בריאות

רגע לפני כתה א': זה הזמן לגשת לבדיקת ראייה

אילוסטרציה אילוסטרציה

על פי המלצת איגוד רופאי העיניים האמריקאי, מומלץ לבדוק ילדים אצל מומחה עיניים ילדים ב- 3 שלבים קריטיים: בגיל שנה, גיל שלוש, לפני כיתה א'.

תקופת המעבר מגן חובה לכתה א', זו תקופה מרובת שינויים בחייו של הילד. תקופה זו לא קלה עבורו, כי הוא עובר מסביבה חופשית ופתוחה לסביבה יותר דורשת ומחייבת. כמו כן, מוטלות עליו מגוון משימות ראייתיות שהוא לא נחשף אליהן בעבר, כגון: קריאה ממושכת בספרים ובחוברות עבודה, קריאה מהלוח, העתקה מהלוח למחברת.

עד גיל 6 בדיקות עיניים נעשות על ידי רופא עיניים ילדים בלבד. מגיל 6 ומעלה ניתן לגשת לאופטומטריסט לבדיקת ראייה מסודרת, אך בכל זאת יתכן ותישלחו להמשך בדיקה אצל רופא עיניים ילדים. תלוי בממצאים שיתגלו במהלך הבדיקה.

לפני המעבר מגן חובה לכתה א', מומלץ לבצע בדיקת עיניים אצל אופטומטריסט. בדיקה זו איננה ארוכה, אינה מכאיבה ואיננה כרוכה בתשלום. בבדיקה זו בודקים אם הילד זקוק לטיפול אופטי, כגון משקפיים, וכן בדיקה דו עינית מורחבת, בה נבדק התפקוד המשולב של שתי העיניים.

בדרך כלל כשמדובר בקושי לראייה מרחוק (קוצר ראייה) בגילאים צעירים זהו עניין תורשתי ואם להורים יש מרשמים גבוהים במשקפיים, כנראה שגם חלק מהילדים ילכו בעקבותיהם. ככל שגדלים אורך גלגל העין גדל במעט ומשפיע על מרשם המשקפיים כך שילד שמתחיל עם מרשם נמוך בכתות הנמוכות סביר שכל כחצי שנה שנה המרשם יגדל ויתייצב רק בבגרות. ואז תמיד נשאלת השאלה האם יש צורך להרכיב את המשקפיים כל היום או רק בכתה? וכאן יש כמה סברות.

משקפיים: בכתה או רק בבית?

אם המרשמים מאוד נמוכים והבעיה היא רק בכיתה, הילד יכול להיות איתם רק בשיעור, אך יש לקחת בחשבון שהסיכוי שיצליח לשמור על המשקפיים ולא לאבדם גדל. הדעה שאם ירכיב את המשקפיים כל היום, אז המרשם יגדל כבר, איננה רווחת כמו בעבר ומניסיון שלי המרשם גדל ללא קשר.

כאשר התלונות של הילד הם רק באשר לקריאה, יש לבדוק תחילה מרשם למשקפיים ולאחריו את התפקוד הדו עיני . יש מקרים שגם כאשר הילד רואה טוב הוא צריך להשקיע מאמץ רב על מנת לשמור על העיניים ממוקדות יחד, דבר שיכול לגרור כאבי ראש וקושי בקריאה ממושכת. בדיקות אלו מבוצעות ע"י חלק מהאופטומטריסטים בארץ וכמובן אצל אורתופטיסטים או רופאי עיניים ילדים.

אם מתגלה קושי בשמירה על מיקוד שתי העיניים יחד, ישנם תרגילי עיניים שעוזרים לחזק את שרירי העיניים ובכך להקל עם הזמן על הקושי בקריאה. כמובן שתרגילים אלו לא משפרים את המרשם במשקפיים (אם קיים), אלא רק מחזקים את התפקוד הדו עיני.

אם לילד יש בעיה ראייתית, בין אם מדובר בתיקון אופטי – משקפיים, ובין אם מדובר בטיפול ראייתי כמו אימון חזותי – תרגילי עיניים, יש לטפל בבעיה בהקדם כדי להקל על הילד בהווה – להקנות לו איכות חיים וכדי לא לגרום לו נזק עתידי.

הכותב הוא יואב מייזנר, אופטומטריסט מוסמך – רשת אופטימקס

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות