איכות חיים

די לחפור במחשבות: כך תשקיטו את המוח

לא משנה כמה אתם מנסים, אתם לא מצליחים להשתיק את המחשבות? "לכבות" את המוח לפני השינה? משחזרים את המילים שאמרתם וחושבים שוב ושוב מה הייתם צריכים לומר אותן? אם הנהנתם בחיוב, יתכן שגם אתם פשוט חושבים יותר מידי. למה זה קורה ואיך נפטרים מההרגל הזה- על כך בכתבה הבאה
די להתבחבש במחשבות שלא מקדמות

בתקופה האחרונה אנשים רבים חוו תחושות של מתח ולחץ ואצל רבים מאיתנו עלה מפלס החרדה כתוצאה מהמאורעות המורכבים שעוברים על העולם כולו. חרדה המתבטאה בשלל אופנים ובמגוון צורות אולם אחד מן הדברים המשותפים כמעט לכל סוגי החרדות הוא חשיבת יתר – מדובר בנטייה לחשוב על כל דבר תרחיש אפשרי, כל דבר שיכול לקרות, ולחפור לעצמו את הראש עד שהמוח שלנו מרגיש כאילו הוא עומד להתפוצץ, כאילו שהוא נמצא על סטרואידים.

מהי חשיבת יתר?

לעיתים חשיבת יתר מתבטאה בלחץ ובדאגה בלתי פוסקת, העלולה לגרור תגובות מצד אחרים הטוענים כי ההתעסקות בדברים מוגזמת, לטעון כי אתם מחפשים בעיות היכן שאין, חופרים את הראש במחשבות ועושים עניין מכלום. אבל זה לא נכון, בראשו של האדם שחושב יותר מידי ממש לא מדובר בשום דבר, או במשהו שולי וקטנטן אלא בבעיה נוכחת מאוד, וזאת מפני שהמוח החרד, שמתעסק במחשבות באופן חזרתי וללא הפוגה, לא מוצא מנוחה ולא מאפשר רגע אחד של שקט, בו אפשר להפסיק לחשוב.

 

כיצד מזהים חשיבת יתר?

חשיבת יתר יכולה להתבטא באופן הבא: התעסקות בלתי פוסקת בעבר ובמה שנעשה או הרהורים וחרדה בנוגע לדברים שטרם התרחשו בחיינו. חשיבת יתר היא בעיקרה התנהגות חזרתית שלא מקדמת לפתרון ואינה מובילה אותנו ללמידה ולשינוי וכל עיסוקה לשמר, להתסיס ולהעצים מחשבות של דאגה, לחץ וחרדה. הדרכים לזיהוי חשיבת יתר רבות וכך ניתן לזהותה: האם אתם שואלים את עצמכם באופן קבוע ״מה אם?״ ללא קשר לסבירות שבו הדבר יקרה במציאות? האם אתם לא מצלחים להשקיט את הראש ולכבות את המחשבות לפני השינה? האם אתם לא מניחים לדברים ומשחזרים באופן בלתי פוסק רגעים מביכים וטעויות? האם אתם מדמיינים את עצמכם נכשלים ואת כל הדרכים בהן ניתן להיכשל? האם אתם נוזפים בעצמכם וכועסים על הדברים שלא אמרתם והייתם צריכים להגיד ולא מרפים ממחשבה זו?

כל אלה סימנים המרמזים על כך שאתם סובלים מחשבת יתר העלולה להפוך לבעיה של ממש ולפגיעה באיכות החיים מפני שהיא משבשת את חיינו וגורמת לנו לחיות במתח ובחרדה מתמדת מבלי להוביל לכל שינוי במצב ואנו רק מתישים עצמנו ומבזבזים המון אנרגיות במחשבות שגורמות לעייפות ומתח ולא מובילות לשינוי ותיקון ובעצם, לשום מקום.

 

כיצד ניתן לטפל חשיבת יתר?

נכון שלא קל להנחות את המחשבות להפסיק לחשוב על דבר מסוים ולעיתים זה אפילו מאתגר ומרגיש כבלתי אפשרי, ובכל זאת, קיימות מספר שיטות שיסייעו לכם להשקיט ולחדול מהמחשבות הטורדניות:

 

חפשו פתרונות – אתם תמצאו

התעוררה בראשכם מחשבה ואתם מודאגים? נסו להניח לה ולהחליף אותה במציאת פתרון שהרי אם אין בעיה, אין סיבה לדאגה. ואיך מוצאים פתרון? תוכלו למשל לקחת דף ועט ולכתוב את כל הפתרונות העולים בדעתם (גם את אלה הנראים לכם לא יעילים) ולתכנן דרכי פעולה שיקלו עליכם להוציא אל הפועל את הפתרון אותו בחרתם.

 

העירו את ההגיון

נכון שזה לא תמיד פשוט, אבל זה בהחלט אפשרי – ברגע שאתם מתחילים להילחץ ולדאוג, תשאלו את עצמכם שאלה – האם הדאגה שלי הגיונית ומה הסבירות שהדבר יתרחש באמת? והאם ניתן למצוא תרחיש אחר למצב הזה, סיומת אחרת שאינה כלולה בה דאגה ופחד.

 

החלפת מחשבה

החלפת מחשבה באחרת מצריכה תשומת לב ושינוי הרגלים – בכל פעם שאתם מתחילים לחשוב על משהו בצורה מוגזמת בקשו את המוח שלכם להחליף מחשבה במחשבה מרגיעה שאינה קשורה לנושא הדאגה וממש דרשו זאת מעצמכם בלב ובקול רם.

—————-

פראנהוודה | המרכז לרפואה הודית

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות