איכות חיים

זה קורה לכולם: על משבר אמצע החיים

משבר גיל העמידה זו תקופת הזמן בהם נחווים שינויים דרמטיים אצל אנשים מבוגרים כמו יציאה לפנסיה, יציאת הילדים מהבית ועוד. וכן, מדובר במשבר שכמעט ואינו פוסח על אף אחד מאיתנו. איך תדעו שאתם חווים את משבר אמצע החיים? על כך בכתבה הבאה
מבוגרים על אופנוע

אולי לא כולם מדברים על זה, אבל אנשים רבים מתמודדים עם משבר אמצע החיים, במהלכו מתעוררות מחשבות קיומיות ומתחדדות המחשבות על הסוף, על אף שכיחותה של תופעה זו חשוב לתת לה מקום ולהתייחס לשינויים שהיא מביאה עימה. שינויים פיזיים, נפשיים ורגשיים שדורשים ומבקשים את התייחסותכם.

השינויים רבים ומגוונים ומשתנים מאדם לאדם ואולם ישנם מספר סימנים קלאסיים להגעתו משבר אמצע החיים: רכישת מכונית אוקניות גדולות ומוגזמות, השקעה וטיפוח של תחביבים חדשים ולעיתים מוזרים ויוצאי דופן, קעקוע הגוף, נסיעות רבות לחו"ל, ואף שינויי מראה קיצוניים.

המחשבות על המוות מתעוררות במיוחד כאשר אנו מאבדים אדם אהוב או מתמודדים עם בעיות בריאותיות סבוכות. כתוצאה מכך ימצאו עצמם אנשים מבוגרים חשים דחף אדיר למצוא ערך ומשמעות חדשה בחייהם.

זהו גם זמן שבו המבוגרים נמצאים בסיכון גבוה לפתח הפרעות במצב הרוח כמו מצבי חרדה ודיכאון, ולכן חשוב ביותר לשים לב לדברים, להיות נכונים וקשובים אליהם ולהתייחס לשלל השינויים שעשויים להתרחש בנו. ולא, זה לא באמת משנה בני כמה אתם – 30, 40 או 60. חשוב שתכירו את הסימנים שמאותתים לכם שאתם חווים משבר הדורש התייחסות.

 

החלטות פזיזות ומהירות

כתקופה המתאפיינת בחשבון נפש ובלבול פנימי בהן נושבות הרוחות לכל כיוון והרגש חווה טלטלה, אנשים נוטים לא אחת להסיק מסקנות אימפולסיביות ולקבל החלטות כבדות משקל בקלות ראש למשל, לעזוב את העבודה או להתגרש, החלטות העלולות להביא לאיבודם של דברים משמעותיים בחיים ולהוליד תחושת תסכול וחרטה.

 

התעסקות מוגזמת במראה: שיפור או הזנחה

פתאום אתם מוצאים את עצמכם קשובים לכל קמט חדש בפנים ורגישים לכל שינוי פיזי המתחולל בגופכם, וכתוצאה מכך יוצאים למסעות של שיפורים ותיקוני מראה מפרכים ובלתי נגמרים, רק על מנת להרגיש יפים ורעננים או פשוט לחוש שוב צעירים. אולם קיים גם תהליך הפוך במהלכו אתם פשוט מוותרים, מרימים ידיים מעיסוק במראה ובוחרים להפסיק את הרגלי היופי והטיפוח, שימו לב מהיכן אתם פועלים. האם ממקום של השלמה וקבלה עצמית או ממקום של ויתור עצמי, ייאוש ותסכול.

 

מרגישים שהתקופה הטובה כבר מאחוריכם

אנשים רבים שוקעים במחשבה ומשכנעים עצמם כי רק הנעורים מביאים עימם אושר, ואולם הדבר רחוק מלהיות נכון. מבחינה תרבותית, התקופות היפות בחיינו מתרחשות דווקא בבגרותנו ותחושת הנאה או אושר אינה תלויה בגיל אלא רק בתחושה הפנימית, בל נשכח כי גילאים מבוגרים מאפשרים לנו להיות משוחררים ובלתי תלויים בציפיות ודרישות חברתיות ואנו יכולים לבחור לעשות כל מה שאנו רוצים מבלי לתת על כך דין וחשבון לאיש. ונכון, אולי תרגישו כך גם בגיל 30 אולם סביר יותר ששינוי נפלא זה יתרחש בגילאים 50 ומעלה.

————————

עומר והב

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות