חינוך

הורים על השביתה: באיזה עוד מקום בעולם מרוויחה מטפלת 29 שקלים לשעה?

שביתה במעונות היום המפוקחים שביתה במעונות היום המפוקחים

החל מהבוקר (יום א') נכנסו מעונות היום המפוקחים: ויצו, נעמ"ת, נשי חירות, אמונה, ינבוע ונאות מרגלית, לשביתה. המשמעות: 50,000 תינוקות ופעוטות נשארו בבית, ללא צפי לחזרה. בניגוד לשביתות קודמות, נדמה כי הפעם הצליחו הארגונים לרתום גם את ההורים להבנה העמוקה ש"ככה זה לא יכול להמשיך". היחס בין מטפלת לבין תינוקות הוא 1:6. החל מגיל שנה עולה היחס ל 1:9 ומגיל שנתיים 1:11.

ההורים: התזמון קשה, אבל השביתה צודקת

רק בשבוע שעבר נדמה שחזרו הילדים לסוג של שיגרה עם סיומם של החגים והחופשים. במעונות היום המפוקחים החלו כבר ביום ד' האחרון בשביתה הרתעה ופתחו את המעונות בשעה 10:00. הבוקר המעונות נשארו סגורים.

"התזמון מאוד מסתכל, אבל השביתה צודקת", סיפרה לנו אחת האימהות. "באיזה עוד מקום בעולם מרוויחה מטפלת 29 שקלים לשעה? אי אפשר לגייס עוד מטפלות כי השכר הוא בדיחה, מי ירצה לעבוד במעון יום? אין שום הכשרה ושום תקינה. מטפלות וותיקות וטובות פורשות כי הן פשוט לא יכולת להמשיך יותר".

"הכי מתסכל שאין שום התייחסות מהממשלה. כלום. גם לא בתקשורת. זה צריך היה לפתוח את כל מהדורות החדשות ולהיות בכל שערי העיתונים, אבל לאף אחד לא אכפת מהתינוקות וההורים וככה זה בדיוק נראה", אומרת אמא אחרת.

מה רוצות המטפלות?

ארגוני מעונות היום המפוקחים דורשים לשבת עם הממשלה ולהתחיל במו"מ לשיפור התנאים. מעבר להעלאה בשכר. במשך שנים התריעו בארגונים על מחסור חמור בצוות וזאת בשל העובדה שתנאי העבודה אינם פשוטים, לא אל מול גודל האחריות ולא אל מול היקפי המשרה. בשורה התחתונה, מדובר בתוספת תקציבית.

"זו בושה של המדינה שגוזרת על אנשים קשיי יום לטפל בילדים", נמסר לנו מגורם פנימי במעונות היום. "אין שכר, אין הכשרה, כל מי שעובד בזה ממש נושק לקו העוני וככה הדברים נראים".

"הם כל כך צודקים שמגיע להם תנאים טובים יותר ושיפור בתקנים ובכוח אדם. חבל שצריך לשבות בשביל שיתייחסו אליהם בכלל, אבל נראה שאת הממשלה זה לא באמת מעניין". ואכן, עד עכשיו, לא נמצא אף גורם במשרדים האמונים על מעונות היום המפוקחים לקבוע תאריך למו"מ.

הממשלה: הדרישות מוצדקות – השביתה לא

שרי הממשלה תמימי דעים כי יש לשנות את המצב, אך לטענתם, לא באמצעות שביתה.

מלשכת שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי נמסר: "שרת הכלכלה והתעשייה נפגשה רק לאחרונה עם נציגות הנהלת המעונות והביעה בפניהן את החשיבות שהיא מייחסת לחינוך הגיל הרך. אתמול שוחחה עם המטפלות שהגיעו למחות מחוץ לביתה וגם להן הבהירה כי היא תמשיך לעשות כל מאמץ לסייע ולהציג הטענות המוצדקות שלהן. כמו כן התחייבה לשקף את הפערים שעלו לשר האוצר, יחד עם שרת החינוך שעתידה לקבל למשרדה את האחריות לתחום זה בינואר 2022". "למרות זאת, השרה סבורה כי לא נכון לקיים שביתה בטרם מוצה הדיאלוג מול משרד האוצר", נמסר. "השביתה צפויה לפגוע באלפי ילדים בתקופה מורכבת, בשעת משבר בריאותי, והיא תמנע מהורים רבים לצאת לעבוד כבשגרה".

תגובת משרד החינוך: "דרישת המטפלות מוצדקת ומדובר בנושא שהוזנח במשך שנים. כידוע, האחריות והסמכות על מעונות היום עדיין לא תחת משרד החינוך. בימים אלה שוקדים במשרד החינוך יחד עם משרד הכלכלה והאוצר על העברת מעונות היום לאחריות משרד החינוך. שרת החינוך פעלה לטובת ההעברה, כפי שרצו גם מסגרות אלה במשך שנים רבות. העברת מעונות היום צפויה להתקיים בחודש ינואר 2022".

תגובת משרד האוצר: "צר לנו שויצו ונעמ"ת החליטו לנצל באופן ציני את הורי ילדי המעונות ולנקוט בשביתה, שכן ידוע להם כי השינויים המבוקשים דורשים עבודת מטה מעמיקה שיכולה להתבצע רק לאחר העברת התחום לאחריות משרד החינוך בעוד כמה חודשים. יש לציין כי מדרישות הארגונים תתחייב העלאה משמעותית של התעריף שמשלמים ההורים, ולכן יש לבחון זאת לעומק, בשיתוף כלל הארגונים המפעילים מעונות מפוקחים, בטרם קבלת החלטה סופית. "הדבר הוסבר לארגונים בדיון שקיים עימם משרד האוצר לפני כשבוע וחצי, ושצפוי להימשך גם בשבוע הקרוב. משרד האוצר ישמח לקיים שיח בנושא, בשיתוף כלל הארגונים, וזאת לאחר העברת התחום למשרד החינוך ולאחר הבנת כלל המשמעויות הנגזרות מהשינויים המבוקשים".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות