אוכל

לא ארטישוק, לא ירושלמי אבל מה-זה טעים ובריא!

את הארטישוק הירושלמי, בדומה לבטטה ולתפוח האדמה ניתן לצרוך במגוון צורות, טעמו עדין ומתקתק והוא עשיר ביתרונות סופר בריאותיים שכדאי וחשוב מאוד להכיר
מרק ארטישוק ירושלמי

״בטטה קסבייה״, או בשמה המוכר יותר ארטישוק ירושלמי, הוא צמח עשבוני המצוי בצפון אמריקה. על אף שמו המטעה, הארטישוק הירושלמי אינו ארטישוק ואין לו כל קשר לעיר ירושלים. בעברית, שמו של הארטישוק הירושלמי הוא חמנית הפקעות, ומקור כינויו הנפוץ נובע מכך שטעמו מזכיר את טעמו של הארטישוק. וירושלמי? השם שניתן לצמח באיטלקית כשהתגלה לראשונה (Girasole) שובש ל-Jerusalem על ידי המתיישבים האנגלים בצפון אמריקה.

עשיר בחלבון – נפלא לצמחונים, טבעוניים ובעצם לכולם!

באופן כללי, בירקות שורש ישנה כמות חלבונים נאה ולכן אנשים מרבים לאכול מהם, ואולם אין ירק שמשתווה במינון החלבונים לארטישוק הירושלמי. הוא מהווה מקור לחלבון צמחי עשיר שיסייע להפחית את התיאבון, להאיץ את תהליך חילוף החומרים ולהפחית את לחץ הדם.

שולט בכולסטרול הרע

ארטישוק ירושלמי מאפשר לגוף לבצע את תהליך חילוף החומרים באופן יעיל ומהיר ובכך הוא מסייע באיזון רמות הכולסטרול בדם והגנה מפני מחלות כלי דם ומחלות לב. כמו כן הסיבים המסיסים של הארטישוק מסייעים מול אחד מהליפופרוטאינים (Lipoprotein – קומפלקס שומני גדול המכיל את סוגי הכולסטרול השונים) וידוע בשם LDL – "הכולסטרול הרע", העלול לגרום למשקעים בדפנות כלי הדם ולהתפתחות הדרתגתית של טרשת עורקים ומחלות לב.

 

לצרוך ברזל מבלי לחשוש מהשמנה

אכילת ארטישוק ירושלמי תגדיל את צריכת הברזל מבלי לחשוש מעלייה במשקל – שכן אין בו שומן והוא דל בקלוריות כאשר בכוס אחת בלבד ישנן 110 קלוריות בלבד ובנוסף תמצאו בה כ- 28% ו-20% אחוז מהערך היומי המומלץ של ברזל ונחושת הדרושים לגופנו על מנת לשמור על זרימת דם תקינה וכדי שלא ייווצרו קרישי דם. בנוסף, ברזל ונחושת חיוניים מאוד להיווצרות תאי דם.

 

עשיר באשלגן

גופנו זקוק לאשלגן על מנת להתמודד עם ההשפעות השליליות של עודף נתרן, ובארטישוק ניתן למצוא אותו במינונים גבוהים כאשר הצריכה היומית המומלצת של אשלגן היא 4,700 מ"ג, והגדלתה מועילה במיוחד עבור אנשים עם סיכון ללחץ דם גבוה. בכוס אחת של ארטישוק ירושלמי תמצאו 645 מ"ג של אשלגן לצד 6 מ"ג נתרן בלבד, וכשתאכלו מן הירק הטעים תגדילו את הצריכה היומית של מינרל יעיל זה בגופכם. כמו כן מחקרים גילו כי שמירה על רמת אשלגן נכונה עשויה להפחית את הסיכוי למחלות לב.

——————————

עדי טרם

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות