בריאות

זהירות, מדוזה לפניך – מה עושים במקרה של צריבה?

אילוסטרציה אילוסטרציה

המדוזות כבר כאן, ועד כמה שהים קורץ לכולנו, במיוחד בשעות אחר הצהריים כשכבר לא חם מאוד, כדאי לשים לב לחברות השמנמנות והמבריקות ששוחות להן קרוב לשפת החוף. ככשל שמזג האוויר חם יותר, כך יש יותר מדוזות, התחממות כדור הארץ גורמת לכך שבכל עונת קיץ אנחנו חווים גלים גבוהים של של החיות המימיות.

הזרועות של המדוזה מכוסות בחוטי ארס המשמשות להגנה. הארס יכול בהחלט להרוג חיה מימית קטנה, אבל אצלנו, בבני האדם, המפגש בין הארס לבין הגוף יוביל לרוב לפריחה, אודם, צריבה או שלפוחיות. דרגת הפגיעה תלויה בסוג המדוזה, כמו גם ברמת הרגישות האינדיבידואלית של כל אדם.

יש כל מיני סיפורים ואגדות ותרופות סבתא להתמודדות עם צריבה של מדוזה – רובן הן מעשיות שכדאי לנו להימנע מאחר ואנחנו עלולים להחמיר את המצב. שמועות מדברות על שימוש בחומץ, אז לא. חומץ לא יעזור, הוא יחמיר את המצב. אז מה עושים? במיוחד בשביל זה, הכנו לכם את המדריך עשה ואל תעשה במקרה של עקיצה או צריבה ממדוזה.

מה עושים אם נעקצים או נצרבים על ידי מדוזה?

חשוב לפעול לפי השלבים המפורטים מטה.

שלב 1: הרחקת הארס – יש להרחיק מהעור כל שארית של מדוזה באמצעות מקלון או חתיכת פלסטיק. חשוב מאוד להימנע מלשפשף את האזור כדי לא להחמיר את חדירת הארס.

שלב 2: שטיפה ראשונית עם מי ים.

שלב 3: שטיפה בזרם מי ברז באופן ישיר ולמשך מספר דקות – מבלי לשפשף את האזור.

שלב 4: לקרר את המקום באמצעות קרח או בקבוק שתייה קר. אם אתם בים ויש לכם קרחונית – עטפו אותה במגבת והניחו על גבי הרגל. אם אין, גם קרטיב בעטיפה יעזור.

שלב 5: הרגעת העור באמצעות תכשירים המתאימים לטיפול בצריבה וגירוי, בדומה לכוויה. פניסטיל ג'ל, קלאמין ועוד. מומלץ להתייעץ עם הרוקח.

במרבית המקרים לא יהיה צורך בטיפול נוסף, אך ישנן תגובות חריפות לעקיצת מדוזה. במקרה של היצרות דרכי הנשימה, קשיי נשימה, חולשה, נפיחות בגרון, הכחלת המקום הפגוע, נפיחות הדומה לבצקת – יש להגיע במהירות האפשרית אל בית החולים.

ועוד טיפ קטן שלנו – הלכתם לים וראיתם מדוזות? אל תהיו גיבורים, בטח לא עם הילדים. כדאי גם להסביר להם שאם רואים מדוזה יש להתרחק ממנה. עקיצה או צריבה ממדוזה אינה נעימה ועדיף להימנע מכך.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות