בריאות

הסוד המשפחתי: התמודדות עם נפגעי נפש

אילוסטרציה אילוסטרציה

ההשלכות על נפגעי נפש הן לא רק על מתמודדי הנפש, אלא גם על המשפחה שלו. לכל משפחה אופי שונה, נורמות, חוקים או תפיסות ואמונות. נראה, כי מכל המחלות, מחלת נפש סובלת מהסטיגמות הרבות ביותר, וכאשר בן משפחה, בעיקר כאשר מדובר בילדים צעירים, מתגלה כמתמודד עם בעיות נפש – המשפחה כולה מתמודדת ביחד איתו. מיתוסים ואמנות המתייחסות אל נפגעי נפש מחלחלות פנימה, לצידן גם הסטיגמות, וכך נוצר "סוד". סוד משפחתי, לרוב לא מדובר. מהסוג שלוקח זמן להפיג.

איך נוצר הסוד המשפחתי?

אף אחד לא רוצה להיות "שונה", "אחר". מתמודדי נפש נתפסים גם היום, בשנת 2021, כמשהו שמוטב להסתיר, להתבייש בו. יש משפחות שיבחרו לא לספר למשפחה המורחבת, שמחוץ לתא הגרעיני, על המחלה. יש הורים שיבחרו לא לגלות לאחים הבריאים את עצם ההתמודדות של אחיהם. נקודת המוצא תהייה לרוב ש"אם לא רואים כלפי חוץ את הבעיה, אז מדוע לספר?" לאט לאט הסוד יהפוך להיות סוג של השתקה, משהו שלא מדברים עליו, אך גם משהו שלא באמת מתמודדים איתו. לבחירה הזו יש מחיר. היא משפיעה על ההתנהלות המשפחתית, על בידוד משפחתי וההסתרה עלולה להפוך לשקר, ענן שחור שמאיב על חייהם של בני המשפחה ופוגע בכל אחד ואחת מהם, בעיקר כאשר יש אחים קטנים.

גילוי הסוד

שקר, סופו שיתגלה. לאחר תהליך של עיכול, הבנה, קושי, לאט לאט הסוד נסדק. תחילה מספרים לקרובים ביותר, לאט לאט המעגל מתרחב. תהליך גילוי הסוד הוא מורכב עבור כל משפחה, אבל יש בו גם כוח. ההתמודדות היא כבר לא רק הורה מול הורה, אלא מול שותפים נוספים. שיחה גלויה משחררת ובעיקר יוצרת רשת תמיכה רחבה יותר. מהצד השני, היא גם טובה ובריאה יותר למתמודד הנפש עצמו. כבר אין צורך לאלץ אותו "להיות כמו כולם", אלא באמת להבין את הקושי האובייקטיבי איתו הוא מתמודד ולמנוע תסכולים נוספים – זו הדרך הטובה והבריאה ביותר עבורו. השחרור המשפחתי מהסוד הגדול הוא הצעד הראשון לקראת החלמה והתמודדות אמיתית.

כאשר מספרים לאחים הבריאים יש להתאים את האינפורמציה.

יש לזכור ש"לא כולם יבינו". רבים עדיין חיים עם הסטיגמה של "פסיכי", "משוגע" וכל מיני תפיסות שליליות של מתמודדי נפש. 

למצוא רשת תמיכה טיפולית גם עבור בני המשפחה. לרשימת מרכזי תמיכה למשפחות של נפגעי נפש לחצו כאן.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות