הורות

מזל טוב, אתה לא לבד: איך עוזרים לילד הבכור להתמודד עם הגעת האח החדש?

אילוסטרציה: envato

תינוק חדש במשפחה הוא ללא ספק עניין מרגש, משמח וחגיגי אבל אם נודה על האמת, מדובר גם בתהליך לא פשוט ומאתגר עבור כל בני הבית ובפרט עבור הילד הבכור שלכם, שבין ליל חולק את תשומת הלב שלכם, ולעיתים אפילו את חדרו עם אח חדש. אז מה עושים וכיצד מקלים על הילד הבכור לצלוח את השינוי בקלות יחסית ? על כך בכתבה הבאה.

 

תנו לו לקנא – זה טבעי וגם בריא!

זה לא באמת מפתיע שהבאתו של אח חדש הבייתה גורמת לבלבול ולקנאה אדירה מצד ילדכם, אחרי הכל הוא פתאום צריך לחלוק את הדבר הכי חשוב ויקר לו בעולם עם עוד אדם, שלא לדבר על העובדה שנכפתה עליו לפיה יש עוד מישהו שעומד במרכז וחשוב לא פחות ממנו, שערו בנפשכם כמה מוזר וקשה לילד לראות את אמא, שעד לפני רגע הייתה רק שלו ובשבילו מחבקת ומגוננת על ילד אחר ולכן חשוב שתתנו לקנאה מקום. כי אכן מדובר עבורו במשבר וראוי שנבין זאת ונהיה רגישים לכך.

הפכו את הילד לשותף פעיל

אפשרו לילד שלכם להפוך לשותף פעיל בכל המטלות והחוויות הסובבת את התינוק החדש. בקשו ממנו לשמור עליו יחד איתכם ולפקוח עין, להצחיק אותו ולדבר אליו ברכות וכמו כן תני לו מטלות קטנות וחשובות – בקשו ממנו להביא לכם חיתול או להגיש לכם את הצעצוע או הבקבוק, פעולות פשוטות אלה יעניקו לו תחושה של ערך עצמי, בגרות ואחריות ויאפשרו לו להתקרב ולהתיידד עם האח החדש שלו בנינוחות ובטבעיות.

הדגישו את היתרונות שיש רק לאח הגדול בבית!

נכון שהתינוק מקבל המון תשומת לב שלעיתים באה על חשבונו אך למדו את הילד שלכם לראות ולהבין כמה רווח יש בלהיות האח הגדול בבית. למשל, חדדו בפניו את העובדה שלו מותר לעשות דברים שלאחיו הקטן אסור לעשות, הגדילו את תחושת המסוגלות שלו ואת תחושת הערך העצמי והייחודיות שיש לו והדגישו את ההבדלים ואת היתרונות שיש לילדים גדולים ואחראיים כמוהו.

אל תשנו עוד דברים בחיים

אח חדש הוא שינוי מאוד גדול שמשפיע מאוד על חייו של הילד לכן השתדלו להימנע משינויים נוספים בתקופה זו, שמרו על קרקע יציבה ועל מסגרת ידועה מראש שתעניק לילד שלכם תחושה של וודאות וביטחון לה הוא זקוק בפרט בתקופה רווית שינויים זו.

מצאו זמן להיות רק שלו ורק איתו

הילד שלכם חווה טלטלה גדולה בשל העובדה שהוא אינו עומד כהרגלו במרכז תשומת הלב, לכן ועל מנת להקל על תהליך מורכב זה הקפידו לפנות שעה אחת בכל יום שהיא רק שלו ובשבילו, שעה בה הוא שוב ניצב במרכז הוויתכם וכל האהבה ותשומת הלב מופנית אליו, ללא הפרעות או הסחות דעת. פעולה זו תחזק אותו רגשית ותעניק לו את ביטחון ותשומת לב לה הוא זקוק.

זכרו, הבאת אח חדש הביתה הוא מאורע מעצים ומשמח אך הוא מסמל גם שינויים ומשבר בחיוו של הילד הבכור וכדאי שנבין זאת וניתן לרגשות ולמורכבות זו מקום.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות