הורות

אל תעשו את הטעות הזו: לשון הרע בהליך גירושין

אילוסטרציה Wooden toy family and judge mallet close up. Family divorce concept

כשאבא ואמא מתגרשים זה לא נעים, אך הליכי הגירושין הפכו לנפוצים מאוד, לכן גם מערכת המשפט מעורבת בהליך זה תוך כדי נקיטת אמצעים כדי למנוע מצבים לא נעימים שהליכים מסוג זה יכולים להביא עמם. גירושין יכולים להתנהל בצורה מסודרת ומוסכמת, אך יכולה גם לקרות בסערה בין הצדדים המתגרשים. כאן נכנסים לפעולה יחידות גישור ובוררות למיניהן כדי לסייע במתן פסק דין מהיר ללא פנייה לערכאות.

לרוב ילדים רואים את הגירושין של הוריהם כנטישה ודחייה ומשליכים זאת על עצמם, כאילו "ויתרו עליהם". כאן בדיוק נכנסות ה"סכנות" העורבות לילדינו, בכל גיל, שיכולות ליצור אצלם את התחושה שחייהם עומדים להשתנות מן הקצה אל הקצה.

עו"ד ד"ר שני רופא | יח"צ
עו"ד ד"ר שני רופא | יח"צ

אז איך חוק איסור לשון הרע נכנס כאן?

זה יכול להתחיל באחת מהטעויות הנפוצות שעושים הורים ברגע שעולה אפשרות לגירושין, והיא להיכנס לסוג של תחרות סמויה, בה כל צד שואף להיות הראשון שמגיש את התביעה להליך גירושין, וכבר שם יכולות להתחיל טענות והאשמות מכוערות על בסיס רגשות טינה ונקמנות.

היכן עובר הגבול?

הגשת תביעת גירושין עצמה היא אינה עילה לתביעה בגין לשון הרע. אבל שימוש בתכני התביעה ברשתות החברתיות (פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ וכדומה) או בכל פלטפורמה אחרת על מנת להכפיש, לבזות ולהשמיץ, היא אכן עילה מספקת לתביעת לשון הרע שעלולה לזכות את הצד הנפגע בפיצוי כספי. עם זאת, תלונה שהוגשה והוכחה כבדיה, תתהפך כנגד הצד שהגיש אותה ועלולה לחייב אותו בפיצויים.

הקשר בין תביעת לשון הרע והילדים

עומדים בפני גירושין? שימו לב. יש איסור גם על הפצת מידע מכפיש, מבזה ומשמיץ מול בני המשפחה. וכן, גם במידה והטענות מוצדקות, בית הדין לא מקבל בהבנה התבטאויות מבזות כלפי אדם אחר. לכן, שני ההורים צריכים לנהוג באיפוק כלפי הסביבה ובעיקר כלפי ילדיהם המשותפים. זה יכול להיות קשה, בעיקר ברגע של זעם או כעס, אבל מומלץ מאוד, ואף רצוי, להימנע מכל טון של האשמה או הכפשה, חשיפה של מידע שלילי, כוזב או זדוני מכל אחד מההורים כלפי הצד השני. כך אנחנו בתור הורים יכולים להפחית את הכאב של ילידנו המלווה בהליך הזה.

קודם כל הילדים

המלצה שלנו – שימו את כל המאבקים בצד, תעבירו את הפוקוס לילדים. הקשיבו להם, תשרו עליהם תחושת ביטחון, הראו להם את האהבה שלכם כלפיהם ושימו אותם בעדיפות עליונה. אבל בעיקר, תשדרו להם את התחושה שלמרות מה שקורה, שום דבר לא באמת השתנה או ישתנה בעתיד. זוהי הדרך למזער את הנזק.

הכותבת היא עו"ד ד"ר שני רופא, העוסקת בדיני משפחה, לשון הרע, דיני סייבר, מחשבים ואינטרנט ועוד.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות