הורות

בשביל הנפש: כך תגדלו ילדים עצמאיים

כולנו רוצים לגדל ילדים בעלי חוסן נפשי ועצמאות. ילדים שיודעים שמגלים כוח ותושייה גם במצבים מורכבים ויודעים להביא פתרונות ולהסתדר בכוחות עצמם. אז איך מגדלים ילדים להיות עצמאיים. לפניכם שישה טיפים מעולים!
אילוסטרציה: envato

תנו להם לקחת אחריות – הם יכולים!

תנו לילד לקחת אחריות ולעשות דברים לבד. הרבה הורים אומרים שהם מאפשרים אבל בפועל הם נוטים לקצר תהליכים עבור ילדיהם ולקחת על עצמם את האחריות משלל סיבות לדוגמא – כאשר מאחרים למקום מסוים ובמקום לאפשר לילד להתלבש ולנעול לבד את נעליו, אתם ״מתקתקתים״ מהר את המשימה, כי ממהרים וחבל וקדימה.. אפשרו לילדים שלכם לקבל ולקחת אחריות ועזרו להם רק אם הם מתקשים באמת, ולא כדי לקדם דברים או לקצר זמנים.

״אני עסוקה – תסתדר לבד בבקשה״

לפעמים בקשת העזרה מכם נאמרת בצורה אוטומטית ומתוך הרגל למרות שהילד יכול להסתדר לבדו אך כלל לא טורח כי יודע שתחלצו לעזרתו.
הכניסו ללקסיקון היומי שלכם את המשפט ״אני עסוק, תסתדר לבד בבקשה״ ותופתעו לגלות כמה דברים נפלאים יכולים לקרות גם בלי העזרה שלכם וגם אם לכם קצת קשה לקבל את העובדה הזו 🙂 אפשרו לתהליך חשוב זה לקרות.

בקשו אתם את העזרה!

אם תרבו לבקש מהילדים שלכם עזרה, גם אם אתם לא באמת זקוקים לה, תפתחו בהם תחושת ערך עצמי ומסוגלות ותעבירו להם את המסר שהם בעלי יכולות והעזרה שלהם נחוצה והכרחית, הם יבינו שאם אתם זקוקים לעזרתם הם כנראה באמת מסוגלים לעזור וזוהי תובנה חשובה ומעצימה במיוחד.

אתגרו את הילדים שלכם

אם הילדים שלכם מגלים ענין בתחביב ספציפי, למשל בהרכבת פאזל מסובך, רכשו עבורם פאזל מאתגר ושאלו אותם מה דעתם עליו, והאם לדעתם ילדים בגילם מסוגלים להתמודד עם אתגר מעניין כמו זה ? כך תעודד בהם את הסקרנות ואת הרצון להשתדל ולהתאמץ על מנת להצליח.

שנו את אופי המחמאות שלכם ואת כינויי החיבה

וותרו על ״נסיכה של אמא״, ״יפה של סבתא״ או ״חיים של אבא״ ומצאו כינויים שמתארים מעשים חשובים אותם תוכלו לנמק בצורה הגיונית, למשל: מאד עזרת לי כשערכת את שולחן האוכל, אתה עושה דברים בצורה מאד טובה ורצינית.

תנו לילד שלכם לבחור לבד

הניחו לילד שלכם לקבל החלטות בכוחות עצמו, החלטות שתואמות את גילו ואת יכולותיו למשל איזו חולצה מתאימה לאירוע מסוים, עם איזה חברים לשחק או מה לאכול לארוחת הצהריים. נקיטה בדרך זו מאפשרת לילד שלכם לשקול ולהתלבט בין אפשרויות, לשנות את דעתו או אפילו לאמץ דעה חדשה. להתנסות, לטעות ולגלות מה מעניין אותו באמת.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות