הורות

הציור כראי הנפש: מה מספרים הציורים על הילדים שלכם?

הילדים מציירים, והרבה. אבל מעבר להתמוגגות מהכישרון שלהם, או ההתמודדות עם ההכרח לפנות מעט את המקרר מהציורים המוצמדים אליו במגנט, אפשר גם פשוט להסתכל בתשומת לב על הציורים ולהכיר יותר את הילדים שלנו
אילוסטרציה: envato

כל הילדים מציירים, ציורים הם חלק בלתי נפרד וחשוב מאד מעולמם, הם מפתחים את המחשבות, עוזרים להביע רגשות, לשחרר פחדים וחרדות ולהביע את אשר על ליבם, ציורים הם עדות הן להתפתחותו השכלית והקוגניטיבית של ילדכם ובבד בבד הם עדות להתפתחותו הרגשית.

קיימים לא מעט סימנים בציורים של ילדים העשויים להעיד על קשיים ומצוקות, סימנים שהכרות עימם יכולה לחשוף קשת שלמה ש רגשות ותחושות ולעזור לנו ההורים לזהות את המצוקות ולסייע לילדים שלנו להתמודד עימם. לפניכם כמה סימנים חשובים.

הילד מפעיל לחץ חלש מדי בזמן הציור

כאשר הילד מפעיל לחץ חלש מדי הדבר עשוי להצביע על חוסר ביטחון עצמי, התכנסות ותחושה כללית של חוסר אונים, ועל יכולת רעועה להתמודד עם סביבתו. כמובן שיש לשלול בראש ובראשונה מצב לפיו הפעלת לחץ חלש נובעת מסיבה פיזיולוגית.

״ציורים שקופים״

אם הילד עבר את גיל שמונה ועדיין מצייר ציורים בעלי שקיפות בהם רואים למשל את מבנה הרגליים מתחת למכנסיים הדבר עשוי להעיד על אתגרים וקשיי חשיבה וריכוז בתחום הקוגניטיבי ואילו בתחום הנפשי עשויה תופעה זו להעיד על מצוקה וקושי רגשי.

הילד מצייר רק בצד אחד של הדף

התעלמות מהדף כולו והתמקדות בצד אחד בלבד (שמאל למשל) יכולה לאותת על הפרעה בריכוז או על בעיית ראייה או בעיית ביכולת לייצר מיקוד. אם הדבר חוזר על עצמו ברוב ציורי הילד יש לתת על כך את הדעת הן מהבחינה הפיזיולוגית והן מהבחינה הפסיכולוגית.

הפעלת לחץ חזק מדי והתעסקות יתרה בפרטים הקטנים

אם הילד מפעיל לחץ חזק מידי וממש מחורר את הדף, או מקפיד הקפדה יתרה שלא לצאת מהקווים וממסגרת הציור ומשתולל מכעס אם הוא אינו מצליח, הדבר עשוי להעיד על תחושת תסכול וקושי ואף על מצב של חרדה ונטייה לפרפקציוניזם.

ציורים מפחידים

כאשר הילד מצייר לאורך זמן וללא קשר לנושא הציורים, דמויות מאיימות, מעוותות או מפחידות כמו למשל דמויות בעלות פה גדול או ידיים גדולות, הדבר יכול להעיד על מצוקה ופחד מאנשים בסביבתו ולכן חשוב לברר ולבדוק עניין זה בקפידה.

חשוב להיות ערים לכך שילדים רבים מציירים דמויות מפחידות וכוחניות ללא קשר לתסכול (הדבר מתבטא בעיקר אצל בנים) ולכן לא כל ציור יעיד על פחד וקושי. נורה אדומה צריכה להידלק כאשר קיימים מספר תנאים גרפיים דוגמת: תנועה רוטטת של הד וקווים שבורים.

מיותר לציין כי ראוי וחשוב להיות עירניים לאופן בו הילדים שלכם מציירים אולם לפני שנבהלים ומאבחנים לבד את הילד ועל מנת לקבל תמונה ברורה ומהימנה על מצבו הקוגניטיבי והנפשי יש להיוועץ עם איש מקצוע.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות