הורות

מה הילדים שלכם יודעים על הסכנה של סמי אונס? כנראה שלא הרבה

אילוסטרציה אילוסטרציה

"בשבועות האחרונים, בין היתר, נוכח פתיחת מקומות הבילוי ותחילת הקיץ, אנו מקבלים עוד ועוד דיווחים על תקיפות מיניות שבוצעו באמצעות סימום הקורבן על ידי סם אונס. סמי אונס גורמים לערפול הכרה, פוגעים ביכולת ההתנגדות של הקורבן, ומביאים לחוסר יכולת לזכור פרטים בנוגע לתקיפה המינית. כיום, סמי אונס נמכרים במקומות בילוי שונים וברשת האינטרנט, וזמינותם גבוהה", נכתב במכתב שנשלח על ידי הנהגת ההורים הארצית בשיתוף עם הלובי למלחמה באלימות מינית ונשלח אל שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון.

"הסכנה מפגיעה מינית על רקע שימוש בסמי אונס, פגיעות אשר מתרחשות לאורך כל השנה, עלולה להתעצם. זמינות סמי האונס על סוגיהם השונים, הקלות שבה ניתן לגרום לאחר לצרוך סם אונס ללא ידיעתו, מבלי שזה ירגיש בטעם שונה, והיכולת לפגוע מינית לאחר מכן בקורבן אשר נמנעת ממנו יכולתו הפיזית להתנגד, בשילוב עם הגדלת ההזדמנויות לביצוע פגיעה כאמור, נוכח תחילת החופש הגדול ופתיחת מקומות הבילוי, הופכים את הטיפול בסוגיית סמי האונס לאקוטית", נכתב במכתב המבקש כי לקראת שנת הלימודים הבאה משרד החינוך יפעל להכנסת תכנים אודות סמי אונס.

"אנו מבקשים כי משרד החינוך יפעל לפיתוח והטמעת מערכי שיעור עם תלמידי התיכון, תוך עידוד שיח בנושא. נבקש מערך משמעותי של הסברה לבנות ולבנים על משמעות החדרת סם אונס למשקה של אחר, על משמעות שלילת כושר ההתנגדות מאחר, ועל ההיבטים הפליליים הנלווים למעשים אלה, לרבות העובדה כי ביצוע מעשיים מיניים על רקע שימוש בסמי אונס, מוגדר כעבירת תקיפה מינית, ואף אונס. כמו כן, לצד האמור, ובשל יציאתם הקרובה של תלמידי התיכון לחופש הגדול, אנו מבקשים כי משרד החינוך יפעל באופן בהול להעברת מידע מעודכן בעניין סוגיית סמי האונס, ואנו מוכנים להעביר חומר רלוונטי בעניין".

מה זה סם אונס?

הסם ,שנקרא GHB, מדכא את פעולת מערכת העצבים המרכזית, ממש בדומה לאלכוהול, אך השפעתו גדולה פי כמה. הוא חסר טעם וריח ואפשר להמיס אותו בכל משקה מבלי שיורגש שהוא מכיל את הסם. הסיבה שמכנים את סם זה 'סם האונס' היא בשל העובדה שניתן לטשטש בו בקלות את הקורבן. צריכה של הסם עלולה לגרום לתחושת ערפול ונמנום, לעוויתות ואף להוביל למוות. השפעת הסם בשילוב אלכוהול היא חריפה יותר ונחשבת למסוכנת מאוד. בעוד סמי האונס נחשבים לסמים זמינים מאוד בברים ומסיבות, הרי שעם פתיחת הקיץ והנוער הצעיר שיוצא לפארקים בשעות לילה מאוחרות וכמובן למסיבות, יש צורך לשים לב לסכנות האורבות ולהיזהר מחומרים אסורים העלולים להתגלגל את בקבוקי השתייה שלא ביודעין.

30-50 שקלים ומשלוח עד הבית

"זה נושא שלא מתודרך בכלל, לא בקרב המורים והצוותים החינוכיים ולא בקרב בני הנוער", אומרת יעל שרר, מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית. "יש הרבה חוסר מידע בשטח וגם להורים, זה לא מספיק להגיד לילדה 'תשמרי על הכוס משקה שלך במסיבה'. הזמינות של סמי אונס ולחומרים אסורים מאוד גבוהה ובטלגרס אפשר בקלות לרכוש סמים במחיר של 30-50 שקלים ובמשלוח עד הבית. אין שום שיח במוסדות הלימוד על חינוך מיני, הסכמה, שוויון מגדרי ובטח ובטח לא על שימוש בסמים".

עוד מוסיפה שרר כי משרד הבריאות לא אוסף נתונים על שימוש בסמי אונס ואינו עושה פילוח. "זה לא היה בסדר העדיפויות של הממשלה הקודמת. בדצמבר 2018 הוכנס נוהל דגימה לסמי אונס, אך הוא לא מיושם".

בהנהגת ההורים הארצית ובלובי למלחמה באלימות מינית ממתינים לתשובה משרת החינוך ולשיתוף פעולה עתידי בנושא.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות