בריאות

הילד אובחן כסובל מהפרעת קשב? יכול להיות שמדובר בכלל בבעיית ראיה

אילוסטרציה אילוסטרציה

כאשר הילד עצבני, היפראקטיבי או מראה מצוקה בלימודים אבחנה של הפרעת קשב וריכוז עשויה להיראות כמובנת מאליה, אך התנהגויות אלה עשויות למעשה לנבוע מבעיית ראיה. הפרעות קשב וריכוז בילדות חולקות רבות מאותן תסמינים עם בעיות ראייה כמו חוסר התכנסות ופזילה. אפילו טעויות תשבורת (מרשם משקפיים לתיקון ראיה) בסיסיות כמו קוצר ראייה, רוחק ראייה ואסטיגמציה יכולות לגרום לתסמינים קשובים או היפראקטיביים.

על פי האקדמיה האמריקאית לאופטומטריה (AAOPT), בקרב בין 5% ל -10% מהתלמידים בגיל בית הספר יש בעיית עיניים או מיקוד עיניים. זה יכול לקרות כאשר העיניים אינן משתפות פעולה או מתמקדות בדיוק כפי שהן צריכות. "בעיות מיקוד ראיה חולקת רבים מן הסימפטומים של הפרעות קשב", מסבירה אורטל סבג, אופטומטריסטית בכירה ומנהלת חטיבת מחקרים בחברת CooperVishion, "טווח קשב קצר, איבוד המקום בטקסט פעמים רבות לאורך הקריאה, הימנעות מקריאה, ותלונות של הילד על אי נוחות ועייפות לאחר זמן לימודים קצר – כל אלו יכולים להוות גם תסמינים של בעיה במיקוד הראיה".

כעת, כאשר ההורים מצויים בהכנות לקראת שנת הלימודים הבאה, מדגישים גורמי המקצוע את חשיבותה של בדיקת ראיה כחלק מההיערכות לשנת הלימודים.

"אלינו מגיעים בשנים האחרונות יותר ויותר מקרים של אבחנה שגויה", אומר פרופ' יאיר מורד מהיחידה לרפואת עיניים לילדים במרכז רפואי שמיר. "ילדים שאובחנו עם הפרעות קשב, ADHD או ADD ואף התחילו טיפול תרופתי. אנחנו ממליצים לכל ההורים להפוך את בדיקת העיניים לחלק משגרת חופשת הקיץ, וביחוד להורים שחושדים כי ילדיהם סובלים מבעיות קשב להגיע ולהיבדק".

"זיהוי מקדים הוא המפתח לטיפול מיטבי", מסבירה סבג, "בשל העובדה שקיימים כיום לא מעט פתרונות שלא רק מתקנים ראיה אלא עוצרים את גדילת המספר ומאטים את החמרת הבעיה לאורך זמן". בכדי להקל על ההורים ולתת להם כלים שכדאי לפנות לבדיקת ראייה מציינת סבג מספר דרכים לזיהוי בעיית ראיה.

סימנים מוקדמים לבעיית ראייה אצל ילדים

– לילד טווח קשב קצר

– הוא מאבד את המקום בטקסט פעמים רבות במהלך הקריאה

– הילד מתקשה לזכור מה הוא קרא

– נמנע מקריאה, כתיבה או פעילויות לימודיות אחרות

– מתלונן רבות על אי נוחות ועייפות

– קושי בריכוז בכיתה

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות