איכות חיים

האם אתם נושמים כמות שצריך?

כולנו נושמים – אבל רובנו לא עושים זאת נכון
אילוסטרציה: envato elements

נשימה היא פעולה אוטומטית שאנו מבצעים 20,000 פעמים ביממה, ולרובנו נדמה שכלל לא צריך לתת עליה את הדעת, הרי כולנו נושמים כל הזמן ואולם בזמן שחלקינו נושמים נכון, אחרים נושמים נשימה שטחית ולא נכונה שעלולה לגרום לשלל בעיות, החל מסחרחורות חוזרות ונשנות ועד לתחושת קבועה של עייפות ואי שקט.

איך תדעו אם אתם נושמים נכון או לא? קיימות מספר דרכים פשוטות למידי שיעזרו לכם לבדוק ולגלות בעצמכם כיצד אתם נושמים.

בדיקה 1: נשימה שטוחה

שכבו על הגב והניחו את היד מסביב לצלעות הנמוכות, בעת הכנסת האוויר (נשימה) אתם אמורים להרגיש את התרחבותן של הצלעות התחתונות ללא כל מאמץ ואילו בנשיפה להרגיש את חזרתן האיטית. אם הצלעות נותרות ללא תנועה משמעות הדבר היא כי נשימתכם שטחית מידי ולא נכונה.

 

בדיקה 2: נשימה של בית החזה העליון

כשאתם שוכבים על הגב, הניחו את יד אחת על בית החזה ואת היד השנייה על הבטן. אם היד המונחת על בית החזה זזה כשאתם מכניסים אוויר, אולם היד המונחת על הבטן אינה זזה – אתם נושמים מהחזה וזוהי נשימה שטחית ולא יעילה.

 

בדיקה 3: נשימה הפוכה

נשימה הפוכה היא נשימה במהלכה הסרעפת נמשכת אל תוך החזה בזמן הכנסת האוויר וצונחת אל הבטן בזמן הוצאתו. את הבדיקה יש לבצע כך: שכבו על הגב והניחו את כפות הידיים על הבטן. אם הבטן שלכם משתטחת בעדינות כשאתם נושפים ועולה בעדינות כשאתם נושמים הדבר תקין אולם אם מתרחש מצב הפוך משמעות הדבר היא שאתם נושמים הפוך.

 

בדיקה 4: החזקת הנשימה

נסו להיות ערים ולשים לב למעבר שבין שאיפה לנשימה, אם אתם מחזיקים את הנשימה תרגישו מעין עצירה (מצב הניכר בפרט במהלך ביצוע פעילות גופנית) אתם יכולים להפחית את החזקת האוויר על ידי הרפיה של הבטן כשהשאיפה מסתיימת.

 

בדיקה 5: נשימת פה

נשימה זו קלה מאד לאבחון כי היא ניכרת לעין, אם אתם לא שמים לכך את הלב, פשוט שאלו חבר ובקשו שישים לב אם אתם נושמים מהפה.

 

לנשום נכון ? נשימת אף

מהי נשימת אף. בנשימה המתבצעת דרך האף, עובר האוויר סינון לפני שהוא מגיע לריאות, אוויר מסונן זה גם מעשיר את דרכי הנשימה בחנקן חד חמצני. גז הפועל להרחבת דרכי הנשימה, משלים את הפעולה האנטי-ויראלית ואנטי-בקטריאלית שהתחילה באף ומעלה את יעילות תחלופת הגזים. ולכן נשימת אף היא הטובה ביותר לשאיפה וגם לנשיפת האוויר.

לסיכום, על מנת לנשום נכון צריך לפתח מודעות לנשימה ולשים אליה לב במצבים שונים וזאת על מנת לזהות את ההבדלים הקיימים בנשימה במצבים של מתח ובמצבים של רגיעה, כאשר המטרה היא לנשום באופן רגוע, שקט ואחיד. מומלץ מאוד להקפיד על תרגילי נשימה ולהקפיד על פה סגור ונשימת אף בהתאם ליכולתכם ובאופן הדרגתי להאריך את פרקי הזמן.

——————————-

עומר והב

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות