הורות

התא המשפחתי החדש – כל מה שצריך לדעת על הורות משותפת

אילוסטרציה אילוסטרציה

מדינת ישראל, כמו מדינות רבות בעולם, חווה מגמה של שינוי בכל הנוגע לתא המשפחתי בשנים האחרונות. מסיבות פוליטיות, חוקיות ודתיות, זוגות רבים בוחרים להביא ילד לעולם במסגרת משמורת משותפת. בין אם מדובר בזוג שבחר או לא יכול היה לבחור בברית הנישואים, או בין אם מדובר בגברים ובנשים שבחרו להביא ילד לעולם מבלי לקיים קשר זוגי. המודל המסורתי משנה את פניו, והמחוקק נאלץ להתמודד עם השינויים הסוציולוגיים והתרבותיים.

כאשר שני הצדדים חולקים את המשמורת על הילד, הם יכולים לקבוע ביניהם החלטות בנוגע לאופי גידולו וחינוכו של הילד, שחי במסגרת הסכם הסדרי ראייה, בדומה להורים גרושים. אך מכיוון שחשוב לשמור על טובת הילד לנגד עינינו, ועל מנת למנוע מצבים לא נעימים בעתיד, מומלץ ואף הכרחי לקיים הסכם הורות משותפת.

כל מה שעלול להיות תחת מחלוקת

הסכם הורות משותפת מסדיר את התנאים לגידולו של הילד בין שני הצדדים. הנושאים הנכללים בהסכם יכולים להשתנות בהתאם לרצונות של ההורים, אך יש מספר נקודות חשובות שכדאי להכניס לתוך ההסכם.

משמורת – המשמורת על הילד ניתנת לשני הורים, אך בהסכם ההורות המשותפת תתקבל ההחלטה מי מבין ההורים הוא בעל המשמורת המלאה ומי מבין ההורים יקבל הסדרי שהות, כלומר, זמני ראייה. אפשרות נוספת היא להחליט מראש כי שני ההורים בעלי משמורת משותפת ולשניהם אחראיות מלאה על גידול הילד וזמני שהות שווים לכל הורה.

מקום המגורים – אחד הסעיפים החשובים הוא קביעה של אזור מגורים הנמצאים במרחק נוח אחד מן השני על מנת לאפשר גישה, תנועה ושגרת חיים נוחה עבור הילד שמוצא את עצמו נע בין בית לבית.

זמני שהות – לרוב, בהורות משותפת, ההורים אינם נמצאים בקשר זוגי אחד עם השנייה ולכן יש לקבוע זמני שהות מדויקים, בין אם מדובר בחלוקת זמנים שווה ובין אם מדובר בחלוקה שונה. יש לתת את הדעת מראש גם לזמנים שאינם בשגרה, כדוגמת: חגים, חופשים ומחלה.

הוצאות – ילדים עולים כסף, מזון, ביגוד, חינוך, בריאות, חוגים ועוד. במידה והחליטו ההורים על משמורת משותפת, הרי שההוצאה הכלכלית על הילד תהייה לרוב שווה. במידה ואחד מן ההורים הוא המשמורן, ההורה השני ישלם דמי מזונות.

גם אם החלטתם להביא ביחד ילד או ילדה לעולם, אתם שמחים ומאושרים והכל מתנהל על מי מנוחות, כדאי מראש להגדיר ולקבוע את הכללים בתוך הסכם הורות משותפות, וזאת עוד לפני לידת הילד. בחיים, כמו בחיים, מחלוקות עלולות להתגלע, וחשוב לעשות הכל על מנת למנוע מהן לצוץ מלכתחילה. מסיבה זו עריכת הסכם מפורט ומלא ככל הניתן היא הכרחית על מנת להבטיח עתיד טוב וחיובי עבור הילד. מומלץ לפנות לעורך דין טוב לענייני משפחה אשר מוסכם על שני הצדדים.

עו"ד אלינור ברגר, מתמחה מעל לעשור בתחום דיני משפחה וירושה, עוסקת בגישור משפחתי וייעוץ זוגי

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות