הורות

הורות בזרימה: סדר יום יהיה ההצלחה שלכם – גם בחופש הגדול

אילוסטרציה אילוסטרציה

כולנו זקוקים לחופש אמיתי מעת לעת. יציאה מהשגרה היא רצויה ומבורכת לטעינת מצברים וצבירת חוויות שייקחו אותנו עד… לחופש הבא. הילדים שלנו זקוקים לכך גם הם, ממש כמונו. אבל! אם אתם לא רוצים לסיים את החופש הגדול שזה עתה התחיל "מרוטי-עצבים" ושיערות כאחד, קחו טיפ מרכזי אחר ממני: הקנו לילדים סדר יום.

בניגוד אלינו, ההורים, שלעיתים מרגישים שהסדר הזה עשוי להעיב על החופשה, לחנוק ולהגביל אותנו, עבור הילדים שלכם סדר היום חיוני עבור השקט הנפשי שלהם ועבור הפקת מירב ההנאה מפעילויות החופש.

איך עושים את זה נכון?

עובדה מספר 1: ידיעה – מרגיעה אי שקט. ברגע שילדים יודעים מה צפוי להם בתקופה הקרובה, בשבוע הקרוב, ביום שהחל, בדרך כלל חלק ניכר מהסטרס ומההתנגדויות פשוט ייעלם מעצמו.

עובדה מספר 2: לכל הורה ולכל משפחה מתאים משהו אחר. לכם אולי יתאים לתכנן תכנון שבועי, לאחרים תכנון יומי מדי ערב לגבי היו שאחריו, ויש גם כאלו שמתעוררים ומחליטים ספונטנית מה לעשות, לפי מצב הרוח, מידת הערנות והאנרגיות, או מזג האוויר. זה ממש לא משנה, תעשו מה שמתאים לכם יותר, מה שיותר חשוב, אלה הנושאים הבאים:

  • חשוב שסדר היום יהיה קבוע מבחינת סדר הפעולות, פחות מבחינת השעון או התקבעות על הדקה היעודה לכל פעילות. בכלל, בגילאים הצעירים מאוד, תינוקות עד גיל 9 חודשים לערך, אני ממליצה ל"שחרר" את השעון קצת ולפעול לפי סימני עייפות, רעב וכ"ו.
  • המלצה גורפת – לא משנה מה תכננתם להמשך היום, וגם כשאין לנו תכניות מוגדרות, חשוב להעיר בבוקר בשעה סבירה וקבועה (לא צריך מוקדם כמו בימי גן ובית ספר, בכל זאת חופש גדול), אבל גם לא למשוך עד הצהריים, וזה גם יסייע לכם מאוד לנהל ארוחות מסודרות, ארוחת בוקר, צהריים וערב, ולהגיע לשעת ההשכבה והשינה ללא חריגות קיצוניות.
  • שיתוף הוא המפתח להצלחה של סדר היום. אם ילדכם כבר בגיל הוורבלי, שתפו אותם בתהליך, שבו איתם יחד על התכנון (באופן שתואם לגילם. צעירים יותר ישתתפו באופן פאסיבי יותר אולי, אבל זה לא משנה). ברגע שהילדים חשים "חלק מהעניין", אתם רותמים אותם בהתלהבות לפעילות הצפויה, וכבר כשתעירו אותם בבוקר, הם יכירו את שלבי התכנית ותזכו להרבה פחות התנגדויות, הרבה יותר שיתוף פעולה, והרבה יותר שלווה.
  • הכניסו לסדר היום מגוון של סוגי "זמנים". למשל: זמן לגינה, זמן לקריאה, זמן למשחקי קופסא, וזמני ארוחות כמובן. הקפידו להכניס ללו"ז גם זמני הפוגה, רגיעה ומנוחה, או זמני "מה שבא לנו באותו רגע". זכרו, מדובר בקיץ ישראלי חם ומאתגר, והילדים, כמו גם אנחנו המבוגרים, נוטים להתעייף מהחום. כמו כן, חשוב שתשאירו מרווח לכולם לבקש את שעולה על ליבם וזמנים בהם הם קובעים מה קורה וחשים בשליטה על מהלך העיניינים. הילדים יאהבו את זה ויפתיעו אתכם בבקשות שלהם למילוי הזמנים הללו, אתם תראו.
  • אם דברים משתבשים ברגע האחרון תודות לבלת"מים (מה שיכול לקרות וקורה לכולנו), קבלו את זה בהבנה, והעבירו את המסר אודות השינויים הצפויים בתכניות ברוגע, סמכותיות ומבלי לחוש צורך להתנצל יתר על המידה. ככל שההתייחסות שלכם לשינויים הנדרשים תהיה רגועה יותר, אתם תעבירו מסר רגוע יותר.
  • אל תשכחו זמני איכות הורה/ ילד, עד כמה שניתן. הזמנים האלו שהילד יבלה אתכם ללא אחיו ואחיותיו, חשובים עד מאוד תמיד, אבל בחופש הגדול הם מהווים אפשרות ליצירת חוויות משותפות נדירות וייחודיות, ואלה יהיו זיכרונות אהובים לתמיד. הם גדלים כל כך מהר, בחופש הגדול הבא הם כבר יהיו בוגרים יותר וקצת אחרים, נצלו את זמני האיכות להכיר את הילדים בכל שלב ושלב.
  • שלבו עבור הילדים פעילות עם קבוצת השווים, חברים וקרובי משפחה בני גילם- אלו אינטראקציות החשובות להם בעיקר כשאין מסגרת כמו גן שמפגישה על בסיס יומיומי. עם זאת, זרמו עם הרצונות של הילד, אל תכפו מפגשים בתדירות מוגזמת, כל ילד והאופי החברתי שלו.

הטיפ הכי חשוב: אתם חייבים להכניס בסדר השבועי גם זמן לעצמכם. כמה שעות, ש"המטה הביתי" עובר לפיקודו של מישהו אחר, ואתם ההורים מטעינים מצברים. אלא אם זה ממש לא בר ביצוע, אל תוותרו על זה. זה ייפתח לכם את הנשימה גם בחופש הגדול.

מעיין אטיה | יח"צ
מעיין אטיה | יח"צ

ואחרי שכל זה נכתב, ועם חשיבותו המובהקת של סדר היום כשאין מסגרות, חשוב לזכור שעדיין מדובר בחופש, ה-חופש ה-גדול. וגם הילדים, כמונו ההורים זקוקים לחופש, ומדי פעם כדאי, אפשר ורצוי לשחרר… אולי אפילו לשלב את זה בתכנון השבועי. במיוחד בסיומה של "שנת קורונה" קשה, מטלטלת ומורכבת, החופש הזה מגיע לכולם.

מעיין אטיה, מדריכת הורים ומנהלת בית הספר להורות "מעיין ההורות"
ליצירת קשר עם מעיין ולייעוץ פרטני: maayan.hahorut@gmail.com

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות