חינוך

קריאה משותפת: לא רק בגיל 5

אילוסטרציה אילוסטרציה

כולנו שמענו על היתרונות של לימוד קריאה בשקט. חלק גדול משעות הלימוד בכתות הנמוכות מוקדש לקריאה ולטיפוח קריאה עצמאית בבית. אבל בינינו, עם כל הטכנולוגיה שעוטפת את הילדים, מי באמת רוצה לקרוא כתחביב? גם אנחנו, ההורים, מוצאים את עצמנו לא פעם דוחקים את הקריאה אל השוליים. הביקורים השבועיים בספרייה שזכורים לכולנו מהילדות הוחלפו בשעות צפייה בטלוויזיה או בעוד אפליקציה חדשנית עם משחק ממכר.

בעוד קריאת ספרים היא משהו שכמעט כל הורה מקדיש לו זמן בשנות הילדות הרכות, כשהילדים כבר לומדים ויכולים לקרוא בעצמם, אנחנו זונחים את הקריאה המשותפת. אוריינות, לא רק בגיל הרך, היא חשובה. למה בעצם אנחנו מוותרים על חוויית הקריאה בצוותא ומדוע כדי בכל זאת להמשיך בה?

קריאה משותפת היא ההשקעה הטובה ביותר

רוצים לעשות משהו חשוב עבור הילדים שלכם? המשיכו לקרוא ביחד. גם בגיל 10. קריאה עם הילד תאפשר לכם ליצור מרחב אישי, פרטי ופתוח לכם ולילדים שלכם. זה לא משנה מה תבחרו לקרוא, בין אם ספר פנטזיה, מתח, אגדה או אפילו קומיקס. המילים ייקחו אתכם ביחד אל המעמקים. זה לא רק תרגול של שפה או מילה, ובוודאי לא רק לימוד, זו חוויה בין הורה לילד שמאפשרת קירבה, פיתוח דמיון ומקום לשאול שאלות על העולם שלנו. זה גם זמן איכות אישי בין הורה לילד. כמה דקות ביום רק שלכם.

לדבר, לקרוא, ושוב לדבר

החוויה של קריאת ספרים היא שלמה. ראשית בוחרים את הסיפור, ולפני שאתם פותחים את העמוד הראשון, דברו על הספר, על הכותרת וגם על האיורים (במידה ויש). כריכת הספר יכולה ללמד אותנו הרבה על מה אנחנו עומדים לקרוא. אפשר לבדוק איך הילד מרגיש ביחס למה שעומד להתרחש בעוד רגע. השלב השני הוא הקריאה עצמה. אל תרצו על המילים, הסתכלו עליהן, נסו להמחיז אותן בקול ובמניירות בהתאם לדמויות. עם סיום הסיפור שוחחו שוב על מה שקראתם, האם הסיטואציה מזכירה משהו מהחיים שלכם. שתפו את התחושות שלכם לגבי הסיפור ובדקו מה הילד מרגיש.

מערכת היחסים שלכם עם הילדים תתעצם בכל פעם. תוכלו להגיע איתם אל מקומות חדשים בחשיבה, בדמיון וביכולת שלכם לחלוק רגעים משותפים, עולם שהוא רק שלכם. בתקווה, שגם בבגרותם, הם ימשיכו לאהוב לקרוא ולהנחיל את האהבה הזו לילדים שלהם.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות