הורות

הורות בזרימה: הרגלי שינה לילדים גם בחופשה

אילוסטרציה אילוסטרציה

כשאנחנו עוסקים בהקניית הרגלי שינה, עלינו להבין שהעיסוק בנושא הזה מתחיל לקראת גיל ארבעה חודשים. הסיבה לכך היא ששלושת החודשים הראשונים מהווים תקופת הסתגלות הן לרך הנולד במעבר מהרחם, המקום מוכר, השקט, הנעים והבטוח – לעולם הגדול וההומה, והן לנו ההורים, להגעתו של התינוק החדש, עם החששות, ההתרגשות, ההורמונים, הלחץ, וגם…המחסור בשינה. לכן, בשלושת החודשים הראשונים לחיים "נזרום" עם התינוק שלנו בכל הקשור לאוכל ושינה, שכן מדובר בצורך ולא בהרגל ( לפחות בינתיים ), אבל גם בזרימה הזו, במידה והתינוק שלנו רגוע, מומלץ להתחיל להקנות לו הרגל ראשון הכרוך בשינה, ולהרגילו להירדם בעריסה או במיטה שלו.

לקראת גיל ארבעה חודשים ורגע לפני קפיצת הגדילה המשמעותית שיש המכנים "משבר גיל ארבעה חודשים", נבין כי השינוי המהותי בין שלושת חודשי החיים הראשונים והמצב בשלב הזה, נובע מכך שהתינוק שלנו חווה יותר זמני ערות ויותר התנסויות מוטוריות. רגע לפני שנכנסים לכאוס, חשוב להתחיל לארגן עבור התינוק סדר יום קבוע, תוך שימת דגש מרכזי לקביעות של רצף הפעולות ואופיין, ולאו דווקא לפעול לפי השעון. בהקשר זה חשוב להבין שסדר יום הוא הבסיס להתנהלות נכונה בהקניית הרגלי שינה, ולכן כדאי לכוון את זמני הארוחות במהלך היום כך שהאחרונה תהיה מעט לפני ההרדמות, וזאת על מנת שנוכל להיות בטוחים כי לא תהיינה יקיצות בשל תחושת רעב.

הרגלי שינה בחופשה: כך תצלחו את הלילות מחוץ לבית – בשלום

אני נתקלת בהרבה הורים ששואלים אותי האם כדאי להתחיל לעסוק בהקניית הרגלי שינה במהלך תקופת החופש הגדול. התשובה שלי היא בהחלט כן, מכיוון שגם במהלך החופש הגדול, חשוב להקפיד על סדר יום פחות או יותר קבוע. דווקא משום שיש בתקופה הזו לא מעט "יציאות מהשגרה", טוב לייצר לילד גם עוגן קבוע, יציב ומוכר, עד כמה שניתן, לפחות מבחינת הרגלי השינה והאכילה. זכרו, המושג "חופש גדול", לפחות כשהילדים שלנו צעירים, הוא מושג שאנחנו ההורים מבינים, הקטנטנים פחות. מבחינתם – יש עדיין מסגרות, הם רעבים ומתעייפים פחות או יותר באותם זמנים ולכן עד כמה שניתן – חשוב לשמור עבורם על סדר יום קבוע ומובנה. ילדים מרגישים יותר בטוחים ויותר רגועים בתנאים של וודאות, ונוטים לאי שקט בשינויי שגרה, כשהם אינם יודעים לחזות מה עומד להתרחש סביבם.

מה קורה ביציאה לחופשות?

כשישנים מחוץ לבית, ומחוץ לטריטוריה שמוכרת לילד, זה הזמן לשחרר את הרסן ולאפשר זרימה חופשית יותר, עם סטיות מסדר היום. גם כאן, על מנת ליהנות מהשהות המשותפת בחופשה, עדיין חובה להבין שיש צורך להיערך לזמני שינה ואכילה במרווחים נוחים, להיות קשובים לצרכים הפיזיולוגיים של הקטנטנים, שאינם נעלמים גם בזמן חופשה או טיול.

באותו עניין ועל מנת לחדד – האויב מספר אחד של שינה איכותית והתפתחות תקינה – הוא מצב של עייפות יתר. על מנת שנוכל למנוע עייפות שיצאה מאיזון ושליטה, אפשרו לילד הפוגות למנוחה ולשנ"צ, גם אם מתקיימת פעילות מחוץ לבית.

כשיוצאים לחופש מחוץ לבית, מומלץ להקפיד לקחת את חפצי המעבר שהקטנטנים שלנו רגילים אליהם, אפילו כמה ספייר ( במידה ויש ).

הילדים "ירדו מהפסים" בחופשה מחוץ לבית? החזירו את הרכבת למסילה בהקדם האפשרי! בגילאים הצעירים, תהליך של למידה או הפנמת הרגל חדש, מתקבע אחרי 3-4 חוויות, בין אם הן חיוביות ובין אם הן שליליות. לכן, בעיקר בחופשה מחוץ לבית אבל גם בבית, אם נתקלים בקושי בהרדמות ואתם "משתמשים" בשיטות הרדמה פחות מומלצות, דאגו שההרדמה הבאה תתבצע לפי הרגלי השינה הנכונים. בהקשר של הרגלי שינה, כמו כל הרגל אחר, זכרו, ברגע שאנו קוטעים את הרצף, אין למידה, אין קיבוע הרגלים, טובים ורעים כאחד.

טיפ חביב שטוב גם להרדמות בבית וגם מחוצה לו: תינוק קשור לריח של אימא (בלי להעליב אף אחד מהאבות), עד כדי מצב שכשאימא זזה, ואיתה מתרחק גם הריח שלה, יכולות להיווצר יקיצות. לקחת חולצה של אימא, לחתוך ריבוע קטן ולהניח ליד התינוק בהרדמות, מקל על ההרדמות, מרגיע ברגעי משבר, מומלץ.

מעיין אטיה, מדריכת הורים ומנהלת בית הספר להורות "מעיין ההורות"
ליצירת קשר עם מעיין ולייעוץ פרטני: maayan.hahorut@gmail.com

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות