כלכלה

אחרי הכלים החד פעמיים: המשקאות המתוקים יתייקרו

אילוסטרציה אילוסטרציה
הממשלה פרסמה את קובץ תקנות תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין בנושא המשקאות המתוקים, שיחל ב- 1 בינואר 2022. 
לפי הצו, משקה מתוק ששיעור הסוכר שבו גבוה או שווה ל-5 גרם ל-100 מ"ל משקה יוטל מס בסכום של 1 ש"ח לליטר. על משקה מתוק ששיעור הסוכר שבו נמוך מ-5 גרם ל-100 מ"ל משקה וכן מיץ פירות ששיעור הסוכר שבו גבוה מ-5 גרם ל-100 מ"ל משקה יוטל מס בסכום של 0.7 ש"ח לליטר. המטרה בהטלת המס היא לעודד את הצרכנים לבחור בשתייה לא ממותקת. במדינות אחרות ברחבי העולם מצאו כי הטלת המס על שתייה ממותקת הביאה לירידה של עד 50% בצריכה ובמשרד הבריאות תמכו ב"מס הסוכר" שיוריד את היקפי התחלואה. מהצד השני, המס יגולגל אל הצרכן הסופי שגם יגדיל את קופת המדינה. 
שוק המשקאות הישראלי נחשב לריכוזי והוא נשלט בידי החברה המרכזית למשקאות (קוקה־קולה ישראל, 52.4%), יפאורה (16%) וטמפו (13%), ומכירותיו מסתכמות ב־2.5 מיליארד שקל בשנה. בשנת 2020, בשעה שהסתגרנו בבתים, חלה עלייה בצריכת המשקאות הממותקים.
התייקרות נוספת שצפויה לצאת לדרך בתחילת חודש נובמבר היא על הכלים החד פעמיים, עם הטלת מס קנייה בגובה 11 שקל לק״ג כלים חד פעמיים, ביניהם: כוס, צלחת, צלחת הגשה, קערה וקשית שתייה שעוביים המקסימלי 2 מ״מ, מזלג, סכין, כף וכפית שעוביים המקסימלי 1.2 מ״מ. גם כאן מדובר במס שיגולגל אל הצרכן הסופי, מתוך מטרה להפחית את הצריכה ולהפוך את העולם לירוק יותר. ברשת המרכולים "אושר עד" כבר קוראים לצרכנים לרכוש מלאים לפני שהמחירים יעלו בעוד מספר ימים.

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות