איכות חיים, בריאות

מעשנים גראס? כך תזהו אם העישון הופך למצוקה

כך תזהו אם אתם, או מישהו שאתם מכירים נפגע כתוצאה מעישון קנאביס
אילוסטרציה: envato

נכון שעישון גראס נפוץ מאוד בקרב אנשים רבים ודי בטוח שאם אתם בעצמכם לא מעשנים אותו, אתם ודאי יודעים למנות לפחות חמישה אנשים שמעשנים ואפילו על בסיס קבוע. לחלקם הוא עוזר בהתמודדות עם היום: מוריד מתח ומשקיט את המחשבות אולם בעבור אחרים, עישון גראס עלול לגרום למצוקה נפשית ולעורר תגובות של לחץ וחרדה.

חשוב להבין שפגיעה כתוצאה מעישון גראס אינה קשורה לכמויות, או למשך הזמן בו אדם מעשן והסם לא צריך להיות סם שנמצא בפקודת הסמים המסוכנים וזה אפילו לא עניין של התמכרות, לפעמים כדי לעורר לחץ, חרדה ותחושת מועקה לא צריך הרבה וכל דבר קטן עלול לעורר תחושה בלתי נעימה ואף איומה: החל מאיכותו של הגראס, מאפייני אישיותו של האדם המעשן, דרך זכורוניו וחוויותיו, המחשבות שמעסיקות אותו במהלך היום ואפילו הגנטיקה שלו.

מה זה THC ומה הוא עושה לגוף שלנו?

על גבי פרחי הקנאביס פזורות בלוטות שמכונות ״טריכומות״. והן מפזרות שרף העשיר בחומרים פעילים: קנבינואידים כמו THC, טרפנים ופלבנואידים. קנבינואידים הן מולקולות שנקשרות לקולטנים הממוקמים במוח ובמקומות נוספים בגוף, ויוצרות את שלל ההשפעות של הקנאביס. כאשר זני הסאטיבה עשירים יותר ב-THC ממיני האינדיקה.

בטווח הקצר השפעותיו משתנות מאדם לאדם, אך באופן כללי ועל פי רוב הן מאופיינות בתחושת רוגע ולעיתים קרובות בשינוי במצב התודעה. עם זאת, אנשים רבים עלולים לחוש עלייה ברמות החרדה בשימוש בזן מסוג סאטיבה כתוצאה מהבדלים בכימיית הגוף של גוף האדם, כאשר הוא בא במגע עם ריכוזים שונים של חומר פעיל.

בין ההשפעות הפיזיולוגיות המוכרות של ה-THC: הגברת תחושת הרעב ("מאנצ'יז"), דיכוי בחילות, רצון עז לישון, האצת קצב הלב, פה יבש, עיניים אדומות (כתוצאה מיובש), תפיסת זמן מעוותת, פרצי צחוק, סחרחורת, תחושת כבדות וחוסר מוטביציה או לחילופין אנרגיות גבוהות. במינונים גבוהים גורם THC גם להזיות.

מחקרים גילו כי בשנות ה-70 – תקופתם שם ילדי הפרחים, וודסטוק והביטלס, ממוצע ריכוז ה-THC עמד על כ- 0.75%, ואילו היום רוב הזנים המבוקשים ביותר ע"י הצעירים בישראל עומדים על 20%-25% THC. מנתוני משרד הבריאות על שימוש בקנאביס רפואי בחודש נובמבר 2020 כ-80% מקבלים את הזנים ה"חזקים".

כתוצאה מעישון, חווים אנשים רבים מצב של דחק ומצוקה המחייבת התערבות ועזרה ואלה הם הסממנים :

חוסר היכולת לנהל שיחה רציפה וברורה

לעיתים מצוקה זו עשוייה להתבטא בדיבור רציף, מבולבל ומהיר, בקפיצות מחשבתיות ומעבר חד ונטול הקשר לוגי מנושא לנושא בצורה לא ברורה.

אי שקט וחוסר מנוחה

סממן נוסף שצריך להדליק נורה אדומה ולאותת שמשהו אינו כשורה הוא מצב של חוסר מנוחה ואי שקט, כאשר אנשים נתונים במצב מתמיד של תזזיתיות ואינם ולא מצליחים להביא עצמם לכדי הרגעה ומנוחה. כמו כן הם יטו להזניח את סביבת המגורים שלהם, יעדיפו להישאר ימים שלמים במיטה, להתבודד ולהסתגר באופן הדרגתי.

מצבי פחד וחרדה

חרדות ולא פעם גם פרנויות עלולות להתעורר ללא כל טריגר או סיבה הגיונית דבר שיתבטא בתחושה חזקה לפיה אנשים אחרים רוצים להרע, להזיק ולפגוע בהם והם אף עוקבים ומצותתים לשיחותיהם.

לסיכום, נכון שהשימוש בגרסא הפך לנפוץ מאוד וכמעט שגרתי, אולם חשוב להיות עירניים ולפקוח עין במקרים בהם השפעותיו על אדם אינן תקינות ומחייבות עזרה וטיפול.

—————————

cosmic lovers

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות