הורות

הדברים היפים ביותר: תערוכה בהשראת סיפורה של הלן קלר

עינב ויסמן, הלן קלר והסימפוניה התשיעית, איור דיגיטלי, 2021 עינב ויסמן, הלן קלר והסימפוניה התשיעית, איור דיגיטלי, 2021

התערוכה החדשה לילדים "הדברים היפים ביותר" המוצגת בימים אלה במוזיאון בת ים לאמנות, נוצרה בהשראת סיפור חייה של הלן קלר, גיבורת תרבות מעוררת השראה שהתגברה על מגבלות החרשות והעיוורון, למדה לתקשר בחמש שפות, לקרוא ולכתוב, לסיים תואר אקדמי ולחיות חיים מלאים בתרבות, מסעות ברחבי העולם ואף לפעול לקידום זכויות אדם.

התערוכה מציעה למבקרים מפגש ייחודי עם יצירות אמנות שמזמינות לחוות אותן עם כל החושים. להתבונן בעבודות שלא תמיד ברור מיד מה רואים בהן. להקשיב להן בתשומת הלב. הורים וילדים מוזמנים לשוטט בין העבודות ולנסות ולשמוע לא רק את המחשבות שמסתובבות בראש, אלא גם את התחושות שעולות ממעמקי הבטן. ואז, ממש כמו הלן קלר, אולי נגלה שאת הדברים היפים מכל אפשר להרגיש בעיקר בלב.

באילו עוד חושים ניתן לראות אמנות מלבד הראייה? אולי אפשר להריח אמנות? או להרגיש אותה בבטן? אולי אפילו למשש אותה בעדינות ובזהירות? להרגיש מאיזה חומר היא עשויה, קשה או רך? קר או חמים? ואולי אפשר בכלל לראות עם האוזניים? לשמוע עם הידיים?

מארק יאשאיב, ניווט ללא מספרים, 2018, צילום
מארק יאשאיב, ניווט ללא מספרים, 2018, צילום

התערוכה מתייחסת לתחנות מפתח בסיפור חייה של הלן קלר ומציגה עבודות אמנות חדשות המתכתבות עימן, ביניהן: איורים של עינב ויסמן ותמר טל-אל, צילום של מארק יאשאייב, מיצב אינטראקטיבי של ערן הדס וגלי שרף, מיצב סאונד של ארי טפרברג ויעל סעדי, ופסלים של יעקב אפשטיין. העבודות השונות מתייחסות לתרגום והמרה בין חושים – דימוי שיהפוך לקול, ואחר כך לחומר ובחזרה לדימוי, כאשר דרך מהלך זה ייחשף הפער שבין דימוי וחומר, ובין החושי והמילולי.

תמר טל אל, מתוך הספר ממבה, ממבבה, ממ, 2019
תמר טל אל, מתוך הספר ממבה, ממבבה, ממ, 2019

הידעתם שאפשר להחזיק אותיות בידיים ולהרגיש אותן? שיש שפות שמורכבות מסימנים במקום מילים? שמעתם פעם על כתב מיוחד לעיוורים שנקרא "כתב ברייל"? האם עלה בדעתכם שכשמניחים יד על פניו של אדם בזמן שהוא מדבר, אפשר לחוש את המילים שיוצאות מפיו רוטטות בקצות האצבעות שלכם? את כל אלו ועוד תוכלו לגלות בתערוכה.

מוזיאון בת ים לאמנות, סטרומה 6, בת ים. ימים שלישי, חמישי 20:00-16:00 / שישי, שבת 14:00-10:00.
עלות כניסה: 20 שקלים. לתושבי בת ים: 15 שקלים. אזרחים ותיקים, ילדים (גילאים 3-18) וסטודנטים: 10 שקלים.

עוד תערוכות קיץ 2021:

מוזיאון הילדים לונדע יוצא למסע מסביב לעולם

SNOW SHOW: ממלכת הקרח בגן הבוטני

זה מתחמם: תערוכה חדשה תלמד אותנו על משבר האקלים

ספייס פנטזי: מסע בין כוכבים לכל המשפחה

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות