הורות

על הפנים: מה עושים עם אקנה בגיל ההתבגרות?

אילוסטרציה אילוסטרציה

אם נדמה שהאקנה היא רק שלב חולף של הופעת "כמה חצ'קונים" בשלהי גיל ההתבגרות, עבור מתבגרים רבים, אותם פצעונים נחווים כמרכז עולמם, או ליתר דיוק- גורם שמערער את עולמם. גם בעידן הרשתות החברתיות, הפייסבוק והאינסטגרם, כשמדובר באקנה, שום פילטר לא יצליח להסוות את התחושות הקשות של אותם בני נוער בחיים האמיתיים. ירידה בדימוי העצמי, הסתגרות, הימנעות והתבודדות חברתית, חוסר ביטחון כללי, תחושות נחיתות ודחייה הן רק חלק מהתחושות של הסובלים מאקנה- נערים ונערות כאחד.

המתח והלחץ הנובעים מהאקנה, מייצרים מעגל קסמים, מכיוון שהם גם אלה העלולים לגרום להחרפה במצבה: חוקרים פסיכו-דרמטולוגים, העוסקים בקשר שבין מחלות עור למצבי לחץ נפשיים, טוענים שחומרת המחלה מושפעת ממידת הלחץ שבו נתון המטופל. כך שהאקנה, עבור חלק מבני הנוער, יוצר מלכוד של מעגל קסמים – נטייה גנטית משפחתית מביאה לפריצת האקנה, שגורמת בתורה למתח נפשי, בעקבותיו עלולה האקנה דווקא להחמיר.

תופעת פצעי הבגרות היא מאוד שכיחה. לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, כ-80% עד 85% מהאוכלוסייה סובלים בשלב מסוים בחייהם מאקנה, כאשר בכ-20% מהמקרים מופיעים הפצעים גם בקרב מבוגרים, בעיקר אצל נשים. למרות שהתופעה נפוצה מאוד, ההתמודדות עם האקנה עשויה להיות בעלת השלכות על עולמם החברתי והרגשי של המתבגרים. להשלכות אלו לרוב אין קשר לחומרת מצב הפצעונים, כך שגם מקרים קלים של אקנה עשויים לגרום לתחושה סובייקטיבית קשה של בושה.

חשוב לזכור, שהמתבגרים, כחלק מהשלב ההתפתחותי הטבעי, נמצאים בשלב בחיים שבו הם מייחסים חשיבות רבה למראה החיצוני באופן כללי, ולאופן שבו קבוצת השווים בני גילם תופסים אותם. כתוצאה מהאקנה, ישנם מתבגרים שעשויים להרגיש שהם דוחים את הסביבה ונתפסים כלא מושכים. המתבגרים האלו ייטו יותר להסתיר את הפנים, למשל באמצעות שיער ארוך או שכבה עבה של מייקאפ, למרות שאלו דברים שדווקא מחמירים את מצב הפצעונים. בנוסף, ישנם מתבגרים שנמנעים מיצירת קשר עין במהלך שיחה. הרצון להסתיר את הפצעים, יחד עם תחושות של חוסר ביטחון, עלולים להשפיע על האופן בו הנערים והנערות מתנהלים בסיטואציות חברתיות, ולגרום לחוסר מוטיבציה להימצא עם בני גילם. במקרים חמורים הדימוי העצמי השלילי והקושי החברתי שנוצר בעקבותיו עשויים אפילו להוביל לדיכאון ולהתבודדות ממשית.

פני בן עמי | יח"צ
פני בן עמי | יח"צ

איך אפשר לעזור?

הדבר הראשון הוא לא להקל ראש בבעיה ולא להתייחס אליה בביטול. לא לפטור את התחושות הקשות של המתבגר באמירות כמו "לכולם יש חצ׳קונים, זו לא סיבה להבריז מבית ספר". חשוב לשדר לילד שאנחנו מבינים את הקשיים שהוא חווה, לאפשר לו להביע את עצמו ואת המצוקה שלו ולהיות אמפתיים. למרות ההכלה וההבנה, אל תתנו יד להתבודדות, משום שיש לה נטייה להזין את עצמה. ככל שהנער או הנערה יימנעו מפעילויות חברתיות, הסיכוי שהם יימנעו גם מהפעילות הבאה גדל. במקום זאת, עודדו אותם להשתתף לפחות בחלק מהפעילויות, ולהתמודד עם החששות. בנוסף, דווקא משום שמדובר בנושא רגיש, עזרו להם למצוא מידע מקיף ומקצועי על הטיפול באקנה, ליצור קשר עם קוסמטיקאית מתאימה, עם רופאי עור במידת הצורך או לרכוש תכשירים ייעודיים.

הפתרון הרפואי והקוסמטי

שיא השכיחות של האקנה הוא בין הגילאים 16-14 והמחלה עצמה מאופיינת כממושכת עם החמרות והתקפים תכופים. ביטויים קליניים של אקנה יכולים להימשך עד גיל 40-35 ולעתים קרובות הם מובילים לעיוות מרקם עור הפנים, ולהיווצרות של צלקות מתמשכות. מגוון רחב של סיבות יכולות להוביל להופעת האקנה, בניהן, הפרה של האיזון בחילוף החומרים בגוף, נטייה גנטית, היווצרות מוגברת של סבום וכו'. האקנה יופיע על הגב, כתפיים, חזה ופנים בצורת פצעונים כואבים אשר ממוקמים עמוק בתוך העור. על מנת למנוע את ההתפתחות של המחלה, הטיפול באקנה צריך להיות מקיף ומשולב בתכשירים לטיפול באקנה הניתנים בהתאם לחומרת המחלה. בליבה של האקנה נעוצה הפרשה של בלוטות החלב המובילות להיווצרות של אטמים בצינוריות. על אטמים אלו מתחילים להתרבות חיידקים פתוגניים, מה שגורם לדלקת ולגירוי מוגלתי של הרקמה הסובבת. את חומרת מחלת האקנה נהוג לסווג למספר שלבים, כאשר בשלב הראשון מדובר בסימפטומים קלים של אקנה, ללא סימני דלקת ובשלב הרביעי והחמור ביותר, המחלה מאופיינת על ידי מספר רב של פצעים מוגלתיים ודורשת טיפול רפואי מעמיק ומקצועי. את התוצאות הטובות ביותר בטיפול באקנה ניתן להשיג על ידי מעורבות של מספר גורמים, ובהם, בראש וראשונה, זיהוי תהליכים שתורמים לפיתוח המחלה, כמו תזונה לקויה, היגיינה לקויה, ומתח נפשי. במקביל, שימוש בתרופות מתאימות, וטיפול מקומי בגורמי הדלקת. ולבסוף, חשוב לדעת שאקנה שמופיעה בגיל ההתבגרות, עלולה, אם היא מוזנחת ולא מטופלת כראוי, להותיר צלקות על עור הפנים לשנים רבות קדימה. צלקות הן למעשה אחד הסיבוכים השכיחים של אקנה, וכדאי לדעת איך אפשר למנוע את היווצרותן. יש גורמים המגבירים את הסיכוי לצלקות ומחמירים את מצב הקיימות. בין גורמים אלו, ניתן למנות חוסר ניקיון של הפנים, גורמים מזהמים, וגם טיפול לא נכון בפצעים עצמם.

הטיפול בעור שמן נועד לווסת ולאזן את פעילות בלוטות החלב, להסיר את תאי העור המתים החוסמים את פתחי הנקבוביות, ובכך לאפשר ניקוז יעיל של החלב" מסבירה בן-עמי. מטרת הטיפול היא למנוע היווצרות מוקדים דלקתיים, להביא להתחדשות העור, לכווץ את הנקבוביות המורחבות ולרפא את העור. עיקר הריפוי באקנה הוא כתוצאה משימוש במרכיבים פעילים נכונים, ובהם מרכיבים נוגדי דלקת ואנטי חיידקים, ומטרתם להביא לאיזון של ההפרשה השומנית בעור, הרגעת העור הדלקתי והאדמומיות בעור, טיפול נקודתי להרגעת מוקדי האקנה בעור, כיווץ נקבוביות מורחבות וכדומה.

פני בן עמי, קוסמטיקאית מומחית, פורמולטורית, ובעלת ניסיון של עשורים בניהול מכוני קוסמטיקה רפואית

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות