על סדר היום

הכותרת, הוועדה והניסוי: כלכליסט באבולציה של כתבה

גלגולה של כתבה גלגולה של כתבה

אתמול (יום שני 19.1.21) עלתה ידיעה בלעדית באתר כלכליסט שהצליחה לגרור אחריה שלל של תגובות ומהומות, וגם כמה כותרות שהספיקו להשתנות פעם אחר פעם.

הסיפור מתחיל בשעת צהריים מוקדמת, אז פרסם הכתב אדריאן פילוט ידיעה תחת הכותרת: "ועדת הלסינקי צפויה להכריז: פייזר עושה בישראל ניסוי על בני אדם ללא אישור". בכתבה מובאים דבריה של ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, חוקרת בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה, וכן דבריו של פרופ' איתן פרידמן, יו"ר ועדת הלסינקי, אשר מרמזים על כך כי ישראל נבחרה למעשה לשמש כמוקד הניסוי של פייזר.

כמה דקות מאוחר יותר משתנה הכותרת בכלכליסט לכותרת חדשה: "ועדת הלסינקי צפויה להכריז: ישראל מעבירה מידע לפייזר ללא אישור כנדרש" וזאת בעקבות הפוסט שהעלה פרופ' פרידמן בעצמו בו הוא מסביר כי לא מדובר כלל בניסוי קליני. אז מה כן?

הרשתות החברתיות גועשות על הידיעה החמה של כלכליסט והנה, כעבור מספר דקות נוספות, משתנה הכותרת בפעם השלישית: "ועדת הלסינקי רוצה לאשר את ההסכם בין ישראל לפייזר". הניסוי נעלם, גם הקליני, ונשארנו למעשה עם ידיעה שאין בה מאומה מלבד מהומה. ומי שרוצה ללמוד איך עושים פייק ניוז, הנה לכם.

כלכליסט הביאו כותרת שיוצרת מצג שווא כאילו מדובר בניסוי קליני, מהר מאוד העובדות האמיתיות צפו על פני השטח, ונשארנו עם: "ישראל אינה מבצעת ניסוי קליני ואין מניעה להתחסן".

פרופ' איתן פרידמן | מתוך הסרטון
פרופ' איתן פרידמן | מתוך הסרטון

וכמו שפרופ' פרידמן עצמו אמר בסרטון שהעלה מיד לאחר שהתפרסמה הכתבה: "אין צורך באישור רגולטורי ואתי של ועדת הלסינקי כזו או אחרת למתן החיסונים. החיסונים מאושרים על בסיס קליני. אין כאן שום מחקר! ואם מישהו יגיד שאני אמרתי את זה – דיר בלאק!".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות