על סדר היום

על תבונה ורגישות – הטיקטוק באנגלית של צה"ל ביום השנה לאסון המסוקים

רה"מ נתניהו מסייר באתר האסון בשאר ישוב רה"מ נתניהו מסייר באתר האסון בשאר ישוב

צה"ל, כמו שאוהבים מפקדיו להדגיש בארשת חשיבות, פועל בים ביבשה ובאוויר, בזירות קרובות ורחוקות, ורב הנסתר על הגלוי וכו' וכו' וכו'. גם בזירה התקשורתית המודרנית צה"ל פועל בכמה ממדים וזירות – פלטפורמות שונות, מול קהלים שונים, בשפות שונות – ולך תיזהר שלא יקרו לך פאשלות. ולפעמים, אתה אפילו לא יודע שמדובר בפאשלות, עד שמבהירים לך את זה.

אני כותב בזהירות, כמי שזוכר את סוג הצריבה הזה, של אחריות לפאדיחה תקשורתית מהסוג של מה שיתואר כאן.

לפני 9 שנים ניהלתי את הדיגיטל של הסוכנות היהודית לארץ ישראל. היתה חברת סושיאל ניו יורקית (יהודית, כמובן) שטיפלה בחשבון הפייסבוק שלנו באנגלית. הודענו להם מראש על ימים ומועדים חשובים – וביום הזיכרון, נאמנים למסורת האמריקנית של יום הזיכרון שם, הם פרסמו פוסט נלהב שביקש מכל מי שזכה להכיר חייל גיבור שמסר את נפשו עבור המדינה לתת להם בלייק לפני שהוא הולך לקניות.

אבל הם אמריקאים. מה הם מבינים. זו אנקדוטה שאני מעלה בהזדמנויות מתאימות, למשל בשיחות עם אנשי דובר צה"ל לקראת העלאת האייטם הזה.

היום (חמישי) הוא יום השנה ה-24 לאסון המסוקים באצבע הגליל. כזכור, שני מסוקים שהובילו לוחמים של צה"ל לרצועת הביטחון התנגשו זה בזה מעל שאר ישוב, וכל היושבים בהם – 73 לוחמים ואנשי צוות אוויר – ניספו במקום. זהו האסון החמור ביותר שקרה לצה"ל מעולם. יום הזיכרון הרשמי, על פי התאריך העברי, צפוי בשבוע הבא. הצבא כבר העלה באתר ובחלק מחשבונות המדיה החברתית שלו התייחסויות או כתבות המתייחסות לאסון.

אבל לא רק. בחשבון הטיקטוק של צה"ל באנגלית, המיועד ככל הנראה לקהל בעולם, הועלה היום הסרטון הבא, המתאר מבצע של תרומת שיער מצד חיילות לטובת הכנת פאות לנשים חולות סרטן:

@idfWe stand together. #WorldCancerDay #Hair #Donation #Cancer♬ original sound – Israel Defense Forces

הסרטון, שיועד כאמור לקהל בחו"ל, רץ במהלך היום בין לוחמים ששירתו בצבא ובלבנון בתקופה בה התרחש אסון המסוקים. כפיר פוריאן, אחד ממנהלי קבוצת "סיפורים מלבנון" בפייסבוק, שאיבד שישה מחבריו באסון המסוקים: ״כנראה שהאסון הגדול בתולדות צה״ל, שנגע ופגע כמעט בכל בית בישראל, לא מספיק חשוב לזרוע הדיגיטל של צה״ל. לעומת זאת, בקבוצה שלנו, הפוסטים על אסון המסוקים לא הפסיקו לאורך כל היום, ממאות ששיתפו את הכאב שלהם״.

בכיר בדובר צה"ל הגיב לדברים באופן לא רשמי: "אסון המסוקים הוא אסון כבד ביותר, אך אינני רואה הקשר בין שני הדברים". מדובר צה"ל סירבו להגיב באופן רשמי.

סטורי של צה"ל שפורסם היום באחד מערוצי הסושיאל שלו בעברית

סטורי של צה"ל שפורסם היום באחד מערוצי הסושיאל בעברית

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות