בריאות

מחקר חדש קובע: מסכים אינם מזיקים להתפתחות הילדים

אילוסטרציה אילוסטרציה
ילדים בכל רחבי העולם מבלים יותר זמן על מסכים מאי פעם. מרבית ההורים דואגים שלטכנולוגיה יש השפעה רעה על צעירים, במיוחד בגיל ההתבגרות. אבל תשכחו מכל מה שחשבתם על ילדים וזמן מסך. מחקר חדש שנערך באוניברסיטת קולורדו בודלר קובע כי חמש שעות של זמן מסך ביום אינם מזיקים להתפתחות הילדים.
גם כאשר ילדים מבלים חמש שעות ביום על המסך – בין אם הם מחשבים, טלוויזיה או טקסט – זה לא נראה מזיק. זה מה שעמיתי ואני מאוניברסיטת קולורדו בולדר גילינו לאחר ניתוח נתונים שנלקחו מכמעט 12,000 משתתפים במחקר ההתפתחות הקוגניטיבית של המוח המתבגר-המחקר הגדול ביותר לטווח הארוך מסוגו בארה"ב.
כ- 12,000 בגילאי 9 עד 10, לקחו חלק במחקר שבדק כיצד זמן המסך משפיע על שינה, בריאות נפשית, התנהגות וחברות. התוצאות, שפורסמו לאחרונה בכתב העת PLOS One, לא מצאו קשר בין מסכים לדיכאון או חרדה של ילד. עוד מצא המחקר כי שימוש במסך לצורכי משחקי וידאו או רשתות חברתיות מצליחה לטפח קשרי חברות.

מה עדיין לא יודעים על מסכים וילדים

האם יש קשר בין זמן מסך לבעיות קשב? קשיי שינה? לימודים? את זה המחקר לא מצליח להבין. הקשר בין המחקר לבין התוצאות השונות, בין אם טובות או לא, היה כל כך קטן, שהחוקרים לא הצליחו להבין האם הן קשורות לזמן המסך או לא. חלק מהילדים קיבלו ציונים נמוכים יותר מאחרים בתוצאות אלה, חלקם קיבלו ציונים גבוהים יותר; זמן המסך הסביר רק 2% מההבדל בציונים. זה מצביע על כך שההבדלים מוסברים על ידי משתנים רבים, לא רק זמן מסך.
לדוגמה, המחקר גילה שבני נוער שמבלים יותר זמן על מסכים עשויים להציג יותר סימפטומים של תוקפנות. אך לא ניתן לדעת בוודאות האם הסיבה לכך היא המסך, או שאולי ילדים בעלי אופי תוקפני מקבלים יותר זמן מסך מההורים כניסיון להסיח את דעתם ולהרגיע את ההתנהגות שלהם.
השורה התחתונה: למרות שהורים צריכים לוודא שילדיהם משתמשים במסכים בדרכים מתאימות, המחקר המוקדם שלנו מצביע על כך שהמשך זמן רב על המסך לא יניב השלכות קשות. נכון לעכשיו, אין סף מוגדר לכמות זמן "מקובלת" של זמן מסך. בעוד שקווים מנחים קיימים לילדים צעירים יותר, לא נקבע דבר רשמי עבור מתבגרים.
המחקר ימשיך לעקוב אחר ילדים אלה עד גיל 20. מחקר עתידי עשוי לבחון כיצד זמן המסך עשוי להשפיע על הילדים במהלך כל גיל ההתבגרות שלהם, כאשר יתכן שיופיעו עוד סימפטומים של בעיות בריאות הנפש. אולם כרגע רק דבר אחד בטוח: המסכים הם כאן כדי להישאר.
שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות