איכות חיים

איך מתמודדים עם דיכאון חורף?

סוף סוף אפשר להרגיש חורף באוויר. איך באמת משפיעים המעבר בין עונות השנה, קיצור שעות האור ושינויי מזג האוויר על מצב הרוח שלנו?
זה רק מזג האוויר, אפשר להתגבר על זה

חמישית מהאוכלוסייה חווה תסמיני דיכאון בעונה האפורה והגשומה. אבל אפשר להיות רגועים, יחסית קל לטפל בהם. גלו כיצד לעבור את העונה הקרה בלי דרמות ומצבי רוח משתנים.

אחרי שהתרגלנו לימים חמימים, נעימים וארוכים נוחת עלינו החורף, מזג האוויר הופך קודר וסוער והימים מתקצרים ולרוב כשאנו יוצאים אל העבודה וממנה, כבר חשוך בחוץ ופתאום אנו כמעט ולא מספיקים ליהנות משעות האור. נכון שאצל רובנו מעבר טבעי זה נעשה בקלות ובהצלחה אולם בעבור כחמישית מהאוכלוסיה (1 מתוך 20) המעבר בין הקיץ לחורף עלול להפוך טראומה של ממש.

 

דיכאון חורף

דיכאון חורף הינו תופעה ידועה ומוכרת ולמעשה מדובר בהפרעה רגשית עונתית (Seasonal Affective Disorder) שיכולה להתרחש גם בקיץ והיא נפוצה בעיקר במדינות צפון אירופה, שם שעות האור מצומצמות ביותר. למרות שישראל קרובה באופן יחסי לקו המשווה, ולעומת מדינות כמו שוודיה כמות האור שיש לנו גם בחורף היא כמעט אינסופית, גם כאן סובלים ממנה כ-5 אחוזים מהאוכלוסיה.

 

דיכאון ככל דיכאון ?

הסימפטומים של דיכאון חורף מזכירים את הסימפטומים של דיכאון מאז'ורי ובאים לידי ביטוי בחוסר אנרגיה, תחושת עייפות, לחץ וחרדה, היעדר מוטיבציה וחוסר והנאה מדברים שבעבר נהנו מהם ואהבנו, ירידה בחשק המיני, דיכוי התיאבון או לחילופין הגברתו, התבודדות ועוד. אך החדשה המעודדת היא כי למרות הדמיון הרב בין שני סוגי הדיכאון, קיים הבדל משמעותי מובהק – הסימפטומים של דיכאון החורץ יצוצו בסתיו ויתגברו ככל שהחורף יימשך, ועד לבואו של האביב יחלשו, ויעלמו לחלוטין כשיתחיל הקיץ. מה נוכל לעשות על מנת להקל על דיכאון הקיץ? לפניכם כמה עיצות פשוטות.

 

חשיפה מרובה לאור

אחד הגורמים המרכזיים לדיכאון החורף הוא מיעוט שעות האור, ולכן מומלץ לנצל את אלה שנשארו מפני שהן בעלות השפעה חיובית וחזקה על מצב הרוח – השתדלו לצאת מן הבית בשעות הבוקר והצהריים להיחשף כמה שיותר לאור וליהנות משעות אלה, עוד פיתרון יצירתי ומועיל הוא להחליף את הנורות בבית לכאלה המחקות את אור השמש ובעלות אורך גל הדומה לקרני השמש.

 

תפגשו חברים וטפחו תחביבים

אל תאפשרו למצב הרוח הקודר לסגור אתכם בבית ואל תתכנסו בתוך עצמכם, להיפך – בימות החורף הקרירים הקפידו על פעילות חברתית, אימוץ תחביבים חדשים, שמירה על פעילות גופנית המתבצעת בקבוצה או עם חבר, וטיפוח מערכות היחסים הקיימות ואף ייזום מערכות יחסים חדשות.

 

לא לוותר – לשמור על השגרה

כשקר בחוץ, גשום וסוער, אין דבר מפתה יותר מלהישאר בבית מתחת לשמיכת הפוך ולהתבטל מול הטלוויזיה, אך חשוב לזכור שבחירה זו טומנת בחובה גם מחיר של ירידה כללית ברמת הפעילות – הגופנית והחברתית וכתוצאה מכך מורגשת עלייה בתחושות השעמום, הלבדות והבדידות. אל תוותרו לעצמכם, גם אם קצת קשה, והקפידו לקיים ולשמור על השגרה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות