הורות

אפשר ללמוד באקדמיה, גם כשאת אמא

אילוסטרציה אילוסטרציה

יש נקודת זמן שבה אנחנו בוחרות להקים משפחה, אם בגיל מוקדם או בגיל מאוחר, עם ההחלטה הזו מגיעים גם המון ויתורים. משעות שינה ועד חלומות גדולים שהשארנו במגירה. אין ספק, כשנולדים הילדים, אנחנו לרוב דוחות את הרצונות שלנו למועד מאוחר יותר.  

הכל ברור, ההתמקדות בהורות שלנו חשובה מאוד, הילדים שלנו לא ישארו ילדים לנצח ואנחנו רוצות להיות שם עבורם. אך האם זה בהכרח אומר שאנחנו צריכות לוותר על הקריירה שתמיד חלמנו עליה? האם אנחנו באמת חייבות לוותר על הגשמת החלומות והשאיפות שלנו? 

לא ולא. 

זה לא חייב להיות ככה, אפשר לשלב הורות ולימודים ואפילו להנות מהדרך. 

נעים מאוד, שמי רלי בריל, מייסדת קהילת "אמהות באקדמיה – חכמאמא" בפייסבוק. הקמתי את הקהילה בשנת 2013 כשהייתי אמא סטודנטית בעצמי, עם תינוק מתוק ועומס לימודי מטורף בתואר מדעי באוניברסיטה העברית. על הסיפור המלא שלי את יכולה לשמוע בפודקאסט "פופקורן" פרק 195 או לקרוא את חלקו כאן

מלבד היותי מייסדת הקהילה הכי מפרגנת שיש, ביום יום אני עוסקת בקבלת החלטות אישיות ומורכבות. אני מרצה במקומות שונים ועוברת עם אנשים תהליכים אישיים ומה שהכי חשוב לי בתהליך זה שאלו שיגיעו אלי יצאו עם החלטה שהם שלמים איתה כי על החלטה ששלמים איתה אנחנו לא נתחרט לעולם. 

אם כך, השלב הראשון בתהליך קבלת ההחלטות הוא לאסוף את כל המידע שאת זקוקה לו כדי לקבל החלטה המדויקת ביותר עבורך. 

לנוחיותך, אספתי מגוון מקורות מידע שתוכלי לעיין בהם:

מלבד הסיפור שלי, את יכולה לקרוא על סיפורים נוספים באתר "חכמאמא" ובקהילת הפייסבוק בה תמצאי אלפי נשים שעושות ועשו את זה! נשים בגילאים שונים, עם סטטוס משפחתי שונה (נשואות, יחידניות, גרושות, להט"ביות, בטיפולי פוריות או משפחות מרובות ילדים), בתארים שונים (מראשון ועד פרופסורה) ובתחומים שונים – שהחליטו לצאת לדרך ולשלב את התואר "אמא" עם התואר האקדמי. 

מה זה חכמאמא? מאמא שמגשימה את עצמה והולכת אחר ליבה עם כל האתגרים שבדרך

אם זה לא מספיק, ערכתי תוכנית מיוחדת ברדיו החברתי הראשון שעונה על השאלה: "האם להיות אמא סטודנטית?" ושם דיברנו על כל השיקולים שכדאי לקחת בחשבון. 

אם את חושבת על  "איך אני אעשה את זה בכלל??" – אני רוצה שתדעי שהקהילה שלנו פועלת במישורים רבים כדי לאפשר לכל אמא בישראל ללכת ללמוד ולהפוך את הדרך הזו למהנה יותר. 

בהובלה של רוני בן-צבי אלימלך ושלי קם פרויקט חונכות מרגש שמטרתו לאפשר לכל אמא בישראל לצאת ללימודים אקדמאים. פרויקט "חכמאמא חונכת" הוא פרויקט מנטורינג לאמהות סטודנטיות שקם במטרה למנוע נשירה מהאקדמיה הבאה בעקבות קושי רגשי, חברתי וכלכלי שבשילוב הורות ולימודים. 

אנו מאמינות בכל ליבנו וגם רואות את העובדות בשטח – בהינתן התמיכה המתאימה – אין צורך לבחור בין הקמת המשפחה לרכישת השכלה גבוהה! ניתן וכדאי לשלב ואפילו להנות מהדרך!

הפרויקט שלנו יוצא השנה (תשפ"ב) באוניברסיטה העברית ובטכניון ואנחנו פועלות כדי להכניס את הפרויקט בשנה הבאה למוסדות נוספים. 

בנימה אישית, אני מזמינה אותך לדבר עם נשים מהקהילה שלנו, לגשש לעבר הגשמת החלום שלך ומי יודע, אולי גם להגשים אותו ממש בקרוב. 

וזיכרי, את התואר הכי שווה כבר קיבלת – "אמא".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות