חינוך

מבדק בשפה: שרת החינוך קבעה כי תתקיים הערכה בכיתות ד'

אילוסטרציה אילוסטרציה

שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, קבעה היום כי בשנת הלימודים הקרובה, תשפ”ב, תתקיים הערכה חיצונית בכיתות ד’ באוריינות שפת-אם. המבחן יעריך את רמת השליטה של כל תלמידי כיתות ד’ בכל רחבי הארץ במיומנויות השפה, ויבדוק את השליטה שלהם בהבנת הנקרא ובידע לשוני. כיתות ח' ייבחנו באוריינות שפת-אם במתכונת פנימית.

ההחלטה להתמקד ביכולות הקריאה והכתיבה נובעת מחשיבותו המכרעת של תחום דעת זה, בהיותו הבסיס לרכישת מיומנויות נדרשות בתחומי דעת אחרים. לאור החשיבות הרבה שמייחסת שרת החינוך להיבטים הרגשיים והחברתיים, ועל רקע הצורך ב’חיזוק החוסן האישי של התלמידים‘ בתחומים אלה.

סקר אקלים לתלמידי ה' ומעלה

עוד קבעה השרה כי בשנת הלימודים הבאה (תשפ”ב) יועברו סקרי אקלים בכל בתי הספר, בקרב כל תלמידי כיתות ה' – יא'. סקרי אקלים וסביבה פדגוגית עוסקים בטווח רחב של נושאים מחיי בית הספר המשקפים את מגוון התהליכים החינוכיים והלימודיים החיוניים לעשייה חינוכית איכותית. הסקרים מאפשרים ללמוד על נושאים אלו כפי שהם נתפסים על ידי תלמידים ומורים. מטרת הסקרים לספק למנהלי בית הספר ולמטה משרד החינוך תמונת מצב מקיפה ורבת-פנים, שתסייע לנטר את תהליך הלמידה הבית ספרי ואת האקלים הבית ספרי שבו מתרחשת הלמידה. עד כה, סקרים אלו התקיימו רק בשליש מהכיתות ברחבי הארץ.

עוד חידוש בנושא הוא העובדה כי לראשונה יועברו הסקרים באופן ממוחשב והם יכללו מדגם חסר של כ- 750,000 תלמידים. היקף משמעותי זה של מספר משתתפים, יאפשר למשרד החינוך, להפיק תובנות עומק בשורה רחבה של היבטים. בתוך כך, יכללו הסקרים היבטים של למידה רגשית וחברתית, בהם; חוסן נפשי ואישי, מיומנויות חברתיות ורגשיות. בנוסף, הם יכללו היבטים של אקלים בית ספרי ובכלל זה, מוּגנות ואורח חיים פעיל ובריא.

ההערכה החיצונית וההערכה הפנימית בשונה משנים עברו, תתבצע בשנה הבאה בחודש דצמבר 2021. עולה, כי מועד זה, יאפשר למשרד החינוך, להנגיש למנהלים את תוצאות הניטור במהלך אותה שנת לימודים. הם יקבלו את תמונת המצב של בית ספרם, ויגבשו לאורה את תכנית העבודה הבית ספרית שלהם.

"השליטה במיומנויות השפה מהווה בסיס מכריע בסיכויי ההצלחה של בוגר המערכת ולאור זאת משרד החינוך, יחזק אותן באמצעות שוּרת מענים חינוכיים. תוצאות הניטוּר המוקדמות, ישרתו גם את משרד החינוך במישור הלאומי במסגרת המהלכים לצמצום הפערים", מסרה שרת החינוך, שאשא ביטון.

"הנהגת ההורים הארצית מברכת את שרת החינוך ד״ר יפעת שאשא ביטון על החלטתה לבצע מבדק בשפה במהלך כתה ד׳ ולבצע סקר אקלים לשכבות ה׳ עד י״ב. בד בבד, אלימות ופוגענות קיימות בכל גיל במערכת החינוך ויש לנטר ולתת מענה מקיף כבר מהגיל הרך. אנו שמחים שסוגיית המוגנות נמצאת בעדיפות עליונה בסדר היום של משרד החינוך ומאמינים כי יש להרחיב את סקר אקלים כך שיכלול תלמידים מגיל גן ועד כתה יב", נמסר מהנהגת ההורים הארצית.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות