בריאות

מרכזי לידה טבעית אינם נדרשים לרישיון "בית חולים"

אילוסטרציה אילוסטרציה

בית המשפט העליון קבע אמש (ד') כי מרכזי לידה טבעית אינם "בתי חולים" ולכן משרד הבריאות אינו יכול להתנות את הפעלת מרכזים שכאלו בקבלת רישיון הניתן לבית חולים, דהיינו, אין בסמכות משרד הבריאות לסגור אותם.
ההחלטה התקבלה ברוב של ארבעה שופטים מול שלושה. עוד נכתב בהחלטה כי על משרד הבריאות לגבש קריטריונים והנחיות לפעילות מרכזים. עד שזה יקרה, יהיה על מרכזי לידה טבעית לפעול בהתאם לחוזר משרד הבריאות בנושא לידות בית.

העותרת היא עמותת "נשים קוראות ללדת – למען חופש בחירה בלידה", אשר פועלת לקידום והגנה על זכויות נשים בלידה. עותרות נוספות, תמר טסלר ועפרית פק, אחיות ומיילדות מוסמכות. ב-2011 הן הקימו את "בית יולדות" שנועד להעניק מסגרת תומכת ללידות טבעיות בתנאי לידת בית. במשרד הבריאות פנו אל "בית היולדות" בדרישה לסגירה מיידית ובשנת 2017 קבעה היועצת המשפטית של משרד הבריאות שעל מנת להפעיל את "בית היולדות" יש צורך ברישיון של בית חולים.

ב- 2018 ניתן פסק דין על ידי בית המשפט העליון בעתירה שהוגשה בנושא נקבעה כי למשרד הבריאות יש סמכות שלא לאפשר להפעיל מרכזים ללידה טבעית. בשנת 2019 קבעה נשיאת העליון, אסתר חיות, כי יש לקיים דיון נוסף בפסק הדיון על מנת לבחון האם מרכזי לידה טבעית אכן נדרשים לרישוי של "בית חולים".

"מדובר בפסק דין תקדימי שכורך סוגיות של זכות האישה על גופה בלידה כחלק מהאוטונומיה האישית של כל אישה, וגבולות הסמכות של משרד הבריאות בהקשר זה", נמסר מבאי כוחם של תנועת "נשים קוראות ללדת". "אנחנו מברכים על החלטת בית המשפט, אשר קיבל את עמדתנו וקבע כי למשרד הבריאות לא הייתה סמכות להורות על סגירת מרכזי לידה טבעית ודחה את טענת המשרד שלפיה הפעלת מרכזי לידה טבעית טעונים רישיון להפעלת בית חולים".
יו"ר ארגון המיילדות איריס רז בירכה על ההחלטה של בג"ץ ואמרה כי: "לידה אינה אירוע רפואי, אלא אירוע טבעי ולכל אישה הרה בסיכון נמוך שמורה הזכות לבחור את האופן שבו תלד. יש לקבוע עקרונות של טיפול רציף של מיילדת מוסמכת ובעלת רישיון לניהול לידה, ובתנאים שיבטיחו את שלום האם והיילוד".

מרכזי לידה טבעית – רק בבתי חולים

כיום, אישה המעוניינת ללדת באופן טבעי יכולה לעשות זאת בשני אופנים: לידת בית או בבית חולים.

המרכז הרפואי וולפסון, בית חולים לניאדו, המרכז הרפואי מאיר, המרכז הרפואי רבין בלינסון, המרכז הרפואי קלפן, בית חולים ליס, המרכז הרפואי הדסה עין כרם והמרכז הרפואי סורוקה. בבתי חולים אלה קיימים חדרי לידה טבעית, כאשר התפוסה שלהן בשנים האחרונות עולה.

נשים רבות שואלות את השאלה מדוע עליהם ללדת בתוך בית חולים. לידה, כאשר היא בסיכון נמוך, אינה תהליך רפואי. מאחר וניתן ללדת בבית, מדוע שלא ללדת במרכזים ייעודים לנשים המעוניינות בכך? ההחלטה התקדימית של בית המשפט העליון, תוך ההנחיה לקביעת קריטריונים להפעלת מרכזים כאלה מחוץ לבית החולים, תאפשר לנשים לעשות את הבחירה הנכונה עבורן.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות