חינוך

הילד מת מפחד: מה עושים?

למה ילדים מפחדים?

כאשר ילד מתחיל לפחד, מעיד הדבר שהתפתחותו מתנהלת כשורה ושהוא נמצא בשלב בו מבין קשרים של סיבה ותוצאה, יודע להבין כי מעשים גוררים שלל תגובות – טובות ופחות טובות ולומד להבחין בין מציאות לדמיון ואולם, למרות שפחד הוא רגש תקין וחשוב יש לתמוך בילדים ולעזור להם להתמודד איתם. לפניכם כמה סוגי פחדים שכיחים והדרך היעילה ביותר לטפל בהם.

פחד מהחושך, משדים ומפלצות

פחד מפני החושך אצל ילדים מתעורר פעמים רבות בתגובה לחלומות רעים או חשש מפני מפלצות ושאר חיות רעות המסתתרות בחדר. כשהילדים שלנו הולכים לישון, או נמצאים לבד הם חווים פחד הנובע מתחושה של איבוד שליטה, הם חסרי אונים לבדם ונוטים לבלבל בין דמיון לבין מציאות ופחד זה מתעורר הן כתגובה לאי הודאות וחוסר האונים שהילד חש כאשר הוא לבד, והן כתוצאה מהבלבול בין דמיון למציאות אשר מקשה על עליהם להבין מה מתרחש באמת ומה פרי דמיונם.

מה עושים?

הדרך הטובה ביותר לעזור לילדים להתמודד עם הפחד משדים, מפלצות וחושך צריכה להתקייים תוך מתן פתרונות ישימים – עלינו למשל לדאוג להדליק מנורת לילה לצד מיטתו של הילד, או לחפש יחד איתו בארון ומתחת למיטה את המפלצות ואף להניח לצד מיטתו מלכודת מפלצות.

פחד לאחר צפייה בהצגה או בסרט

פחד אצל ילדים עשוי להתעורר לאחר שצפו בסרט או ראו הצגה ולכן ישנה חשיבות מכרעת בבחירות סוג התכנים אליהם נחשוף את הילדים שלנו. ואולם, פחד זה עלול להתעורר גם מול תכנים ראויים ומותאמים לגילם כתוצאה מהישיבה במקום חשוך או מפאת חוסר היכולת שלו להבדיל בין מה שנעשה בהצגה, לחיים עצמם ודמיון ומציאות מתערבבים יחדיו.

מה עושים?

כשנתקלים בפחד מסוג זה חשוב לסייע לילד להבדיל בין מה שנעשה במהלך ההצגה ואינו אמיתי, לבין המציאות.

 

פחד מהשתתפות באירוע חברתי או ספורטיבי – מה עושים?

שיטת הרגעה מצויינת הינה טכניקת הנשימות – למשל, לנשום שלוש נשימות עמוקות ולהתרכז רק בהן. אך חשוב לשים לב – כאשר הילד מגיב בפחד עז, אסור ללחוץ עליו אלא לאפשר לו לוותר על ההשתתפות, כדי למנוע התקבעות של חוויה שלילית.

פחד כן – חרדה לא

בעוד שפחד היא תופעה נורמטיבית, בריאה וטבעית המופיעה כחלק משלב התפתחותי או בתגובה לגירויים חדשים או מאיימים, חרדה היא מצב המעורר פחד בלתי סביר, חזק ומוגזם ביחס לסיטואציה או לגירוי שהופעל, ברוב הפעמים נובעת החרדה מתחושת לחץ ומצוקה רגשית מתמשכת ובניסיונותיו של הילד להימנע ממפגש עם גורם המצוקה. מכיוון שלא תמיד ניתן להבחין בקלות ולהבין את ההבדלים הדקים שבין פחד לחרדה, מומלץ להיוועץ עם גורם מקצועי ומוסמך ולקבל את האבחון המתאים ואת הכלים הנכונים לטיפול.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות