הורות

מפיגמנטציה ועד לסימני מתיחה: טיפים לטיפוח לאחר לידה

אילוסטרציה אילוסטרציה

אי אפשר לברוח מזה. 9 חודשי הריון משאירים סימנים על גבי העור, גם אם הקפדנו על שגרת טיפוח ומשקל תקין לאורח כל התקופה. ההורמונים, השינוי במשקל, הבטן שמתרחבת, כל אלו לא יעלמו ברגע הלידה. החדשות הטובות הן, שיש מה לעשות.

כתמי מלזמה (מרכיב גנטי)

הופעה של כתמים חומים על הפנים באזור הלחיים, מרכז המצח, גשר האף ומעל השפה העליונה. שינויים אלו מתרחשים עקב עלייה הורמונאלית של אסטרוגנים. הפיגמנטציה – או כפי שהיא נקראת "מסיכת היריון", אופיינית לנשים כהות, אך גם בהירות בעלות נטייה סובלות משינויים פרגמנטריים, לעתים עקב נטילת גלולות.
לרוב, נשארת מסיכת ההיריון גם אחרי הלידה, עד תום ההנקה. לאחר מכן יש נסיגה של הכתמים – חלקית או מלאה. אצל כ-5% מהמקרים, במיוחד אצל הנשים הכהות יותר, נשארים הכתמים ויוצרים צורה רשתית של פיגמנט צהוב-חום. לאלו ממליצים להימנע מחזרה לגלולות (אלא אם אין ברירה מבחינה רפואית), ולהשתמש בהתקן רחמי ללא הורמונים. מומלץ להגן על העור באופן תדיר, להימנע מחשיפה לשמש, למרוח מסנן קרינה באופן קבוע בכל ימות השנה – עוזר למנוע העמקה של הפיגמנטציה.

מה עושים?
– לא לשפשף את העור.
– להימנע משימוש בפילינג גרגירים או בליפות, הגורמים להנצחה של הפיגמנטציה בתת-העור.
– למרוח קרם על בסיס הידרוקינון מ-2% ומעלה, לפי חומרת הפיגמנט. את הקרם יש למרוח בערב, להתחיל בפעמיים בשבוע ולעלות בהדרגה עד חמש פעמים בשבוע. לעתים עלולה להיווצר רגישות של העור, המתבטאת בהופעה של אדמומיות. יש להפסיק את הטיפול למספר ימים.
– ניתן לשלב טיפולים המתבצעים באמצעות הבזקי אור (פוטורג'וביניישן) להפחתה של הפיגמנט.
טיפולי חמצן יכולים להבהיר , לשפר ,לא להעלים , גם שילובים עם משחות על בסיס של ויטמין
C , חומצות אלפה בטה , וציסטאין , שהן הכנות רוקחות המותאמות אישית ע"י רופא עור

נשירת שיער

תופעת נשירת השיער היא תופעה שכיחה ונורמאלית לאחר הלידה. באופן רגיל נושרות 100-80 שערות מדי יום. במהלך ההיריון נושרות פחות שערות עקב ריכוז גבוה של הורמונים בגוף. ואילו בתקופה שלאחר הלידה, במשך כ-6-5 חודשים, יש נשירה מוגברת של השיער, שאופיינית לכל הנשים.

בתהליך צמיחת השיער קיימים שלושה שלבים:
השלב הראשון – האנגן – שלב של צמיחה מתמדת, הנמשך שנים.
השלב השני – הטלוגן – שבו השערה במצב של מנוחה למשך מספר חודשים.
השלב השלישי – הקטגן – שלב נשירת השיער.

לאחר הלידה, מתקיים צירוף של שני השלבים האחרונים, ומצב זה יוצר תחושה שחלה נשירת שיער מאסיבית. התהליך נמשך בדרך כלל עד 6 חודשים והמצב חוזר לנורמה. במידה שלא, יש לבדוק: אם אין מחסור במחסני הברזל, מצב של אנמיה, ירידה בוויטמיןB12 ,שינויים בבלוטת התריס, מתח קשה.

מה עושים?

לאחר בדיקות וקבלת טיפול מתאים, מומלץ לסייע על-ידי תוספי תזונה, כגון; אבץ, סלניום, ברזל, קומפלקס B. כמו-כן, טיפול על-ידי מינוקסידיל חיצוני עשוי לעזור, אמפולות לחיזוק השורשים, ובמקרים קשים יותר, שימוש בתמיסות על רקע של סטרואידים מקומיים, הגורמים לצמיחה מואצת, ולעתים בשילוב של רטין A, לפי הוראת הרופא.

סימני מתיחה

פסי מתיחה, או סטריות, מופיעים באזור הבטן, הירכיים – פנים וחוץ, העכוז והשדיים. סימני מתיחה מופיעים עקב שינויים באלסטיקה של בעור. ההיריון גורם למתיחה של העור וליצירת קרעים בשכבות הסיבים, המתבטאים בפסים אדומים וברפיון של העור. התופעה משתנה מאישה אחת לשנייה. סימני המתיחה הם לרוב חלק מנטייה גנטית, והם נפוצים מאוד כבר בגיל התבגרות תחת השפעה של הורמוני מין וצמיחה מואצת בגיל זה.

מה עושים?

במהלך הלידה: כדי לצמצם את נזקי המתיחה חשוב להקפיד על משקל סביר במהלך ההיריון. מומלץ לנשים להשתמש בחגורת בטן רכה, התומכת בבטן הכבדה ועוזרת לשמור על גמישות העור, וזאת למרות האופנה החושפת את הבטן ההריונית.

לאחר הלידה: מומלץ לטפל בסימני המתיחה באמצעות משחות המכילות RETIN A בריכוזים של 0.05%-0.1% יחד עם קרם לחות עדין. המטרה היא יצירה של קולגן ושיקום העור. הטיפול אורך כשישה חודשים. מומלץ גם עיסוי לימפתי מכני המבוצע בשיטת אנדרמולוגיה באמצעות מכשיר LPG, המבצע טיפול מכני ומאפשר פינוי של הנוזלים הבין-תאיים באמצעות ואקום דחיסה ויניקה. הטיפול מצריך כ-30-20 טיפולים ותוצאותיו יפות. שילובים נוספים הם גלי רדיו , ואולטרסאונד המשפרים את הרשת התת עורית , וממצקים את העור כל הטיפולים הם סדרתיים , ויש תחזוקה במקביל לשתייה של מים , פעילות ספורטיבית ואורח חיים נכון.

דליות ברגליים

תופעת הוורידים ברגליים הינה תופעה שכיחה מאוד ונגרמת כתוצאה מריבוי כלי דם ומאספקת דם מוגברת לעור. לחץ זה יוצר שינוי מכני בדופן כלי הדם הגורם להרחבתם, להופעתם מעל פני העור ולהופעה של המנגיומות, שהן הרחבה של נקודות אדומות על פני העור.

מה עושים?

הטיפול בבעיה זו הוא טיפול רפואי-אסתטי, ובמידה שכלי הדם מתרחבים לדליות כואבות הטיפול יהיה רפואי-כירורגי.

סרחי עור

סרחי עור, או תבלולים (פלולות), נובעים מעלייה במשקל, שינויים הורמונאליים ונטייה גנטית.

מה עושים?

לאחר היריון ניתן להסיר סרחי עור בצריבה על-ידי נוזל מיוחד, או בצריבה חשמלית נקודתית.

הריון אינו מחלה. תקופת ההיריון היא תקופה מיוחדת בגוף האישה. חשוב להכין את הגוף לפני היריון, לשמור בזמן היריון, ולאחר היריון – לנסות לחזור לשגרה בזמן סביר, תוך כדי שמירה על בריאות העור והגוף. תהליך החזרה לשגרה הוא אינדיבידואלי וחשוב.

הכותבת היא ד"ר מוניקה אלמן, דרמטולוגית בכירה ובעלת רשת מרפאות עור ואסתטיקה ארצית.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות