בריאות

מנהל מחלקה פנימית פונה לשר הבריאות בעניין תורנות המתמחים. מסמך

תורנות של 26 שעות נדמית כבלתי אפשרית ולא הגיונית, אולם הפתרון וצמצומה צריך לקחת בחשבון שיקולים מורכבים נוספים
רופאה עייפה במסדרון בית חולים אילוסטרציה: envato elements

נושא שעות התורנות הארוכות של המתמחים שב ועולה לכותרות מדי פעם. התמונה מורכבת יותר מאשר מה שנראה במבט ראשון.

לפניכם מכתבו המלא של מנהל מחלקה פנימית בבילינסון, פרופ' אבישי אליס, לשר הבריאות, ניצן הורוביץ, שנשלח בראשית השבוע.

לכבוד
מר ניצן הורוביץ
שר הבריאות

שלום רב ומועדים לשמחה,

הנדון: קיצור שעות תורנויות המתמחים – מכתב אישי

על אף שהכרנו, אני מבקש לשוב ולהציג את עצמי.

שמי אבישי אליס, מנהל מחלקה פנימית מזה 9 שנים, רופא מזה 33 שנים. עומד בראש האיגוד הישראלי לרפואה פנימית (בימים אלו: מחלקות פנימיות ומחלקות פנימיות קורונה).

במהלך השנים העמדתי שורה ארוכה של מתמחים, שבגרו והפכו למומחים בעלי שם – כולם היו והינם בניי. אני חפץ וגאה בהצלחתם, ברווחתם האישית, המקצועית וגם המשפחתית, כפי שאני עושה בילדיי שלי.

לקראת סוף השבוע נתבשרנו על מחשבותיך לקצר את שעות תורנויות המתמחים ל- 16+2 , כשהדבר יתחיל במקצועות הפנימית והמלר"ד בפריפריה. החלטתי לפנות אליך במכתב אישי, ובו אני מבקש להעביר את מחשבותיי בנושא.

ההתמחות ברפואה מבוססת על ההתנסות האישית העצמית והמודרכת, אליה נחשפים בחיי היום יום והלילה. ככל שהחשיפה וההתנסות גדולים יותר, ההצלחה והאיכות עולים.
הדבר משול ל"שעות טיסה". במקביל, תוך כדי לימוד וההכשרה, אנו מספקים שירות רפואי לחולים הזקוקים לעזרתנו. חלק מהשירות הוא רציפות המעקב והטיפול ע"י אותו רופא וצוות.

אין ספק שבשנת 2021, הדאגה לרווחה האישית של הרופאים, ובהם המתמחים, חשובה. אלא שלאור חשיבות התורנויות, חשיבות מידת החשיפה לתהליכי ההתמחות ולרציפות הטיפול בחולים, יש להיערך לקיצור משך התורנויות במתווה הרואה תמונה מלאה, אחרת נוביל לבכייה לדורות. נצליח אמנם בנקודה אחת [קיצור משך התורנויות], אך בו בזמן נפגע באיכות הטיפול הרפואי ובאיכות ההתמחות.

אני מבקש לחדד כמה נקודות:

1. מבנה העבודה שונה במקצועות הרפואיים השונים.
מתווה העבודה במלר"ד, המאפשר חלוקת יום העבודה אף ל-3 משמרות, שונה מהמחלקה הפנימית, בה רצף הטיפול וההיכרות עם החולים הכרחים.

2. קיצור משך התורנויות בכל מתווה שהוא, מצמצם את שהות המתמחים בשעות הבוקר. זהו הזמן ביממה בו נערך הלימוד (בין אם בישיבות ודיוני צוות, ובין אם בעבודה מול החולים).
קיצור התורנויות במתווה 16+2, יחייב הארכת ההתמחות בשיעור של כ-30%. בכירורגיה כללית – כשנתיים, וברפואה פנימית כ-16 חודשים. במקביל, יהיה צורך בעדכון התקנים בכדי לאפשר את עבודת היום יום.

3. עקב קיצור שעות העבודה של המתמחים, שכרם אמור לרדת בהתאם.
אם רמת השכר תשמר, יהיה צורך בתיקוני שכר בהתאם לרופאים המומחים, שנושאים בעיקר נטל היום-יום של ההדרכה, ההכשרה ואיכות הטיפול בחולים.

אדוני השר, אנו בעיצומה של מגפת הקורונה, בה מתגלה ביתר שאת המחסור ברופאים בכל המחלקות, ובעיקר במחלקות הפנימיות.

כפי שאתה יודע, אנו נאבקים מאז אביב 2019, ועוד יותר בזמן הקורונה, על מימוש המלצות הועדה הממשלתית, ועדת טור כספא, בהשתתפות משרדי הבריאות והאוצר שמצאה בין היתר, משבר קשה וחוסר כרוני ברופאים במחלקות.

לפי דו"ח הועדה, חסרים בכול מחלקה פנימית בישראל בין 4–3 רופאים, סה"כ כ- 400 תקני רופאים, וזה עוד טרם צמצום שעות העבודה של המתמחים, ובלי להתחשב בעומסים הכבדים מנשוא, שאיתם אנו מתמודדים בתקופת הקורונה (ולהבהיר, כי התקנים הזמניים שחילק האוצר בקורונה, הגיעו באופן חלקי בלבד למחלקות הפנימיות, ולא הצליחו להפחית מהעומס ומהשחיקה היומיומית הקשה על הרופאים הפנימאים, מתמחים ומומחים).

החוסר במתמחים ובמומחים קשה שבעתיים בפריפריה. אני מבקש לחדד – עקב הפנדמיה, עומסי עבודה, כמעט לא אנושיים, ומנגד – מחסור של מאות רופאים במחלקות הפנימיות. כוח אדם ברפואה אינו רשימת שמירה במחנה הצבאי, או פיונים על לוח שחמט. כוח האדם במחלקות נבנה באיטיות, בטיפוח ובדאגה אישית, אנחנו עוסקים בהצלת חיים.

ולכן:

אל נא תקבל החלטות חפוזות, עקב לחצים מכל סוג, ואנא נסי לנטרל אמוציות ותחושות. לקיצור משך התורנויות, שהוא מטרה חשובה ללא ספק, השפעות על מערכת הרפואה.
הפתרונות צריכים לכלול היערכות אמיתית וביצוע מדורג ואחראי.

חבריי ואני רוצים מערכת בריאות חזקה, בצד חווית התמחות המותאמת ל- 2021 (שלוקחת בחשבון גם את רווחת הפרט של המתמחים שלנו). נשמח, כאנשי השטח, לעזור ולפתח את הדברים עד להצלחה.

אנא התעלם, למרות הקושי, מהרעשים, מהמחאות ומהאיומים, קבל את ידנו המושטת לעזרה, כדי לקדם יחד את נושא קיצור התורנויות, ברוח המתווה שהוצג בדו"ח הוועדה שהוקמה ע"י הר"י.

בברכה,
פרופ. אבישי אליס
מנהל מחלקה פנימית ג , בי"ח בילינסון

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות