איכות חיים

לא רק בפאייה: על נפלאות הזעפרן

אנחנו מכירים אותו כאחד התבלינים היקרים והיוקרתיים ביותר שיש. אבל חוץ מהיותו נותן צבע וטעם עזים ומובחנים, לזעפרן תכונות בריאותיות חשובות שטוב להכיר

הזעפרן Crocus sativus Linnaeus הוא אחד התבלינים היקרים בעולם. הוא מופק בתהליך ידני ארוך מחוטי (צלקות) פרח כרכום הגינה, כאשר לכל פרח יש רק שלוש צלקות. על מנת להפיק גרם אחד של התבלין המופלא הזה נדרשים כ- 4,500 פרחי כרכום! וזמן ליקוטו של קילוגרם זעפרן אחד מתפרש על פני כ- 100 שעות של עבודה.

משמעות שמו היא ״צהוב״, בשל הגוון העז שהוא מעניק למזון בעת בישולו. הוא תבלין עתיק יומין, נדיר ובעל סגולות נפלאות, הנחשב למזין במיוחד. ואולי סיבות אלו, בשילוב העובדה שקשה מאד להפיקו, מסבירות את מחירו הגבוה של הזעפרן, המכונה גם תבלין המלכים.

 

מקורו של הזעפרן בדרום-מערב אסיה, אך כיום מגדלים אותו במדינות רבות ביניהן ישראל, סין מצריים, הודו ויון. זעפרן מכיל מנגן ( מינרל חיוני לתפקודו התקין של המוח ולו תכונות נוגדות חמצון העוזרות בוויסות רמת הסוכר בדם, חילוף חומרים של פחמימות וספיגת סידן) בכמות גבוהה במיוחד, מגנזיום, ויטמין B6, אשלגן וויטמין C.

מסייע בהפרעות ונדודי שינה

הזעפרן הינו תרופה טבעית ומצויינת שביכולתה לטפל במצבי דכאון, בהפרעות ובנדודי שינה.

קופסה עם חוטי זעפרן | צילום: envato elements

מטפל ומרגיע את כאבי המחזור

זעפרן מגביר את רמת האסטרוגן ומפחית את רמת הקורטיזול, דבר המפחית משמעותית את עוצמת הכאב אצל נשים הסובלות מכאבי מחזור.

 

לטפל ולהאט נשירת השיער

על מנת לטפל בנשירת השיער ואף לעודד את צמיחתו המחודשת מומלץ לערבב זעפרן עם licorice בתוספת חלב למרוח ולעסות את אזורי ההתקרחות.

 

שיפור תפקודה של מערכת העיכול

בכוחו של זעפרן לעשות פלאים גם למערכת העיכול: להרגיע כאבים ועוויתות, לשפר את מערכת זרימת הדם ולווסת את חומציות הקיבה.

 

טיפול בדיכאון ושיפור מצב הרוח

יש הטוענים כי לזעפרן יעילות דומה כמו זו של כדור הפרוזק – בשל העובדה שהוא משפר את ייצור הסרוטונין בגוף ומסייע בטיפול בעצב, דיכאון וחרדות ומשפר פלאים ובאופן מהיר את מצב הרוח.

 

מושלם עבור אנשים הסובלים מבעיות נשימה

אם אתם סובלים משיעול או אסטמה, זעפרן הוא פתרון קל וטבעי עבורכם – הוא מסייע בפינוי דרכי הנשימה ומפחית התקפים אסמטיים.

 

טיפול בכתמי עור ופצעי עור

בשל תכונותיו האנטיבקטריאליות, יעיל הזעפרן בטיפול בפצעי עור הפנים ובטיפול בעיגולים השחורים מתחת לעיניים, הוא גם נפלא לרענון העור כולו ולמניעת קמטים.

 

לשיפור הזיכרון וחיזוק תפקודי המוח

זעפרן מכיל מרכיבים התורמים לשיפור הזכרון ולחיזוק המוח, וצריכתו על ידי אנשים מבוגרים וכאלה הסובלים מבעיות בזיכרון, אלצהייר או ניוון מוחי תשפר מאד את מצבם.

————–

ד"ר רונן מנדי

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות