הורות

הורות בזרימה: הגיע הזמן שתקשיבו לעצמכם

אילוסטרציה אילוסטרציה

כמדריכת הורים, אני מודעת לחשיבות העצומה של הנגשה של מידע סביב סוגיות ההורות השונות, להורים טריים וחסרי ניסיון. ואולם, רגע לפני שאתם גומעים בשקיקה כל טיפ של השכנה מקומה 3, זכרו לסמוך על החושים הטבעיים שלכם כהורים.

אינטואיציה נחשבת לסוג של חוש "על-חושי" והרבה אנשים מתייחסים אליה בספקנות, משום שהיא מתבססת על תחושה פנימית בלבד, וקשה לדעת האם ניתן לסמוך עליה במאת האחוזים. ואולם, בכל הנוגע להורות, בדומה לכל היונקים שבטבע, הורים נולדים עם חושים מחודדים ותחושה פנימית עמוקה, חכמה ובריאה לדעת מה מיטיב עם תינוקם, כיצד לקרוא את מצוקותיו וכיצד לספק את צרכיו בצורה האופטימלית.

דברו עם עצמכם

דו השיח החשוב ביותר בכל מערכת יחסים: זוגית, עם ילדינו, בעבודה וכו' הוא דו השיח הפנימי שלנו עם עצמינו. בכל הנוגע לחוויית ההורות – חשוב להבין שמדובר בחוויה הטומנת בחובה המון למידה וזו מתבצעת כל העת, ללא "תעודת סיום", תוך כדי תנועה. עד שמתבצעת למידה, אנחנו כהורים טריים נמצאים בתחושת בלבול, התרגשות, או חרדה. בתוך כל הבלבול הזה, אנחנו נוטים לשאול ולחפש עצות מהסובבים, מהרשת, מהמשפחה ומבעלי הניסיון בתפקיד המורכב והמשמעותי כל כך של ההורות… אבל, ככל שנשאל יותר, כך נקבל יותר תשובות ודעות שונות. איך נדע לזהות מה מתוך כולן נכון? האם כל העצות מתאימות לכל תינוק? לכל הורה? התשובה לכך נמצאת כל כולה בתוך דו השיח הפנימי שלנו עם עצמינו, באינטואיציה ההורית הטבעית שלנו, המאפשרת לנו להבין, פעמים רבות טוב יותר מכל בעלי הניסיון ומטכסי העצות, מה הכי נכון לנו, ומה הכי נכון לתינוק שלנו.

לכן, גם כשיש התלבטויות, עצרו רגע, אל תרוצו לתור אחר כל פיסת מידע בגוגל, נסו להדוף את בליל המידע והעצות שניחתו עליכם מכל עבר, גם אם מאחוריהן יש ים של כוונות טובות לעזור, תנו לעצמיכם כמה דקות, ותבינו בתוככם – מה אנחנו כהורים מרגישים כלפי הסיטואציה, ולכו עם האינטואיציה שלכם!

זכרו שמאחורי כל עצה או טיפ, מסתתרת מערכת שלמה של ערכים, אמונות, אג'נדה וניסיון של אחרים. כל אלו לא תמיד הולמים את מערכת הערכים, האמונות, השקפת העולם או התפיסות החינוכיות שלכם. בהורות, לא בכל סיטואציה ניתן לפסוק מה "נכון" ומה "לא נכון", והרבה מן ההחלטות כיצד לטפל, לחנך או לגדל את הילד, מושתתות על חינוך שספגנו אנחנו בילדותינו, ובכוחנו להחליט האם להנחיל את אותן השיטות הלאה, או לבחור בחירות חדשות ושונות.

החיים רצופים בסימני שאלה

בצד אי הוודאות, השאלות והתהיות שצפות סביב כל אבן דרך בהתפתחות התינוק, מתעוררות גם תחושות האשם, והספקות הנלוות. אולי אנחנו הורים לא טובים, איך יכול להיות שאנחנו לא יודעים מה נכון, איך לפעול, ובכן… אתם יודעים, רק עצרו מדי פעם כדי לבדוק, גם אם טעיתם, כיצד תוכלו להימנע מלשחזר את הטעויות, וכיצד ניתן לצמוח מהן בעתיד. זכרו כי מהטעויות האלו תלמדו הכי טוב והרי אמרנו שהורות – זאת למידה. לשמחתנו, תינוקות, פעוטות וילדים רכים הם סתגלנים, מצליחים להתאושש מהר ממצבי משבר, להשתקם ולהמשיך לפרוח. לכן, לא כל טעות צריכה להדיר שינה ולעורר תחושות קשות של אשמה, אלא הבנה שהורות היא מרוץ רצוף מכשולים ומעידות.

מעיין אטיה, מדריכת הורים ומנהלת בית הספר להורות "מעיין ההורות"
ליצירת קשר עם מעיין ולייעוץ פרטני: maayan.hahorut@gmail.com

לטורים נוספים של "הורות בזרימה":

הסתגלות לגן עירייה, איך עושים את זה?

הרגלי שינה לילדים גם בחופש

איך גומלים מחיתול?

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות