חינוך

שערוריה: הורים לילדי שילוב נאלצים לשלם לסייעות כסף "מתחת לשולחן"

אילוסטרציה אילוסטרציה

איך קורה שהורים לילדים משולבים צריכים לשלם בכל חודש אלפי שקלים מכיסם עבור סייעת כדי שיוכלו ללכת לגן ממש כמו כל ילד אחר?

ילדים בגיל חינוך חובה בעלי נכויות שונות או רמת תפקוד המחייבת ליווי, זכאים לסייעת שילוב בהתאם למבחן התמיכה של ועדת ההשמה המתקיימת בכל שנה. בעוד אופי הסיוע שנקבע והיקף השעות תלוי בסוג ומוגבלות של כל ילדי וצרכיו – את המחיר משלמים ההורים.

כל מחוז במדינת ישראל מקבל מכסת שעות עבור סיוע אישי, כאשר הקצעת השעות מתבצעת על ידי המתי"א (מרכז התמיכה הישובי / אזורי) באמצעות הפיקוח ונציגי הרשות המקומית. על איתור הסייעת אמונה הרשות המקומית שתפקידה להתאים את הסייעת וגם לשלם עבורה. במצב האבסורד בו סייעת השילוב כלל אינה חייבת להיות אשת מקצוע, נראה כי התחום הפרוץ מאפשר לכל מי שחפץ בכך להתמודד על התפקיד ולקבל בעבורו תשלום. בעוד שעל פי חוק התשלום עבור סייעת נעשה על ידי הרשות המקומית – הסייעות דורשות תוספת תשלום "מתחת לשולחן".

השלמה של עוד 30 שקלים לשעה

מערכת החינוך אולי לא מתגמלת באופן הולם את אנשי ההוראה ובוודאי שלא את הסייעות, אך יש מי שמצאו דרך לעקוף את השיטה ולדרוש תוספת תשלום "מתחת לשולחן", במוזמן.

"לא רק שיש מחסור בסייעות שילוב ומאוד קשה למצוא מישהי, עד שכבר מוצאים היא דורשת שאוסיף לה תשלום במזומן על כל שעת עבודה, כי אחרת זה פשוט לא משתלם לה", אומרת אחת האימהות לילדה בת 5 הזכאית לסייעת שילוב בגן. "אני נמצאת במצב אבסורד בו אני זכאית לסייעת אבל אני גם צריכה למצוא אותה לבד וגם צריכה לתת לה תוספת תשלום, כי ככה הסייעות "הורגלו" במשך שנים. זה משהו ידוע אבל פשוט לא מדברים עליו. את המחיר אנחנו משלמים".

הגידול של ילדים בעלי עיכוב התפתחותי, לקות או נכות, עולה הרבה מאוד כסף, הרבה יותר מאשר לגדל ילדים ללא צרכים מיוחדים. בעוד מדינת ישראל קבעה קריטריונים ברורים, נראה שהיא לא עומדת בעומס ולא מאפשרת שוויון הזדמנויות אמיתי – פשוט כי אין מספק כסף בקופה.

סייעות השילוב מקבלות את שכרן מהרשות המקומית והן למעשה הופכות להיות עובדות עירייה בשכר של 30 שקלים לשעה. על פי המצב היום הסייעת אינה צריכה לעמוד בקריטריון חינוכי או בריאותי כלשהו, אלא להיות מחויבת לעבודתה.

ענת גת, אמא לילדה עם תסמונת דאון, העלתה פוסט בפייסבוק שמתאר בדיוק את מה שעוברים מאות הורים בכל רחבי הארץ לילדים הזכאים למשלבת.

"מספיק שיהיה לה דופק", אומר לנו אב לבן שבנו משולב בבית ספר יסודי. "היא לא באמת צריכה לדעת לעשות משהו, אלא להיות חביבה לילד או "להתחבר" אליו וזהו. עבור הסיוע הזה אני נאלץ לשלם מכיסי עוד 25 שקלים לשעה עבר כל שעת סיוע, כי אחרת היא פשוט לא תגיע".

איך אפשר לשים סוף לתופעה?

את השלמת השכר לא ניתן לאכוף, כי היא אינה רשומה בשום מקום. במצב בו ההורים לחוצים למצוא סייעת לפני תחילת שנת הלימודים הם מוכנים לעשות הכל, גם אם זה אומר להוסיף את התשלום אותו דורשת הסייעת. הפתרון האמיתי צריך להיות בהכשרת סייעות שילוב מקצועיות ובתשלום נאות והוגן. עד שמדינת ישראל לא תיקח את התחום ותטפל בו לעומק, ההורים ימשיכו לשלם.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות