אוכל

טוב, חזק וחם: אם לא מגזימים, קפה זה בריא

רבים מאיתנו לא מסוגלים, או לא רוצים, להתחיל את היום בלי ספל מהנוזל המעורר הזה. אחרים מפחדים להגזים ולסכן את הבריאות. כדאי לדעת: במינון מתון, הקפה טוב לכם

רבים מאיתנו לא צריכים הוכחות בריאותיות בנוגע לקפה, ובכל זאת, יש לא מעט יתרונות לשתיית קפה במינון מסוים – ובלי הגזמה כמובן. מתברר שמי ששותה קפה סובל פחות מדמנציה בהשוואה למי שלא שותה, פחות סובלים מסוכרת, שבץ מוחי ובהפרעות בקצב הלב ולאחרונה, מחקר חדש מצא כי גם שתייה מתונה של קפה ביום, עד שלוש כוסות, יכולה להפחית את הסיכון לאי ספיקה לבבית.

מחקרים נוספים רבים עוסקים בהשפעות הקפה על הגוף שלנו. אחד מהם הביא ממצאים לפיהם צריכת קפה במינון של עד שלוש כוסות ליום מורידה את שיעור התמותה מכל סיבה שהיא ב,שימו לב, לא פחות מעשרה אחוזים. לפי מחקר אחר, אנשים שדיווחו ששתו בכל יום בין כוס אחת לשלוש כוסות קפה היו בסיכון נמוך להתאשפז בגלל הפרעות בקצב הלב בהשוואה לאלו שלא שתו קפה, בלי קשר לגורמי סיכון אחרים.

מצד אחד, קפה מעלה את לחץ הדם, ולחץ דם גבוה הוא גורם סיכון ידוע ומוכר למחלות לב. אבל, מסתבר שהעלייה בלחץ הדם היא קטנה יחסית, לעומת ההגנה שהקפה נותן ללב, מכיוון שפולי קפה מכילים נוגדי חמצון שמורידים את הכולסטרול הרע, ומפחיתים את חומרי הדלקת בגוף, מה שמוריד בסופו של דבר גם את הסיכון למחלות לב.

השפעתו הטובה של הקפה אינה פוסחת גם על המוח: מחקרים גילו כי אנשים שדיווחו על שתייה של שתי כוסות קפה ביום או יותר, נמצאו בסיכון מופחת ללקות בשבץ מוחי. לפי סקירה סטטיסטית של מחקרים קודמים, צריכה של כוס עד שש כוסות קפה ביום הורידה את הסיכון לשבץ ב־17%. סקירה נוספת הראתה שצריכה של כוס אחת עד שלוש כוסות קפה ביום יכולה להגן בפני אירוע מוחי איסכמי בכלל האוכלוסייה.

קפה נקשר גם לירידה בסיכון ללקות באלצהיימר, שהיא אחת המחלות המרכזיות שעלולה לדמנציה. כבר בשנים קודמות הוצגו מחקרים שהראו כי מי ששתה שלוש כוסות קפה ביום היו בסיכון נמוך ב-65% ללקות באלצהיימר ודמנציה בהשוואה לאנשים שלא שתו קפה או שתו אותו לעתים רחוקות.

עוד ידוע כי הקפה מסייע בשמירה על הכבד. מחקרים מלמדים שקפה עוזר להאט מחלות כמו שחמת הכבד וגם מפחית את הסיכון של אותם חולים לחלות בסרטן הכבד.

אבל – רגע לפני שאנחנו רצים להכין לנו עוד כוס קפה, חשוב שנזכור שיש גם חסרונות, ושמרבית המחקרים נעשו על פולי קפה עצמם, להם נוגדי חמצון עשירים. המלצה שלנו: לקחת במינון הנכון.

——————-

שירלי קורין

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות