הורות

בני אור: המציאות עולה על כל דימיון

בני אור בני אור

סדרת הפשע "בני אור" שעלתה לפני מספר שבועות ב- yes מעוררת לא מעט דרמה גם במציאות. למרות שהתוכנית סווגה לגילאי 18+ אין ספק כי היא נצפית גם על ידי צעירים יותר, והרי לכך העובדה שהיא משודרת בשעה 20:15.

דרמת פשע המבוססת על אירועים אמיתיים משכונת בני אור של באר שבע שנת 2000. זהו סיפור התבגרות של נערים צעירים משכונת בני אור הקשוחה בבאר שבע, המחליטים להתחיל להרוויח כסף בדרך היחידה שהם מכירים – סמים. הם פותחים את תחנת הסמים הראשונה בשכונה ומתחילים להצליח, דווקא כשהם מגלים את הקליינטים שהכי שונים מהם – הסטודנטים בעיר. תוך כדי תמרונים ומלחמות אינסופיות בכנופיות הרחוב הוותיקות שרוצות להשתלט עליהם, הם מנסים לשרוד.

אלימות, כסף והרבה סמים הם רק חלק ממה שעוטף את הסדרה, שחילחלה אל המציאות בין רגע. בן 10 ובן 12 מדימונה נעצרו בחשד שגנבו מחשבים וכלי עבודה משני מוסדות חינוך בעיר, עשו את צרכיהם במקום וגרמו נזק כבד. בחקירה הם סיפרו כי הושפעו מסדרת הטלוויזיה "בני אור". צעיר בן 15 מאשקלון נדקר על ידי צעיר אחר בן 13 בגלל חפיסת סיגריות, גם במקרה זה מקשרים החוקרים את המקרה לתוכנית.

האם תוכנית טלוויזיה עלולה לחדור כך אל המציאות ולגרום לבני נוער לעבור עבירות של אלימות וסמים? עד כמה השפעה יש לתוכניות טלוויזיה? מחקרים רבים נעשו לאורך השנים, התוצאה היתה אחת – יש בכוחה של הטלוויזיה להשפיעה לרעה על התנהגות הילדים, אך גם לסרטוני יוטיוב, משחקי מחשב וסביבת המגורים והמדד הסוציו-אקונומי משפיעים בקשר ישיר. אז מה עושים? מרחיקים את הילדים מהמרקע? אוסרים עליהם לצפות בתכנים מסויימים?

התשובה אינה חד משמעית, אך נראה כי כולנו תמימי דעים לגבי דבר אחד – חינוך. חינוך נכון של בני הנוער, שיחה פתוחה בינם לבין ההורים וכמובן תיווך האירועים שעל המסך או בכל מקום אחר, יש ביכולתה להשפיעה לטובה. מאחר וסביר להניח שהצעירים בבית ימצאו את הדרך לצפות ב"בני אור", עדיף שתדברו איתם על זה, או יותר טוב, צפו איתם ביחד.

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות