פרסום ושיווק

איך מוכרים ארטיק לחרדים? חיים קליגר מסביר בספר חדש

חיים קליגר חיים קליגר

חיים קליגר, איש פרסום ותקשורת חרדי, משיק ספר ראשון, שיצא בהוצאה עצמית, תחת השם "איך למכור ארטיק לחרדים?". בספר מנסה קליגר, הפועל בתחום מעל ל-30 שנה, להסביר ולתווך את המגזר החרדי לציבור הכללי בישראל. הספר, בעריכתו של אמיר שיינקמן, בנוי בצורה סכמתית כאשר בתחילתו סוקר קליגר את אורח החיים החרדי, החצרות והזרמים השונים בו. לאחר מכן נכנס קליגר לרזולוציות העוסקות במאפייני המשפחה, הרגלי צריכה, תקשורת ועוד. בהמשך מתייחס קליגר לנושא הכשרות מובילי דעת קהל. כך, נוגע קליגר בעצבים החשופים של החברה החרדית, והתנהלותה אל מול 'הציבור הכללי', כלומר, מי שאינו חרדי.

איך למכור ארטיק לחרדים? | כריכת הספר
איך למכור ארטיק לחרדים? | כריכת הספר

שאלת הכשרות לדוגמא, שעבור אדם שאינו דתי נראות זניחות ושוליות, בעוד שעבור האדם החרדי – מדובר בסוגיות המגדירות את זהותו – זוכה אצל קליגר לפרק נפרד ומעמיק. כך גם נושא שמירת השבת שחילולה הוציא חרדים רבים לרחובות להפגנות. תעשיית השמחות החרדית, שילוב נשים בחברה החרדית, חגים ועוד.
לאחר מכן, עורך קליגר היכרות לקורא עם כלי התקשורת והמדיה החרדית הענפה, כולל יחסי הכוחות ביניהן ופילוח הקוראים של כל כלי תקשורת. כשהוא מנסה להלך בין הטיפות מסביר קליגר את הקשר בין חצרות הרבנים, העסקנים ומערכות העיתונים כשהוא מגדיר את הקשר הזה כ"משלוש הקדוש" המגבה אחד את השני. הנתונים והמספרים המרתקים של חשיפת המגזר לאינטרנט גם הם מרתקים בפני עצמם.

בהמשך, מנתח קליגר את המאפיינים השונים בתוך ציבור החרדי פנימה כאשר הוא מנתח את הלבוש החרדי ומאפייניו בהתאם לכל קהילה וקהילה, וכן את כללי העשה ואל תעשה בפגישה עם אנשי עסקים או צרכנים חרדים.
הספר בנוי בצורה ייחודית, כאשר בין הפרקים יוצא קליגר מידי פעם ל'הפסקת קפה' בה הוא מראיין אישים מובילים בכלכלה, באקדמיה ובתעשייה הישראלית, בהם: אמנון נויבך, יו"ר פלאפון לשעבר, מי שהוביל את השקת 'הקומות הכשרות' בסלולר; רנן הרטמן, מנכ"ל הקריה האקדמית אונו; ד"ר לי כהנר, חוקרת החברה החרדית; נתי קרויזר, בעלי חברת נתיב מדיה, הפועלת במגזר החרדי ואישים נוספים.

בסיום, מציג קליגר מעין 'מילון חרדי', הכולל מושגי יסוד שבלעדיהם לא ניתן לא רק להבין את החברה החרדית, אלא גם לפעול בה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות