הורות

רופא או מדליה: האם טאקוונדו הולך לכבוש את המתנ"סים?

אבישג סמברג, רק בת בת 19 , הפכה למדליסטית האולימפית הצעירה בתולדות המדינה. זוהי המדליה העשירית לישראל בתולדות המשחקים האולימפיים, והראשונה אי פעם בטאקוונדו. שלחנו את ג'וס ריבה לדיזינגוף סנטר לבדוק מה חושבים ההורים על אמנות הלחימה העתיקה והאם היא אופציה ראויה לחוג אחר הצהריים.

מה זה בכלל טאקוונדו שפתאום כולם מדברים עליו?

דרך החיים של הבעיטה והאגרוף, זה התרגום החופשי מקוריאנית, של אמנות הלחימה העתיקה שמתבססת בעיקרה על כוח שנוצר מתוך תנופה. אל ישראל הגיע הטאקוונדו רק בשנת 1977 עם המועדון הראשון בירושלים שנוסד על ידי מישל מדר. בשנת 1982 נרשמת ההתאחדות הישראלית לטאקוונדו כחברה בהתאחדות העולמית,ובהתאחדות האירופאית. בשנה זו היא מוכרת ע"י הועד האולימפי בישראל ורשות הספורט. מישל משמש כיום כמנכ"ל ההתאחדות הישראלית ל-טאקוונדו.

המנצח בקרב הוא הלוחם שצבר הכי הרבה נקודות. במהלך תחרות ישנם שלושה סבבים, כל אחד מהם של 2 דקות. שיטת הניקוד מחולקת בהתאם למכות: בעיטה לראש, בעיטה לבטן, אגרוך תקני לאזור הבטן ובעיטה בסיבוב. נשמע פשוט? לא ממש.

ילדים צעירים שמעוניינים להתחיל ללמוד את שיטת הלחימה העתיקה הזו יאלצו לעשות דרך ארוכה לפני שיכנסו אל הזירה עצמה. צעירים עד גיל 9 ילמדו את התורה ואת התנועות, אך כל אלו ללא מגע בכלל. החל מגיל 9 ועד גיל 12 ילמדו את המכות באמצעות מגע מלא מלבד פגיעות בראש ובגב. מגיל 12 ומעלה ניתן להתחיל להתאמן בקרבות. הרמה של המתאמנים נקבעת על בסיס של מבחני שלבים, ובכל שלב מקבלים חגורה בצבע אחר בהתאם לרמה: לבן, צהוב, ירוק, כחול, אדום ושחור. בין חגורה לחגורה עוברים גם דרגות שמסמנים באמצעות פסים על החגורה עצמה, ממש בדומה לג'ודו.
במשך השנים רשמו מתאמני הטאקוונדו הישראלים לא מעט הישגים, הכוללים את אליפות אירופה לנוער, אליפות אירופה לבוגרים ועוד. אך ההישג שרשמה סמברג הוא המשמעותי ביותר לישראל בתחום.

סמברג התחילה להתאמן בצורה תחרותית כבר בכיתה א' וחוץ ממדליית הארד האולימפית באולימפיידת טוקיו 2020 היא גם אלופת אירופה בטאקוונדו ובמשך השנים זכתה בלא מעט מדליות. בדומה לחוגי ג'ודו או קארטה, שקיבלו תנופה עצומה עם זכייתה של יעל ארד במדליה האולימפית הראשונה אי פעם, נראה כי היעד הבא של הילדים הישראלים הוא חוג טאקוונדו. כבר היום ניתן למצוא מועדוני לימוד בכל רחבי הארץ. מעבר להתעמלות הספורטיבית, השליטה הגופנית והכוח הפיזי, טאקוונדו יכול לסייע גם בשיפור הדימוי האישי. משמעת עצמית, ביטחון ואומץ הם חלק מהכלים שיקנה חוג טאקוונדו לילדים ובני נוער.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות