איכות חיים

למה יש לנו קנאקים בפרקים, והאם הם גורמים לנזק?

יש כל כך הרבה אנשים שפשוט מכורים להרגל האולי קצת מוזר הזה – הוצאת קנאקים (פיקוק) מהאצבעות וממקומות נוספים בגוף, עד ששומעים את רעש הפיקוק המשחרר. אז מה באמת יקרה לנו אם נמשיך לעשות את הפעולה הזו, והאם היא מסוכנת לנו?
אבעות פרקים פכירת ידיים אילוסטרציה: envato elements

כמעט כל אדם שתפגשו מכור לקנאקים באצבעות – מדובר במתיחה של האצבעות אחורה וקדימה, שגורמת להיווצרותו של רעש הבוקע מהעצמות. פעולה זו משחררת תחושה נעימה, שלעיתים מפיגה מעט את המתח שבגוף. אבל מה באמת קורה לאצבעות שלנו כשאנחנו מותחים אותן קדימה ואחורה? האם כשנהיה מבוגרים ירעדו לנו האצבעות? נסבול מדלקת פרקים, או שאולי נייצר נזק לכף היד כולה?

״תפסיק עם זה, תהיה לך דלקת פרקים״

מי מאיתנו לא שמע מאמא או סבתא את האמירה, שנאמרה לרוב בטון חד משמעי, שאם לא נפסיק עם הקנאקים תיכף ומיד, נסבול בעתיד מדלקת פרקים? ובכן, איום זה בהחלט נשמע מפחיד, אך בינו לבין המציאות אין כל קשר.

מחקר שנערך באוניברסיטת הארווארד גילה כי פעילות זו שגורמת לנו להשמיע רעש מהעצמות של האצבעות לא תגדיל את הסיכוי לדלקת פרקים. המחקר התבסס על השוואה של מספר אנשים עם דלקת פרקים שנוהגים לבצע את ה"קנאקים" האלו וכאלה שלא מבצעים מנהג זה. על אף שלל המיתוסים כאמור, לא נמצאה הוכחה מדעית לנזק שבפעולה.

 

האם ירעדו לנו האצבעות?

רעד באצבעות היא תופעה נוירולוגית שהגורם לה אינו נמצא במערכת העצבים של המפרק, ולכן לא קיים חשש לכך שקאנקים באצבעות יגרמו לרעד.

 

ומה בעניין הרעש ?

מהו מקור הרעש הנובע מפעולת המתיחה והפיקוק? אחת ההשערות היא שנוצרות בועות בתוך המפרק, וכאשר הן מתפוצצות הן משמיעות רעש. השערה נוספת היא שמדובר ב״שבירת" הידבקויות בתוך המפרק, ומתיחה פתאומית של הרצועות היא שגורמת לצליל זה.

ואולם, ממחקרים שבוצעו לאחרונה עולה כי מקור הסיבה לרעש הוא ירידה בלחץ האטמוספרי הגורמת לשחרור גזים (בעיקר פחמן דו חמצני) שנמצאים באופן נורמלי בצורה מסיסה בתוך הנוזל התוך פרקי ומשתחררים לתוך המפרק בצורת בועה. כאשר הבועה מתפוצצת נוצר הרעש המוכר. לאחר מכן מתקיים מצב של חוסר תגובה שנמשך כעשרים עד שלושים דקות במהלכו לא ניתן להפיק קנאקים נוספים, עד שהגזים חוזרים לצורתם בנוזל המפרק.

הקול הזה מופיע לעיתים קרובות בברך בזמן מעבר מישיבה לעמידה, או כאשר אנו עולים במדרגות והגידים החוצים את הברך עוברים מעל המפרק. תופעה זו הולכת ומתגברת עם ההזדקנות, וזאת מפני שהשרירים מאבדים את הגמישות שלהם וחלה ירידה בגודל ובחוזק שלהם, ושינויים בגידי השרירים הופכים אותם לנוקשים יותר. השינויים הללו תורמים לקולות הנשמעים כאשר אותן רקמות באות במגע עם העצם. אך קולות אלו כאמור אינם גורמים לכאב ולא מצריכים דאגה.

לסיכום, שלא כמו שאר ההתמכרויות שלנו, הרי לכם התמכרות לא מסוכנת ואתם בהחלט יכולים לפקוק את האצבעות בהנאה וללא חשש.

——————————–

שירלי קורין

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות