות הממשלתית, ובהם מי שעיקר עיסוקו בתקשורת חדשות בשנה שקדמה להגשת הבקשה, מי שעובד במערכת מוכרת העומדת בכללים או מי שיש לו בלוג עם לפחות 10,000 כניסות ביום.

פנינו ליוסי בר מוחא, מנכ"ל אגודת העיתונאים תל אביב, על מנת להבין מהם התנאים לקבלת תעודת עיתונאי, והאם שמונה שעות לימוד מרות קרייתי יספיקו. בר מוחא: "מי שכותב באתר ישראל NEWS והוא כתב, אז הוא קיבל תעודה. אבל לגבי מי שעושה את הקורס, ממש לא. יש תהליך מאוד ברור וסדור, צריך להגיש כתבות, צריך לבדוק היכן הוא עובד. יש ועדה, מגישים את הכל במסודר ואנחנו עורכים בדיקה. לא יהיה דבר כזה שמי שלמד קורס, ולא משנה איפה, יקבל תעודה. אין דבר כזה ולא יהיה דבר כזה. זה לא קורה אצלנו. אנחנו מקפידים מאוד יותר מאשר בלשכת העיתונות הממשלתית, ויותר מארגון העיתונאים שהוציאו תעודה לסדי בן שטרית, שהוא בכלל לא עיתונאי".

בשלב הזה, לאחר שפנינו לקרייתי ולמערכת ישראל NEWS, התברר לנו שאנו לא רק עיתונות חוקרת, אלא גם עיתונות תחת חקירה. בעודנו מנסים לברר כיצד רות קרייתי מבטיחה ברשתות החברתיות תעודת עיתונאי בשמונה שעות לימוד, קיבלתי שיחת טלפון מאדם שהציג עצמו כעורך דין, סירב להזדהות בשמו וניסה להבין האם לי עצמי יש תעודת עיתונאי. "שמעתי שאת כותבת בכל מיני אתרים ורציתי לשאול האם לך יש תעודה", הוא תבע לדעת. למה שאספק לפרטים לאדם שאיני מכירה ולא מוכן להזדהות בשמו, תהיתי ביני לביני – וסירבתי לענות.

מארגון העיתונאים נמסר בתגובה לטענתו של יוסי בר מוחא: "מדובר בפייק ניוז ובעריכת פוטושופ. אנחנו לא הוצאנו תעודה לסדי בן שטרית. ארגון העיתונאים בוחן נקיטת צעדים משפטיים נגד מפיץ הזיוף הזה וזיופים אחרים, אם יהיו כאלה".

תגובתו המלאה של היועץ המשפטי של רות קרייתי / ישראל NEWS:

מי קובע מיהו עיתונאי? האיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית נגד ארגון העיתונאים

 

————–

בואו להתעדכן בכל מה שקורה בעולמות המדיה בקבוצת הפוש הייעודית של כסית בווטסאפ – בלי חפירות, בלי דיבורים, רק קישורים לאייטמים חדשים. להצטרפות לחצו כאן.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות