הורות

איך לעבור את החופש הגדול בלי חור בכיס?

אילוסטרציה אילוסטרציה

על מנת לסיים את חופשת הקיץ בלי חור בכיס ובכל זאת להצליח ליהנות עם הילדים, כל מה שעלינו לעשות הוא לשתף אותם בהתנהלות הפיננסית ובקבלת ההחלטות שלנו. מה זה התנהלות פיננסית? זה שינוי התודעה בראש מתודעת עוני לתודעת עושר שזה אומר במקום לצבור חובות והתחייבויות זה צבירת הון ונכסים.

איך עושים את זה?

יושבים סביב השולחן ואני מתחילה לשאול את הילדים "מה לדעתכם ההוצאות השוטפות בבית?"
כל אחד זורק: בילויים, מסעדות, בגדים, סרטים, בריכה, קניות, מקדונלד'ס , גלידה… ואז עוצרים ומנסים להבין איך כל זה צריך להתנהל עם התקציב שיש לנו לצלוח את הקיץ.

אנחנו בונים תקציב שבו נכניס את ההוצאות השוטפות של הקיץ שכולל את ההוצאות ואת הבלת"מים. כדאי להתייחס להכנסות שלנו כמו ארגז אוכל ובכל חודש עלינו להפריש מארגז האוכל שלנו זרעים בצד שינביטו לנו הכנסה פסיבית להמשך חיינו. הגישה שלנו וזיהוי ההרגלים שלנו הם שמשרתים אותנו ומובילים אותנו להישגים ולהצלחות שלנו בחיים, לכן עלינו לזהות את ההרגלים שמשרתים ומקדמים אותנו ולעומת זאת לזהות את ההרגלים שמעקבים ותוקעים אותנו ומונעים מאיתנו להשיג את המטרות והיעדים שלנו בחיים.

זכרו: הגישה שלנו מובילה לפעולות שלנו המביאים אותנו לתוצאות שלנו בחיים

מה זה ניהול פיננסי?

ניהול פיננסי זה ניהול ההוצאות שלנו בהתאם להכנסות שלנו ובחינת הצרכים האמתיים של המשפחה. תקציב זו מסגרת שנועדה לשמור עלי, ממש כמו שכללי משחק עוזרים לי לדעת מה מותר ומה אסור במשחק ובכך עוזרים לי לנצח במשחק – התקציב נועד להגן עלי.

אם אני אתייחס למילה תקציב בקונוטציה שלילית של הגבלה, מחנק, חוסר, עוני אין סיכוי שאצליח להכניס אותו לחיי, אולם, אם אתייחס לתקציב בקונוטציה חיובית יהיה לי הרבה יותר קל להכניסו לחיי ולהתנהל לפיו.

מאיפה מתחילים?

עלינו לעבור סעיף סעיף במסגרת ההוצאות שלנו ולעשות רה-אורגוניזציה, כלומר לעשות סקר שוק ולבדוק חברות מתחרות בשוק ולבדוק אצלם מחירים ולעבור לחברה שמציעה לנו שירות זול יותר.

כדי לצמח ולהתפתח ולהגדיל את ארגז הכלים שלי ולהגיע למקומות חדשים עלינו להיות בפתיחות. כדאי לשאול שאלות ולהטיל ספק, ללא אגו ודעות קדומות. כפי שאינשטיין אמר: "רק טיפש חוזר שוב ושוב על אותה פעולה ומצפה לקבל תוצאות אחרות". לכן, על מנת לקבל תוצאות אחרות עלינו לעשות פעולות אחרות כי אחרת נגיע לאותו מקום.

עלינו לזהות את המגדלורים שלנו בחיים שהם התוצאות שלנו, אם עשיתי צעד או שינוי אני בוחנת האם הוא מקרב אותי למטרה שלי או שאני בכלל לא בכיוון. כל הזמן לבחון תוך כדי תנועה.

ד"ר אילנה אמויאל | יח"צ
ד"ר אילנה אמויאל | יח"צ

צריך להבחין בין רמת חיים לאיכות חיים: רמת חיים אלו המרכיבים הפיזיים כמו מסעדות, בית גדול, מותגים, נסיעות לחו"ל וכדומה. איכות חיים אלו המרכיבים הערכיים בחיים כגון רוגע, שמחה, אושר, בריאות, משפחה. אם אני חיה ברמת חיים ואיכות החיים לא נפגעת – מצוין. אבל מה קורה שאני חיה ברמת חיים על חשבון איכות החיים, אני חיה מעל היכולת שלי אוטומטית איכות החיים שלי נפגעת כי אני דואגת לא ישנה טוב הבריאות שלי נפגעת. על מנת להצליח ולהגיע למטרות וליעדים שאנו מציבים לנו בחיים עלנו לעלות למגרש ולהיות שחקנים בחיים שלנו כלומר לעשות פעולות.

אי אפשר לסגור חור רגשי בצריכה, היה לי יום רע אז אני מפצה את עצמי בקניות. רובנו מפצים את עצמנו בקניות ובזבוזים או כאשר הילד בוכה אנחנו קונים לו צעצוע. מה שאנחנו עושים בעצם זה שמים פלסטר שהילד יירגע ובעצם הופכים אותו לנרקומן של צריכה. הילד יודע שאם הוא בוכה הוא מקבל מה שהוא רוצה וכך אנו מגדילים את הבור שלנו וכך אנחנו הופכים לעבד של המעגל הזה.

תכנון והערכות מראש לא תביא אותנו להוצאות פתאומיות. כל שנה מגיע החופש הגדול וגם הקייטנות, הבילויים והבזבוזים – לכן צריך לתכנן מראש. בדיוק כמו שנוסעים ברכב מסתכלים קדימה על מנת למנוע תאונה לא צפויה ולהגיב בזמן כך אנו צופים ונערכים מראש במרחב הפיננסי ועושים תצפיות עתידיות ונערכים מראש תיכנון לטווח ארוך.

צאו לדרך ותיהנו ממנה. כי דרך ארוכה מתחילה בצעדים קטנים.

ד"ר אילנה אמויאל | מאמנת אישית ועסקית להצלחה והגשמת מטרות ויעדים
050-7316636

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות