אוכל, איכות חיים

תכירו: חזרת, הסחוג של האשכנזים

בחלק מהבתים החג חייב לכלול מנת גפילטע פיש אפרפרה, כשלצידה בוהקת החזרת הסגולה. היכרות קצרה עם התוספת הטעימה והבריאה

אינספור משפחות יעמלו בערב החג על הכנת גפילטע פישף כשלצידו ידאגו להניח את החזרת. בין אם אתם אוהבים את טעמה החרפרף ובין אם לאו, מדובר במאכל בריא במיוחד.

מה כל כך מיוחד בחזרת?

חזרת עשויה משני מרכיבים עיקריים: שורש חזרת וסלק, שורש החזרת החריף, קרוב משפחה של הכרובית והברוקולי, ושייך למשפחת המצליבים, ומעניק למטבל את הטעם החריף. הסלק מספק לחזרת את הטעם המעט מתקתק ושניהם יחד (וכל אחד לחוד) מפוצצים ביתרונות סופר בריאותיים.

 

שורש החזרת

כאשר אנו חותכים את שורש החזרת הנפלא אנו משחררים תרכובת בשם אליל איזותיאוציאנט (allyl isothiocyanate), או בעברית – שמן חרדל, ולה יתרונות אנטי-בקטריאליים המסוגלים להילחם בחיידקים דוגמת סלמונלה. אגב, חזרת הוא הגידול היחיד שאינו זקוק להדברת מזיקים או עשבים שוטים, בדיוק בגלל התרכובת החריפה הזו.

 

סלק – עושר בריאותי

סלק הוא ירק פשוט נפלא (וטעים), המכיל מינרלים וויטמינים ביניהם חומצה פולית, אשלגן ומנגן. הוא בעל ערך קלורי נמוך ודל בשומן ואין סיבה שלא להתפנק בכל ארוחה בטעמו המתקתק והעדין.

 

מונעת עצירות

שורש החזרת מסייע לפעילותה התקינה של מערכת העיכול וזאת בזכות האנזימים אשר מזרזים את הפרשת מיצי העיכול את תנועתיות המעיים. ובימי החגים, הרצופים ארוחות כבדות, זה חשוב מאוד.

 

מאזנת את לחץ הדם

בשורש החזרת ישנו אשלגן, המשפר את זרימת הדם. בכף חזרת אחת יש רק כ-10 קלוריות וכ-60 מ"ג אשלגן.

 

מטפל בכאבים

סובלים מכאב? כאשר בוצעים את שורש החזרת יוצא ממנו שמן ארומטי חריף. מרחו אותו על אזורי הכאב, פעולה זו תרגיע ותקל על הכאב באופן מיידי, אם מדובר בפצע פתוח מרחו שמן ישירות על הפצע, על מנת למנוע זיהום.

 

פותחת את דרכי הנשימה

ריחו החזק של שורש החזרת יסייע לפתיחת דרכי הנשימה ויבטיח הקלה מיידית. כשאנו חותכים את שורש החזרת מתפרק כימיקל הקרוי סיניגרין ומשתחרר לאוויר שמן חריף הנקרא איזותיוציאנט, המתנדף ונעלם במהירות. שמן זה יוצר גירוי חזק באף או בעיניים וכך גם לריריות מערכת הנשימה.

לסיכום, שורש החזרת התגלה ללא ספק כשורש מועיל ובריא במיוחד ומומלץ מאוד שלא נהנה ממנו רק בראש השנה ובפסח אלא נשלב אותו בתפריט התזונה הקבוע שלנו כי איך אפשר ולמה צריך לוותר על אוסף יתרונות בריאותיים מרשים כל כך.

————————-

נטלי גל שוינקלשטיין

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות