הורות, חינוך

הגיל שאפשר להתחיל: איך לדבר איתם על מין?

עד שתאזרו אומץ לדבר איתם על דבורים וציפורים, תגלו שהילדים שלכם כבר יודעים יותר מדי. כהורים, מתי שהוא נצטרך לדבר איתם על עובדות החיים. הנה הדרך הנכונה
אילוסטרציה

כנראה שכל הורה, ללא יוצא מן הכלל, זז באי נוחות כאשר עולה נושא המיניות בבית, והוא מבין שעליו לדבר עם בנו או בתו המתבגרים על מין, אמצעי הגנה, אינטימיות ותשוקה. מדובר כאמור במשימה מורכבת עבור כל הורה, אולי בשל הפחד שילדיהם יראו בהם יצורים מיניים.

אולם ברור לכולם כי על אף אי הנעימות ואפילו הפחד שאנו כהורים עשויים לחוש, חשוב מאוד שנקיים את שיחה חשובה זו עם הילדים בצורה פתוחה, נעימה ונינוחה ונאפשר להם לשאול שאלות, להרגיש בטוחים ולשתף. אז כיצד מתחילים מה אומרים על מנת לתת לילד תחושה של ביטחון ונינוחות?

אם אתם לא תעשו מזה עניין – גם הם לא יעשו

מתבגרים נוטים לחשוב שמשהו בהם לא תקין, בפרט סביב נושא האוננות והזהות המינית, ודבר זה מלווה לא אחת ברגשות קשים של תסכול, אשמה ובושה. מיניות היא דבר נורמלי לחלוטין, ואין שום סיבה בעולם לעשות ממנה עניין גדול, היא עוד שלב טבעי בחייו של הילד, תנו לו להבין שהוא ממש לא שונה או יוצא דופן מאף אחד אחר, וכמובן שהכל בסדר איתו, וזה רק עוד שלב בהתבגרותו הטבעית. דברו איתם בצורה נינוחה ופתוחה, הכילו את המחשבות שלהם וענו בטבעיות על השאלות שיצוצו, וזכרו תנו להם להרגיש שכלום, אבל שום דבר בהם ובהרהורים שהם חווים אינו חריג.

התעניינו ושאלו שאלות

כשאתם שואלים שאלות, אתם לא רק מקבלים תשובות, אתם גם מעביר מסר לילד שלכם לפיו אין נושאים שאסור לדבר עליהם ושמותר לשתף בכל מה שיבחר. הקפידו לשאול שאלות ממקום מתעניין ולא בצורה פולשנית, חטטנית וודאי שלא תוקפנית. חשוב שהילד ירגיש נוח לספר לכם את אשר על ליבו, לשאול שאלות ולענות על השאלות שלכם מבלי לחוש בושה, מבוכה או כל רגש הודף אחר.

ספרו להם שמין עם אדם אהוב הוא נעים ומהנה

מתבגרים רבים מפחדים ממין. אחרי הכל מדובר בפעולה חדשה וזרה להם, שלעיתים מעוררת בהם חששות רבים, גם אם הם לא יודו בכך באופן גלוי. חשוב שתציגו בפניהם את היופי והנעימות שבאקט המיני הנעשה בהסכמה ומאהבה. הסברים מסוג זה יפחיתו את עוצמת הפחד ויהפכו את החוויה הזרה לפחות זרה.

ענו על הכל – גם אם אתם נבוכים

כמה פעמים אמרתם לילדים שלכם שידע הוא כוח, וכעת הכוח בידיים שלכם, ענו לילדים שלכם על כל השאלות שיתעוררו ללא יוצא מן הכלל, תנו להם מידע נכון ומדויק, הפנו אותם לספרים מעניינים ואפשרו להם גישה לידע רחב ומגוון, כך או כך הם ילמדו ויחקרו בנושא, לפיכך עדיף שאתם תהיו אלה שיפנו אותם למקורות ידע אמינים.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות