אקולוגיה וסביבה

לא טוב לשמור דברים בבטן: גם לא גזים

אולי לא נעים לדבר על זה, אבל חשוב מאוד לדעת: למה אסור להחזיק גזים בבטן – ועוד כמה עובדות קצת מביכות שלא ידעתם על נפיחות
גזים אילוסטרציה: envato elements

תמיד אומרים לנו לשחרר את הכל ולא לשמור דברים בבטן כי זה פשוט לא טוב לנו. והדבר נכון גם לגבי גזים. אדם משחרר גזים במממוצע 15 פעמים ביום ואת רובם הוא מנסה להעלים או לדחות לשלב אחר ואם שמעתם מישהו אומר בצחוק שאם זה לא יצא מלמטה, זה יצא מלמעלה – תתפלאו לגלות, הוא כנראה צדק.

אמנם בהתאפקות אין סכנה בריאותית ממשית אולם הדבר עשוי לגרום להתכווצויות שרירים ולכאב מיותר. כשהגוף שלנו צריך להיפטר ממשהו, היו סמוכים ובטוחים שהוא ימצא את הדרך לעשות את זה וכך קורה שגזים שלא אפשרתם להם לצאת מהישבן, יצאו בסופו של דבר מהפה. רק כי הם חייבים להשתחרר בצורה כלשהי, ואם תחזיקו בנפיחה זמן ממושך היא עלולה להיספג מחדש במחזור הדם ולצאת החוצה מהפה כשאתם נושפים.

פרופסורית לתורת התזונה באוניברסיטה באוסטרליה, הסבירה מה קורה כששומרים בבטן: "הצטברות של גזים במעיים עלולה לגרום להתנפחות של הבטן, כאשר הגז נקלט מחדש בסירקולציה בגוף ומשתחרר דרך הנשימה שלכם. בפעם הבאה שאתם מרגישים תנועה של המעיים וגז שרוצה לצאת החוצה, נסו ללכת למקום נוח יותר ולשחרר. מדובר בצורך פיזיולוגי. אנחנו צריכים לשחרר את הגז שהצטבר כתוצאה מאוכל שהתעכל. שמירה של גז יכולה גם לגרום לבקטריות במעיים ולהשלכות נוספות ובלתי נעימות".

 

למה הריח ומה מקורו?

עוד פרט קצת דוחה אך מעניין הוא ש-99 אחוזים מהנפיחות הם גזים חסרי כל ריח, בעוד שרק אחוז אחד אחראי לריח לא טוב ולרוב מדובר בגופרית. שאר הגזים הם בין היתר פחמן דו חמצני, חנקן, מימן וחמצן, והם חסרי ארומה לחלוטין.

ומעניין לדעת כי ישנם מאכלים ומשקאות שמשפיעים על הריח ומשנים אותו. דוגמת מזונות העשירים בגופרית אז אם תרצו לשלוט בריח, שקלו לנסות ולהפחית בבשר, אספרגוס, בצל, שום, ביצים וצנון.

 

שחרור ופיזור חיידקים

נפיחה משחררת חיידקים רק כשאתם ערומים וחיידקים המצויים במעי ובעור משתחררים החוצה. כשלבושים, לא מתפזרים חיידקים כלל. כך או כך, לא מדובר בחיידקים מזיקים, ולכן אין כל סיבה לבהלה.

 

מסטיק גורם לגזים – וגם עישון!

יש גזים שמקורם באוכל ויש כאלה שמקורם באוויר שאנו בולעים. ובמילים אחרות, כל פעם שאתם מכניסים אוויר, עולה מדד הגזים שלכם ולכן, אם אתם מעשנים, שותים משקאות מוגזים, לועסים מסטיק, שותים או אוכלים מהר מדי, אתם בעצם מכניסים יותר אוויר לגופכם וככל הנראה גם משחררים יותר גזים.

לסיכום, בפעם הבאה שיש לכם גזים, אל תתאפקו.

—————————–

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות