בריאות

עזבו את הילדים: סרטם השני של אורלי וגיא תוקף את מדיניות הבידודים והבדיקות

אורלי וגיא אורלי וגיא

״עזבו את הילדים״ זהו שמו של סרט הקורונה השני של אורלי וילנאי וגיא מרוז, שעוסק הפעם בהיבט של הילדים אל מול ההתנהלות הממשלתית והמדיניות של מדינת ישראל ביחס לקורונה ולילדים. מעבר לכל הוויכוחים והקרע החברתי סביב ההתמודדות עם המגיפה, משוכנעים המומחים ואנשי הרפואה שראיינו אורלי וגיא שהילדים חייבים להישאר מחוץ למשחק – הם אינם אוכלוסיית סיכון.

בעוד מדינות רבות בעולם מסירות מגבלות, בישראל רוב האזרחים פשוט אסירי תודה על כך שלא חווינו סגר בתקופת החגים. "אבל סוגרים עלינו: בבדיקות, בבידודים, בתו ירוק לילדים", אומרים אורלי וגיא בסרט. "כולנו שמחנו ששחררו אותנו מהסגרים, אבל כתחליף תראו מה עושים לילדים של כולנו, מה מעוללים להם בשם קטיעת שרשרת ההדבקה, פעולה שלא קיימת בשום מקום בעולם".

"אני בטוח שמשהו צריך להשתנות, ואני חושב שצריכים לאמץ מודלים שכבר הוכחו כעובדים. למשל באנגליה, בודקים רק אנשים סימפטומטיים. בכלל, המציאו כאן קלאסה חדשה של מחלה: אנשים מאומתים. כמה אנשים מאומתים לוירוס השפעת? אין דבר כזה", אומר פרופ' איתן פרידמן.

פרופ' צביקה גרנות, אימונולוג מהאוניברסיטה העברית, מוסיף כי: "אם היינו מחליטים לבדוק במהלך החורך 130,000 אנשים ביום, אם יש להם שפעת או לא, היינו רואים מספרים מדהימים".

ד"ר אמיר שחר, מנהל המערך לרפואה דחופה בבית חולים לניאדו, מסביר כי בסכומים האלה, של הבדיקות, ניתן היה לבנות עוד מחלקה לרפואה פנימית.

קורונה – קשה למבוגרים, לא מסוכנת לילדים

כל הרופאים והמומחים שרואיינו בסרט מסכימים כי מחלקת הקורונה היא מחלה קשה, אך היא פוגעת במבוגרים.

"המחלה היא מחלה קשה מאוד. למבוגרים, לחולים בעלי מחלות רקע מאוד מאוד רציניות, צריכים להתרכז בהם. צריכים לשמור עליהם, צריכים לשמור על אנשי הבריאות. אבל הממסד התחיל כבר את הדרך בתוך המנהרה ולא מצליחים לצאת ממנה", אומרת פרופ' רבקה כרמי, רופאת ילדים, פגים ותינוקות, גנטיקאית רפואית ומי ששימשה בעברה נשיאת אוניברסיטת בן גוריון. "זאת מחלה של מבוגרים כי הילדים לא באמת חווים מחלה קשה, זה מאוד מאוד נדיר שהם חווים מחלה קשה. וזה לא צריך להיות הקו המנחה".

גם פרופ' גרנות מסכים כי הקורונה לא פוגעת בילדים והיא אינה מסוכנת להם. "אם אתה חושב שיכול להיות שהילד יבוא עם וירוס וידביק את סבא, ויהרוג את סבא, תגן על סבא. אל תמנע מהילד אינטראקציות חברתיות בתקופה הכי חשובה בחיים שלו".

לחץ החיסונים

"כל אמא צריכה להבין את המשמעות של לחסן ילד בגיל 12-13", אומרת פרופ' כרמי, שסבורה באופן אישי, שאין בכך צורך. "אבל המדינה נכנסה פה לנעלי האם ומקבלת את ההחלטה בשבילה".

"הלחץ של החיסונים הוא מצב מסוכן", אומר ד"ר אביב שגב, מנהל המחלקה לפסיכיאטריה דחופה במרכז לבריאות הנפש, לגבי המעבר ללמידה מרחוק במידה ואין 70% תלמידים מחוסנים בערים אדומות. "אני לא אהייה מופתי אם זה יביא ילד למצב של התאבדות. אם החברים שלו אומרים לו בכתה "בגללך אנחנו בבית", איזה מילכוד נוראי זה. אז רק צריך ילד מספיק שביר כדי שיקרה שם אסון".

"לא חייבות וחייבים להסכים עם מה שנאמר בסרט – אבל אנחנו סבורים שבמדינה דמוקרטית חייבים לפחות להקשיב", אומרים אורלי וגיא.

עזבו את הילדים. סרטם של אורלי וילנאי וגיא מרוז. בימאית: אורלי וילנאי. עורך תוכן: גיא מרוז. מפיקה: רוני ליבנה. עורכת וידאו: סטפני אברמוביץ'-להב. מערכת: עדי טרבס, נועה לאריש. צלם: אסף מגל. 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות