אוכל, בריאות

בריאות לפני הכל: מה נאכל לפני ואחרי הצום

מחר יום כיפור, ומיליוני אנשים בארץ ובעולם יצומו למשך יממה שלמה. על מנת שלא לפגוע בבריאות ולהרגיש חלשים ותשושים, מומלץ להקפיד לאכול לפני ואחרי הצום בצורה בריאה ונכונה. הדרך היעילה ביותר להתמודד עם הצום

על אף שצום יום כיפור הינו צום קצר, הגוף מתמודד עם שינוי בהרגלי התזונה הקבועים ולכן חשוב מאוד להיערך לכך בצורה נכונה ובריאה. כיצד נמנע מצרבות ומתחושות פיזיות בלתי נעימות, ומה נכון לאכול לפני הצום ולאחריו? לפניכם מספר עצות שיסייעו לעבור בקלות את צום יום הכיפורים.

ההיערכות

לפני צום יום כיפור מומלץ לוותר בהדרגה על שתיית אלכוהול, משקאות ממותקים (הגורמים לעלייה ברמת האינסולין בדם וכתוצאה מכך לתחושת עייפות ורעב מדומה) וקפה, על מנת למנוע תחושה של כאב ראש חזק. בנוסף, יש להימנע ממזון מעובד שמעודד וגורם לתחושת צמא גדולה. הקפידו לפני הצום (ובאופן כללי כעניין שבשגרה) לשתות הרבה מים, על מנת לנקות את הגוף.

יותר פחמימות – יום לפני הצום

יום לפני הצום, מומלץ מאוד לאכול פחמימות דוגמת פסטה, פתיתים ולחם, ולהימנע מאכילת חלבונים (ביצים, גבינות ובשרים), וזאת מכיוון שכאשר גופנו מפרק חלבונים, נוצרת בגוף פסולת אשר מופרשת בשתן והגוף מאבד נוזלים רבים.

 

מה לאכול בארוחה מפסקת?

חשוב מאוד כי הארוחה המפסקת תהיה מורכבת מפחמימות השוהות זמן ממושך בקיבה, כדוגמת תפוח אדמה, בטטה, אורז בסמטי ופסטה מקמח מלא. פחמימות אלו מתפרקות בקצב איטי, דבר המעודד תחושת מלאות ושובע.

חשוב להוסיף שמנים לארוחה, כגון: אבוקדו, שמן זית, טחינה מכיוון ששמנים אלו הינם בעלי ערך קלורי גבוה ויעניקו תחושת שובע לאורך זמן כמו כן הם יאטו את התרוקנות הקיבה מהמזון. באשר לחלבונים בארוחה, העדיפו לאכול בשר וגבינות ללא מלח, או דג בתנור עם מעט תבלינים.

 

שוברים את הצום – מה לאכול ?

כאשר אנו שוברים את הצום, חשוב לעשות זאת בצורה הדרגתית ומתונה ולאפשר לגוף את הזמן שלו, כמובן שאסור לאכול מהר ולהכביד על הגוף עם שלל מאכלים כבדים. בראש ובראשונה מומלץ לשתות משקה חמים ומתוק, בצורה איטית ובכמות סבירה, דוגמת מים עם נענע, ולאכול משהו קטן כגון פרוסת לחם עם ריבה. חשוב להמתין כשעה וחצי, ורק לאחריה לאכול ארוחה קלה שלא מכבידה על הקיבה, כמו למשל ביצה עם פרוסת לחם, סלט מפנק וצבעוני או גבינות.

שיעבור עליכם צום קל, נעים ובעיקר בריא.

——————

דולב גילמור

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות